• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Blå Flygare

falken: Har tagit RAST och det visar "inget" bara en 1:a på hasselnör, och det skulle tydligen inte förklara hennes reaktion. Men innan testet togs så sa hon att det kunde vara negativt även vid en snabb reaktion på små barn även om det var ovanligt. Så därför tänkte jag att ett lapptest kanske skulle vara bättre. Lätt att göra av nötkräm. Men det kanske aldrig visar något på den typen av allergi. Nåväl, värt ett test, tycker jag. Bada gör hon ändå så sällan

• falken

Javisst, du kan ju prova! Immunförsvarets vägar äro outgrundliga. Ni kan ju också testa att ta om RAST-provet, nivån kanske har höjts?

Snutten - oj, vad mycket. Ja hur ska man kunna hålla henne borta från allt det?

Kavat - skönt att höra att man inte är ensam Det är ju så jäkla skönt när det blir pos på nåt test, man har ju känt i magen att nåt inte stämmer. Det har varit motstånd vid alla allergier jag har dragit upp, först mjölk och sedan ägg. Tjat och gnat i ett par veckor. Tills nån fröken har gett henne mjölk eller ägg på dagis, och jag kommer tillbaka och säger att hon vrålade halva natten. Då blir det tyst... *moahhahahaa*

• Snutten

Falken: det går faktiskt bra att hålla den dieten eller vad man ska kalla det. Problemet är inte när man är hemma utan när man är ute bland folk. Den enda utematen som funkar helt säkert är hamburgare med pommes på Burger King.

• falken

Har Burger King inte soja i sitt bröd? Undrar om de har glutenfritt?

• Blå Flygare

Kollade deras allergiguide. De har ett glutenfritt bröd, och hamburgarna (köttet) är utan "allt". Men kolla själv.

• Madreh

falken
    vi har varit på NÄL och gjort sånt test du pratar om med våran Oscar (4år) och det heter patchtest om nån undrar....
    Nu väntar vi på tid för lillebror Noah som ska utredas för allergier och jag tror och hoppas att det tas ett patchtest på honom oxå.

Oscar är full av allergier han med så jag förstår det där med att lämna på dagis och känna oro (inte det jag har nu, men förra dagsiet var jag ororlig att lämna på...) och att inte bli trodd av nära och kära. Når mina barn varit hos farmoch farfar så har det varit lite si och så.
    Det gör väl inget det är ju så lite.....om vi steker i BREGOTT så försvinner det ju i ångorna har jag hört några ggr! (Mjölkprotein) Eller hur! Det är inte så att det möjligen gå in i det man steker.....*funderar*? Vilken tid det tog innan dom kunde fatta det, det gick så långt att barnen inte fick äta där utan oss. Storebror Kevin är det som har fått utstå en del av det. Oscar har så många allergier så skulle vi äta där så hade jag med egen mat till honom, det var enklast fö rjag var ladrig helt säker och han blev dåligare än Kevin om han fick i sig nåt som var fel.

Ofta har jag fått känslan av att man överreagerar oxå och att folk verkligen tror att det inte är så farligt att ge dom nåt som dom inte tål.

Och att gå och fika på ett fik med ett barn som inte tål allt, det EXISTERAR INTE i vår kommun. Svårt att äta ute oxå, pizza gör vi bara hemma, korvmojen funkar ju men hur roligt är det?

Tur att man är bra på att laga mat och har ett överflöd av kokböcker för alla möjliga allergier och intoleranser och även för vanligt folk.

Jag brukar köra på det som är vant här hemma som vardagsmat, byter bara ut det som inte får vara med, men gud så trött jag är på korv och köttfärs......

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • fairyfloss
    Blå Flygare skrev 2008-03-12 23:26:49 följande:
    Kollade deras allergiguide. De har ett glutenfritt bröd, och hamburgarna (köttet) är utan "allt". Men kolla själv.
    Dock innehåller glutenfritt bröd OFTAST mjölk, soja eller ägg eller flera av dessa, så har man fler allergier får man se upp med det!!
  • Mamsie
    falken skrev 2008-03-12 19:23:41 följande:
    Jo, men Mamsie, det där är lite äpplen o päron tror jag På dagis har man trängt ihop 15-20 ungar i trånga lokaler. De brottas och byter nappar och slickar på golvet på ett sätt som vi vuxna inte (?) gör. Så att bli av med alla de mänskliga sjukdomsalstrande bakterier och virus som frodas på alla dörrhandtag och hörn på dagis, det är ett lyft för alla barn.Men att vi däremot har börjat leva så avskilt ifrån djur och natur, och tvättar oss så pass mycket och ofta, och har vår mat i kylskåp, och är så mycket inomhus osv, det gör att vi inte träffar lika många - naturligt förekommande men inte sjukdomsalstrande, bakterier och virus, som hade kunnat träna vårt immunförsvar. (lång mening)Jag tror ju tex at Signes allergier började löpa amok när hon fick sin långa antibiotikakur. Och så har man ju sett goda resultat med självutläkning av matallergier, och probiotika.
    *nickar*

När hygienteorin tolkas som att man ska utsättas för mer sjukdomsalstrande bakterier och virus för att hålla sig frisk så håller jag inte längre med!
    Jag tycker man ska fortsätta med att hosta i armvecket, tvätta händerna efter toalettbesök och före måltid, städa och hålla trivselrent, tvätta trasor och byt diskborste.
    Men lite "ren smuts" behöver alla barn för att bli lyckliga Sand, jord, lera, husdjur, bruksdjur, undersök o upptäck världen. För att sedan tvätta händerna innan man sätter sig till bords.

Jag var till veterinären med en tamråtta igår; hennes kind var svullen och hon mådde inte bra. Vet öppnade och tömde på var, och skrev ut antibiotika.
    Dessutom ska vi ge henne probiotika för att skydda magen när antibiotikan slår ut hennes normala bakterieflora.
    Gissa om jag blev full i fniss och funderade på om råttan och Max tillsammans borde lapa Nutramigen LGG2 (med laktobaciller)?
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Mamsie
    Jag pratade med Max' läkare per telefon igår.

Hon tyckte att vi inte skulle blanda ihop förstoppningen och hans eksem!
    VA??? Jag tycker definitivt att vi ska diskutera det i samma sammanhang!
    Det kan ju vara symtom på allergi.
    Hon sa att vissa barn helt enkelt kan vara hårda i magen. Och vissa barn är torra i huden utan allergi.
    Nåja, whatever... Vi har flyttat och byter Barnmedicinsk mottagning i alla fall och får då en ny läkare. Dessutom finns ju NÄL mm.

Vi ska ta nya allergitester i April, men jag förstod på läkaren att hon pratar om pricktest.
    Så jag tänkte sätta en soja-lapp på Max.
    Tips på en bra sojakälla? Ska jag köpa hem sojabönor? På burk eller blöta upp torkat? Jag måste erkänna att jag knappt kan stava till soja och vi har ingen "smygsoja" hemma. Det är lättare att hitta mjölk eftersom jag och maken använder komjölk i kaffet mm. 

*funderar vidare*
  • Mamsie
    falken skrev 2008-03-12 22:24:02 följande:
    Har Burger King inte soja i sitt bröd? Undrar om de har glutenfritt?
    Det är McDonalds som har soja i brödet. Men kycklingbitarna har jag för mig funkar för mjölk- & sojaallergiker.

På Burger King är det tvärtom: Max kan äta hamburgaren, men inte kycklingen.

Nån som känner till hur det är på hamburgerkedjan Max ?
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!