• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • cleos

Hej på er! Här har jag halkat in av en slump...

Läste inlägget om tårta och måste bara tipsa om en kokosgrädde som är vispbar och ett bra alternativ till vispgrädde. Vad jag vet finns den bara att köpa på allergimat.com.
    Min dotter är mjölkallergiker och vi har testat grädden ett par gånger till tårta och det funkar jättebra! Den smakar ju kokos så det är ju ett plus om man gillar det...

Ha det gott allihopa!
    /Anette

• Blå Flygare

Kavat: Svårt det där! Antingen avbryta nu och sen testa snart igen och se om det blir samma. ELler ge mer och se om det blir värre.

cleo: Tack för tipset, det kände jag inte alls till

• Madreh

cleo: det där ska jag med testa, jag köpte Rapsypulver för lite sen men kollade ingen grädde, lät intressant. Och kokos som, är så gott.....skulle passa mig och mina barn jättebra då det alltid blir magont vid vanliga tårtor om vi var det överhuvudtaget.

Idag har jag gjort en ny sockerkaka med NoEgg, smaksatte med rivet skal av en alpelsin och tog saften oxå (liten apeslsin), den blev jättegod!!! (mjölk, ägg och sojafri)

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-03-17 17:09:21 följande:
    Kavat: Svårt det där! Antingen avbryta nu och sen testa snart igen och se om det blir samma. ELler ge mer och se om det blir värre.cleo: Tack för tipset, det kände jag inte alls till
    Hrm, ja, lurar lite. Men testar nog och ger lite mer laktosfri mjölk i morgon då och ser hur det blir...
    Läkaren sa 3 dar med 1 tsk i maten varje måltid och sen testa med youghurt..

Tyckte jag lät knäppt. Vi har kört 3 dar idag (tror jag.. Får kolla almanackan) så tyckte det var bättre att öka dosen laktosfri mjölk upp till dricksglas nu och se först innan youghurt... Eller vad tror ni?

Vill ju veta om det kan vara laktosen som ställer till det eller om det är proteinet och ger jag youghurt så vet jag ju ändå inte om hon tål laktos?!
  • falken

Tack Cleos, kokosgrädde låter grymt gott!

fairyfloss, det har inte blivit några kakor än - jag sitter ju här jämt! eller slöar!

Och Signe verkar så helglad och obekymrad så underbart, det unnar jag henne verkligen. Äntligen en tjej som dansar och hoppar mest när hon inte har nåt annat för sig - det har hon alltid gjort, men inte nu på ett tag faktiskt, hon har nog inte haft lust och kraft.

Hon och pappa P var på NÄL idag och de satte på lappar, som ska sitta tills på onsdag em. De var väldigt lika mina måste jag säga!! Och det var inte precis "koppar", snarare plast bitar med liten utbuktning i. Inga problem att sova på då alltså - skönt...

• Kavat
    falken skrev 2008-03-17 20:26:01 följande:
    Tack Cleos, kokosgrädde låter grymt gott! fairyfloss, det har inte blivit några kakor än - jag sitter ju här jämt! eller slöar! Och Signe verkar så helglad och obekymrad så underbart, det unnar jag henne verkligen. Äntligen en tjej som dansar och hoppar mest när hon inte har nåt annat för sig - det har hon alltid gjort, men inte nu på ett tag faktiskt, hon har nog inte haft lust och kraft.Hon och pappa P var på NÄL idag och de satte på lappar, som ska sitta tills på onsdag em. De var väldigt lika mina måste jag säga!! Och det var inte precis "koppar", snarare plast bitar med liten utbuktning i. Inga problem att sova på då alltså - skönt...
    Låter som om man skulle kunna ta de plastgrejerna linserna kommer i!
  • falken

Ja, fast mindre, bara 1x1 cm, och väldigt tunna o fina. Ta linserna istället! Och så mepilex över, alltså den där stora vita tejpen, över hela ryggen i ett stycke. Det blir nog gött o ta bort den!

• Kavat

Ytterligare en natt med sömn.
    Men nu känner jag mig utvilad tillräckligt så gav honom ett halvt smörgåskex idag (vete). Tror ju dock att vete är ok eftersom makaroner funkat (kanske ev. reaktion när han fick mycket), men men.
    Måste ju liksom få regelbundenhet på gluten. Har ju gett till och från länge men blir bara varannan vartredje dag sedan vi slutadfe med smörgåskexen.

Dotterns mage är bättre, så det var nog inte laktosfria mjölken, för nu har vi ökat mänden allt eftersom. Och hon har inte haft mer ont i magen.

Så nu är det spännande här hemma!

• falken

Kavat, tänk om hon klarar mjölk!? Det vore ju så OTROLIGT skönt!! Hon kan få äta glass och allt möjligt, chevre-ostar och riktigt goda potatisgratänger, creme fraische, ja, det bara väller in mat som man saknar!

• Kavat
    falken skrev 2008-03-18 20:00:19 följande:
    Kavat, tänk om hon klarar mjölk!? Det vore ju så OTROLIGT skönt!! Hon kan få äta glass och allt möjligt, chevre-ostar och riktigt goda potatisgratänger, creme fraische, ja, det bara väller in mat som man saknar!
    Ja, hon tycker nog att havreglassen är ok. Jag tycker faktiskt också att där har de lyckats! Speciellt jordgubbsglasen!
    Men något hon saknar är youghurt. Så det hade varit helt underbart om hon kunde äta det. Och det tror jag väl egentligen, för innan jag tog bort allt så åt hon det utan magproblem, men kliade sig ju massor. Men tog ju bort ägg samtidigt.
    Hon kliar sig mer nu, men det är skitsvårt att veta om det är det eller hunden hon träffade idag t.ex..
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!