• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Kavat

falken, hur har det gått?

Lillebror sover fortfarande på nätterna.

Kan det verkligen vara så att havren gjorde att han vaknade och fick ont i magen? Jag är så tveksam om det är slumpen eller inte... Kollade lite snabbt på en veckas uppskrivning av mat då när jag ammade. Två dagar skrek han värre än vanligt och var vaken länge på natten och verkade ha ont i magen. Den ena dan hade han fått havremust+solhavre välling och den andra dagen solhavre i maten...

Till saken hör att jag äter vanligtvis havregrynsgröt på morgonen så han har ju fått i sig havre genom amningen mer eller mindre hela tiden... Även om jag bara bytt ut vanlig mjölk mot havredryck sedan januari...
    Jag vet inte om jag vågar göra lapptest...

• Madreh

Kkavat:
    Det låter ju som om han fått lite för mycket havre när han fått det själv oxå inte bara genom dig. Min mellanpojke tål inte havre så det kan ju faktiskt vara så. Det blir för mycket för tarmen att ta hand om.

Jag har funderat på att göara lapptest hemma jag med, men varken tid eller energi har infunnit sig än, jag ska till läkaren den 28 mars med Noah som ska testas så jag funderar på att vänta tills dess, justnu är det rätt lugnt, nu får han BARA mjölkfri mat iaf och inga nya grejer.

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Blå Flygare

Kavat: Med mjölkallergi är det ju så att den ofta bryter ut när de får ersättning/gröt för första gången. Att innan har de inte reagerat eller bara lite under amningen. Jag antar att det kan vara det samma med havre mm, att det är när det äts i större mängder som de oftast utvecklar allergi.

• falken

hinner bara skriva lite kort, har gäster här.
    Men det var ungefär som vi trott, fast värre!

Vete ++
    Råg -
    Havre ??
    Soja ++
    Mjölk ++

Ägg vet vi redan. Korn ska vi utesluta ändå, och eftersom havre var tveksamt så ska vi dra ner på konsumptionen, det blir ju väldigt mycket havre när man kör mjölkfritt. Soja var ju en besvikelse, men jag var förberedd på det och har bara köpt produkter utan soja i alla fall.

Signe är hård i magen och har en rift i slemhinnan vid ändtarmsöppningen, sk analfissur, vilket gör skitont. Ska ge henne lite cortison-suppar och salva + mjukgöra bajset allt vi kan, så att det läker.

MAMSIE!! Laktulos är tydligen förorenat med mjölk, är ju gjort på laktos, och det tål ju inte Max?! Jag skulle genast övergå till Movicol Junior se allergikonsulenten, för Signes hårda mage. Jag skriver gärna ut till honom snabbt så att ni får tag på det om ni vill, det är receptbelagt. Kram!

• Kavat
    falken skrev 2008-03-21 21:21:48 följande:
    hinner bara skriva lite kort, har gäster här.Men det var ungefär som vi trott, fast värre!Vete ++Råg -Havre ??Soja ++Mjölk ++Ägg vet vi redan. Korn ska vi utesluta ändå, och eftersom havre var tveksamt så ska vi dra ner på konsumptionen, det blir ju väldigt mycket havre när man kör mjölkfritt. Soja var ju en besvikelse, men jag var förberedd på det och har bara köpt produkter utan soja i alla fall.Signe är hård i magen och har en rift i slemhinnan vid ändtarmsöppningen, sk analfissur, vilket gör skitont. Ska ge henne lite cortison-suppar och salva + mjukgöra bajset allt vi kan, så att det läker.MAMSIE!! Laktulos är tydligen förorenat med mjölk, är ju gjort på laktos, och det tål ju inte Max?! Jag skulle genast övergå till Movicol Junior se allergikonsulenten, för Signes hårda mage. Jag skriver gärna ut till honom snabbt så att ni får tag på det om ni vill, det är receptbelagt. Kram!
    Oj, då! Uj, lider med er, vad mycket det visade...
    Men gissar att det ändå är lite skönt att få svar och förhoppningsvis så blir hon ju så mycket bättre nu!

Föresten, lite nyfiken. Vår läkare mer eller mindre skrattade åt mig när jag sa att jag trodde han reagerade på havre och frågade lite angående korsallergier då han reagerar på morot mm och sa att vi har ju ingen i släkten eller så som är allergisk så det var ingen risk alls typ att han inte tålde det eller var pollenallergisk eller nåt.
    Är det verkligen så. Att det nästan alltid går i arv. Alltså har ni som föräldrar också en massa allergier???

Det enda jag har vad jag vet är nickelallergi och maken var allergisk mot ägg när han var liten. Sen TROR ju mamma nu att brorsan inte tålde mjölk och hon och mormor när hon levde har/hade ju astma. Men vet inte vad astman beror på (förutom att båda rökt då...)
  • Blå Flygare

Falken: puh, vad trist att det var så. Hoppas det inte är något på havren! Ska ni gå över till bara risdryck nu eller?

Mjölk i laktulos?! Det är ju jättemånga som ger det till sina mjölkallergiska barn med hård mage. Och det är ju en del, för Nutra ger ju hård mage. Måste kolla vad som står i fass (inte för jag ger det, men en sån sak måste jag bara kolla upp lite)

• Blå Flygare

Snubblade över detta receptet:

Chokladbollar utan havregryn (Recept från elegi)

100 gr Mjölkfritt margarin
    1½ dl Socker
    1 msk Vaniljsocker
    1½ msk Kakao
    4 msk Vatten
    2 dl Risflingor
    3 dl Rismjöl

Blanda allt i en bunke. Rulla till bollar. Rulla i pärlsocker eller kokos. Förvara i kylen.

• falken

Kopierat från FASS:
    "Patienter med laktosintolerans bör beakta att Laktulos Recip innehåller laktos."
    När man börjar ge mjölk til mjölkallergiska barn, så är det ju vanligt att man får ge laktosfria produkter iaf till en början, för att det ev kan vara svårsmält för dem. Varför är det då ok att hälla i dem laktos i stora mängder? Det underar jag iaf...

Det var ju allergikonsulenten som sa till oss att laktulos inte var "rent" från mjölk typ. Jag frågade inte ut henne djupare om det, skulle man väl kunna göra. Bästa sättet att testa måste väl vara att inte ge laktulos 2 veckor, utan tex Movikol istället, och sedan provocera, som man brukar göra?

Kavat, den där doktorn du träffat verkar inte ha riktig koll. Han har ju rätt i att det ofta, men inte alltid, finns någon form av allergisk benägenhet i övriga släkten. Men om pappan varit äggallergisk, mamma har nickelallergi, morbror mjölk, mormor astma - ursäkta mig, men är det då någon i släkten som INTE är allergisk, kan man istället fråga sig?
    Jag tycker inte att du ska lita ett dugg på vad den läkaren har sagt till dig. En barnläkare som kan nåt om allergier hade istället tyckt att det STÄRKER diagnosen. Och du har goda grunder för att misstänka havre, så jag tycker att du hellre ska lita på dig själv än nån doktor som inte har koll.

Och så tycker jag förstås att du ska få göra ett lapptest, det känns otroligt skönt att få veta hur man ska få sit barn att må bra.

• falken

Myran, vi ska dra ner på konsumptionen, så nu blir det rismjölk, fast tyvärr inte den goda Rice Dream, för den är det malt av korn i, utan lite tråkigare GoGreeens variant. Men vi ska fortfarande köra Oatleys iMat och Yosa yoghurt, som hon älskar numera när hon börjat äta mat igen. Så kul att se!!
    Men det känns ju lite onödigt att hälla i henne välling gjord på solhavre tex.

Proviva är det också kornmalt i, så den slutar vi med iaf ett tag. Ska försöka med saftsoppa, med både Magdroppar och Movikol i.

• Blå Flygare

falken: Kornmalt i proviva? Ah, som med alla allergier är det mer än man föst tänker på, antar jag. Jag tycker verkligen synd om er nu! Men korn kollades aldrig? Är det mer släkt med vete än råg?

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!