• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • fairyfloss

Hej hej tjejer! Det är så interessant att läsa om era småttingar och vad de helt plötstigt tål eller inte tål. Igår åt jag en kebab med turkiskt bröd, vi var påväg hem efter att ha varit i Melbourne (totalt över 8 timmars körande på en dag) och det fanns verkligen inte nått jag kunde äta så det blev en kebab ändå. Men hör och häpna: Den har jag knappt reagerat på alls . Jag bara sitter och hoppas och hoppas att jag ändå inte är allergisk mot vete utan att det bara är svårt för magen när den är sjuk så att jag kan äta det i kommande friskperioder ibland i alla fall. Det skulle underlätta så!! För speciellt när man ska äta ute så går det ju knappt när man varken äter mjölk eller vete, förutom sallad typ.

Madreh: Har du recept på den där sockerkakan? Jag skulle vilja prova för det lät riktigt gott (fast utan vetemjöl då )!

• Madreh

fariyfloss:
    Absolut men jag har ju gjort den på vanligt vetemjöl så du får ju byta ut det då och  jag antar ju att du vet hur mycket du ska ha?

Receptet är någon annans, men jag minns inte vems, jag tror det var criwi som länkade en sida iaf, så jag kan ju inte ta åt mig äran, förutom smaksättnigen med apelsin......och jag använde RiceDream och apeslinsaften som vätska.

Sockerkaka utan ägg, mjölk och soja.      175 grader

2 tsk NoEgg + 4 msk vatten
    2 dl        Strösocker
    3 dl        Vetemjöl
    2 tsk      Bakpulver
    1 msk    Vaniljsocker
    1 dl        Vatten el annan vätska
    50-75 g  Margarin (mjölk och sojafritt)

Rivet skal av 1 liten apelsin + Apelsinsaften

Gör så  här:
    Blanda samman NoEgg och vatten, häll i strösocker och vispa en stund, ( det blir ju inte pösigt som vanligt), smält margarinet, blanda därefter i apelsinskalet i sockerblandningen. Blanda samman mjöl, bakpulver och vanlljsocker och häll i det, häll i vätskan i margarinet och ev värm på det några sek, häll över ibunken, blanda först ihop och vispa sen en liten stund så inga klumpar blir kvar.

Grädda i nedre delen av ugnen i 30-40 min.

Låt svalna något innan du vänder upp den.

Smaklig fika!!

Jag bakade denna i måndags och det ligger en bit kvar som funkar fortfarande, inte torr eller så.

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Madreh

fairyfloss:
    Formen får ju inte vara för stor heller, min är på 1 1/5 liter ungefär, har en bild i mitt galleri på en sockerkaka, den storleken är det, men inte kakan...jaja du fattar va?

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • StinaTina

Jag tror inte att jag heller kan "ta åt mej äran" för sockerkaksreceptet. Troligtvis har jag fått det av någon annan jag oxå. Ja, ja god är den iaf. Receptet ligger i min blogg, om ni är intresserade av "orginalet"

Falken, inte en endaste lite prick (JIPPIE!!) blidde det på Emmas rygg Det betyder att vete är ok *pust* eftersom vi inte kan tänka oss att hon är glutenintollerant. 

• fairyfloss

Madreh: Tack för det!! Ja jag byter ut mjölet bara, det brukar funka rätt bra. Så får vi se hur det blir . Och ja jag fattar .

• falken
    StinaTina skrev 2008-03-19 09:42:40 följande:
    Jag tror inte att jag heller kan "ta åt mej äran" för sockerkaksreceptet. Troligtvis har jag fått det av någon annan jag oxå. Ja, ja god är den iaf. Receptet ligger i min blogg, om ni är intresserade av "orginalet" Falken, inte en endaste lite prick (JIPPIE!!) blidde det på Emmas rygg Det betyder att vete är ok *pust* eftersom vi inte kan tänka oss att hon är glutenintollerant. 
    Vad skönt! Vad testade ni förmer än vete? Och, om man får fråga - hur kommer det sig att ni inte tror på glutenintolerans?
    På oss tog de blodprover för det, som vi inte fått svar på än. Men det känns ändå skönt att ha bockat av tycker jag. I em drar vi lapparna, jag är så spänd på vad det kommer att visa
  • Kavat

Åh vad skönt criwi!
    Måste höra med er. Jag berättade för maken här och hans reaktion var; men sätter man en "plåsterlapp" med gegga som ska sitta i 2 dygn så blir det väl reaktion oavsett ämne. Men det blir det alltså inte?!

• falken

Nu i em så är det ljusrosa på platsen för säkert en 6-7 ämnen/koppar. Det gör mig lite nervös. På ett ställe är det små blåsor, men inte så rött.
    Tanken är ju att det ska läsas av imorgon, kanske för att reaktionerna ska mogna ut lite. Det som bara är hudirritation bleknar av, de med allergi framträder.

Ska rapportera hur det går. *hua*

• falken
    Kavat skrev 2008-03-19 17:17:07 följande:
    Åh vad skönt criwi!Måste höra med er. Jag berättade för maken här och hans reaktion var; men sätter man en "plåsterlapp" med gegga som ska sitta i 2 dygn så blir det väl reaktion oavsett ämne. Men det blir det alltså inte?!
    För att svara mer specifikt på den frågan: nej, det är inte rodnat på alla ställen. Men på alldeles för många...
  • StinaTina
    Falken, Emma är redan testad för mjölk, ägg och soja genom lapptest. Nu satte jag bara vetemjöl och kontroll och hon blidde inte ens röd av tejpen.
    Vi har inte någon med glutenintollerans i vare sej min eller sambons släkt (som vi vet om) så därför känns det lite långsökt att hon skulle vara glutenintollerant.

Försök låta bli att titta hela tiden för att det kan ändra sej rejält tills imorgon. När vi testade Emma för soja, mjölk och ägg så jublade jag för att sojan var negativ när lapparna togs bort. Vilken kalldusch det blev när läkaren läste av att det är just sojan hon är mest allergisk mot. Mjölken har gått tillbaka rejält (från 2.5 till 2.0) och ägget var minst utslag på. Nu är det ett år sedan snart och vi har en ny tid i mitten av april får se om det blir nya lapptester då eller hur dom gör nu. Emmas läkare arbetar inte kvar här så nu blir det nytt
    Kavat skrev 2008-03-19 17:17:07 följande:
    Åh vad skönt criwi!Måste höra med er. Jag berättade för maken här och hans reaktion var; men sätter man en "plåsterlapp" med gegga som ska sitta i 2 dygn så blir det väl reaktion oavsett ämne. Men det blir det alltså inte?!
    Nej, det blir inte utslag på allt men det är skälet till att men väntar ett dygn med avläsningen. Ibland så ser man en reaktion då lapparna tas bort men då man läser av så finns det inget och ibland tvärt om. Sen blir det olika grader av allergisk reaktion avläst. Den läkaren som testat Emma har en 3-gradig skala och för att det ska bli en 3:a så ska testområdet vara upphöjt, rött, bubbligt med nästan hela området täckt av små blåsor och lite så där "fnasigt". Emma har 2,5 "som högst" på sina reaktioner och sist var det sojan som stod för den graden. Mjölk har jag för mej låg på 2,0, vilket betyder nästan inga blåsor och ägget på 1,5, alltså inga blåsor.  

Hoppas att du/ni hänger med i mitt svammel

Nej, nu är det tajm för lite nyttigheter jag tittar in lite senare.
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!