• ekin

Kompisgrupp - Umeå nr2

Hejsan.

Nu gör jag en ny tråd igen. Här

Detta är en tråd där några vänner samlas och pratar om saker som rör våra barn, våra magar eller andra saker som kommer upp.

Vi är många som funnit vänskap genom att vi varit gravida, eller genom pojkvänner eller bara gemensamma bekanta. Låt oss dela med oss av allt vi kan. Några gravida och några som har barn.

Gör en lista om vilka som vimlar här. (Säg till om jag missat nån-eller om uppgifter är felaktiga).

Sittak - Katarina - Bf 3/9 -08
    Annala - Anna - bf 12/5 -08
    Li 81 - Lina - Emmy 080225
    Malinski - Malin - Eddie 080123
    ajerf - Elin - Freja 070827
    lomme - Helena - Maja 070723
    gabrialeta - Gabriella - Theodor 070705
    myrica - Frida - William 070627
    ekin - Miia - Siri 070506
    princess04 - Anna - Alice 070215
    fridac - Frida - Thuva 070127

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-05 16:01
    mariaochlinus - Maria - Amanda 001113, Lucas 0510101, Bebis BF 080328
    Florro - Sandra - Lou 070523

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-06 07:58
    fridac - Frida - Thuva 070123 (rättelse)

• Svar på tråden Kompisgrupp - Umeå nr2
  • ekin

Sittak: Ja, svår fråga.

Innan:
    - babyskydd i bilen (stol) upptill 9 mån.
    - skötbord och salvor, tops, etc
    - badbalja
    - vagn
    - sovplats, vagga eller spjälsäng
    - kläder
    - små tvättlappar till kräk etc.
    - ev bröstpump (kan köpas sen beroende på amning)
    kommer inte på mer.

Under året.

Leksaker, ny bilbarnstol kring 9 mån, matstol, ev babysitter, massa kläder, spara pengar. Möbler till barnrum (byrå/garderob/hylla/leksaksförvaring.... Massor av blöjor och tvättlappar.. kommer säkert på en massa mer sen, men ungefär.

Lägg till ni andra om jag glömt nåt superviktigt.

Kattis, kom på att vi kanske kan luncha ihop sen nån gång när jag börjat jobba, det är ju hyfsat nära

Nu måste jag plugga, säger bara hej.

• Fridac

ev. en babylyssnare om man vill ha en sådan. gåstol, åk-påse, bärsele, sängkläder.. Massa ytterkläder + skor när de börjar kunna gå själv ute. Det var några fler saker :)

Sen tycker jag det är helt sjukt dyrt med amningsinlägg (de från apoteket hade jag). värsta rånet.

• Blipp

Vad kul med alla bröllop! Det verkar som att de flesta av er är "i fas" och skaffar barn, byter boende och gifter er samtidigt! Kul! För mig och Robert finns det inget giftemål i tankarna, men eftersom vi firar inte mindre än 10 år i sommar, så ska vi i alla fall unna oss en semester i Paris. Romantiskt och bra. I och för sig ska Linn följa, men hon börjar ju bli så stor nu, så det blir nog bara kul.

Idag blev det en sväng hos frissan. Kul med lite nytt. Det gäller att passa på att göra av med lönen innan sambon hinner tömma vårt konto före! Hihi! De är förresten i Kiruna nu hos R:s pappa. Linn har fått åka skoter och fyrhjuling med farfar! Pappa hennes har under tiden fått skura bilen som åksjuka Linn spydde ner på vägen dit.

Känns skönt att vara själv hemma. Ingen räknar ju hur många glassar jag har ätit! Trevlig kväll på er!

• AnnaMa

Hej tjejer!
    Jag ska bara skriva lite kort, för jag ska väl sova på en stund och sen har jag haft datorn hela kvällen. Är dock klar med alla arbeten, nu återstår endast att planera inför redovisningen, men jag kan göra det imorgon.

Imorgon kl 17 få vi vår bil, känns underbart. Ska montera in babyskyddet så fort vi har möjlighet, den har stått i sovrummet sedan v15 eller nåt, så jag vill bara ha ut den ur lägenheten. Känns hur skönt som helst med en ny, känner mig inte lika stressad inför saker och ting nu. Ska prata med pappa imorrn om när vi ska tapetsera, och planera in det. Skulle vara så skönt att bli klar med den delen. Nu är vi på god väg att fixa allt.

Sittak: De små sakerna löser sig på vägen, många saker är så individuella. Det är guld värt att få låna av nära och kära, för begagnat är ju lika bra som nytt, tycker jag. Vi har inte ens fixat spjälsäng, men jag tror att jag ska beställa på fredag, vill! Jag ska dock låna en massa saker av Miia, och det känns jätteskönt! Men som Miia säger, spara pengra. Vi har sedan augusti sparat 1000kr/månad tillsammans. Så allt vi har kökt till bebis har vi tagit från det kontot, och vi kommer att fortsätta ett gemensamt sparande. Det är rätt dyrt med bilbarnstolen efter babyskyddet, och sedan kommer det alltid saker som man verkligen behöver, och då är det bra att man har en slant över.

Nä, nu ska Micke få datorn. Men sov gott tjejer!

• princess04

Vad flitga ni är på att skriva, kul!

Här på Ersboda är det bara fint. Jag har varit och tränat ikväll. Efter varje träningspass så frågar jag mig själv varför jag inte gör det här oftare. Det är ju en sån härlig känsla i kroppen efter man har tagit ut sig lite...Så nu jäklar! beach 2008 och bröllopet..here I come .

Alice och jag var på stan idag med en kompis och hennes dotter. Jag kan bara konstatera att det inte går att ha med sig en 13månaders och tro att man ska njuta av lunch/shopping. Puh, jag var helt slut när jag kom hem. Alice ville allra helst springa runt i Up2gallerian och INTE sitta i vagnen. Nej, nästa gång blir det att gå på stan utan barn.

Har förresten suttit och bölat framför tvn ikväll. Såg den nya dokumentärserien "Barnmorskorna". Någon mer som såg den? Rekommenderas varmt iaf!

Sittak: Tack så mkt för inbjudan, ska bli så trevligt :-=!

Nej, nu kanske jag borde hoppa i säng. Vår prinsessa är väldigt morgonpigg. Kl 5 är det morgon för henne...Dock inte för hennes föräldrar..

• Florro

Sittak..jag måste bara slå ett STORT slag för en trikåsjal att bära bäbisen i. Har varit totalt ovärderlig för oss. Det köpte jag innan för jag tycker att sjal är det vettigaste ergonomiska bäralternativet, både för bebisen och bäraren:) Avlastar grymt bra och man känner knappt att man bär, till skillnad från axeldödaren Baby björn;)

Nu har jag en Ergo-sele som är smidig och bra när man ska bära och går även att ha på ryggen. Letar en vävd sjal men trivs så bra med Ergon så jag tror jag nöjer mig med den.

Men en trikåsjal!! Go for it!:) Jag köpte min Looma Sino begagnad och har aldrig ångrat det:)

• Florro
    Sittak..förresten så säljer vi vårt superfina babyskydd till bilen. Den är jättebra med ett suveränt solskydd som man kan täcka hela stolen med i princip.
    Jag har bild på den i mitt galleri om du vill se!:)

Bröllop för oss lär dock tyvärr dröja, än om jag gärna skulle vilja gifta mig om ett år så tror jag inte ekonomin håller, även om vi är ekonomiska då vi väljer grejer. Jag är inte alls en sådan som behöver ha flashigt eller nytt så på så vis så kan man hålla kostnaderna nere, men hur man än vrider och vänder på det så kostar det ju:) Sen så har jag också massa kompisar med diverse färdigheter inom allt man behöver och det är ju ett stort plus!:)

Kuvertavgiften är mitt stora dilemma, än fast jag tycker att det är helt okej, så skulle jag ändå gärna vilja Bjuda våra gäster på vårt bröllop. Jag vill som inte att det ska bli någon ekonomisk grej att dom inte kan komma eller så. Men samtidigt har jag inte själv något emot att betala kuvertavgift..bara den är rimlig. Hur mycket kommer ni ta i kuvert Lomme?

Har blivit bjuden på bröllop nästa sommar och det är nere i lysekil. Känns superroligt såklart men det kommer bli väldigt dyrt. Först resa dit ner, sen kuvertavgift på det..så det kommer nog landa på 3-4000..bara för att gå på ett bröllop. Nu är det ju inte kuvertavgiften som ställer till det där utan den långa resan..men ändå, det svider lite i plånkan att lägga ut så mycket på en dag:)

Ursäkta för er som inte bryr er om bröllop..ska inte göra om den här tråden till en "bröllopstorg"tråd:) Men det är ju så kul att diskutera!:)
  • Vintersol80

Sittak håller med om att en Trikåsjal är underbart bra att ha till bebis! använder min jätte mkt och gjorde det till Luna med. Spjälsängen däremot står ensam och tom så när som på en hög tvätt, Luna sov heller inte i den många timmar. Men det beror ju på om man vill samsova eller inte. Vi gör det och gillar det.

Kan vara bra att ha nån tetra ersättning hemma för OM utifall att amningen krånglar. Det man måste ha är ju inte så mkt egentligen babyskyddet typ kläder och blöjor. Men såklart är det ju m¨ånga saker som underlättar!
    IKEAs vita 3kronor frotté handdukar är mkt bra som "kräkduk"

Under första året däremot är det ju en hel del som man vill inhandla och behöver men även där är det ju jätteolika. Det är ju lätt att köpa på sig en massa, för det är ju rätt kul att förbereda och fixa grejjer till sin kommande bebis!

MariaOLinus Hej hej! Nu är det mkt nära tills bebis kommer!

Kul att ni pratar bröllop! Jag och min man gifte oss sommaren 06, skulle gärna göra om det igen! haha... Älskar att fixa fest men som tur är har vi fixat med en del andra bröllop, maten och tårtan osv så fått lite utlopp där, har ett som vi skall catera i sommar också! Längtar riktigt!

• Vintersol80

Förresten är det nån av er som vet vad det kostar att träna boxersize i stan? Såg att det fanns där nära kajen. Och om nån vet numret dit?

• mariaochlinus
    Vintersol: Vet inte vad det kostar i stan, men ett kort i vännäs kostar ca 1200:- /år & familj!!!

Då ingår gym, nere vid älvdala dagis, gympa, aerobics & om jag inte minns helt galet så har de även boxerersize!!  Det är ju lite närmare i alla fall, men jag har inte provat själv där ännu... Gubben min har användt gymet deras och varit väldigt nöjd, inte hyper modernt men väl värt pengarna!!

& jo nu är det riktigt nära, imorgon gäller det!!
    Amanda 001113, Lucas 051010, Bebis kommer 28 Mars med planerat snitt!!
Svar på tråden Kompisgrupp - Umeå nr2