Bålstatråden nr 9
För alla som gillar Bålsta
För alla som gillar Bålsta
Hur det är med förskolan vet jag tyvärr inte men skolan Mansängsskolan) är bra - har varit bra iaf = min styvbror gick där 1980 - 1985 så det är några år sedan
Jenna82: Jag har gått i "centrumskolor" men jag är "normal" ändå
= har gått 3:an t.o.m 6:an på Trollbacksskolan (=låg där Pomona ligger) och så högstadiet på Fridegård.
Usch det känns lite jobbig måste jag säga. Flickorna fick sin placering på Mansängens förskola idag och det känns inte alls bra. Vi flyttar ju till Skörby och dels är det långt till Mansängen och sen känns det inte bra att ha barnen på en förskola mitt i centrum. Jag såg ju verkligen fram emot att barnen skulle kunna gå på en förskola med natur runt omkring sig och att förskolan då använder sig utav det.
Ska ringa kommunen i morgon och höra om det finns möjlighet till någon annan placering 
Cilla R- kolla upp om det kanske finns någon plats hos dagmamma... är ju ett alternativ som vi är VÄLDIGT nöjda med.
Jaaaa vi fick plats hos en dagmamma som just kunde ta ett syskonpar! Får hem papperna om någon dag, men hon ligger på Kraftleden så då blir det samma upptagningsområde för barnen när de börjar skolan 
Jag blev så glad att jag nästan började gråta när jag pratade med kommuntanten 
Känns så himla bra och nu behöver inte tjejerna byta en gång till, för vi hade ställt dem i kö för förskolebyte om de hade gått på Mansängen och det känns ju inte heller så kul. Men jag kände precis som du skrev Annaomassse, det är inge kul att ha barnen på ett centrumdagis, de blir ju ofta så sunkiga. Framförallt så kändes det konstigt att de inte skulle få gå med barn som tillhör deras skolupptagningsområde och att de inte skulle ha naturen på samma sätt.
Jenna82: Jag trivdes bra på Mansängen under de 18 åren jag bodde där
Är det någon som har erfarenhet av eller vet hur Åkerby förskola är? Om jag förstått rätt är det en förskola där barn till föräldrarlediga placeras och det är där vi fått erbjudande om plats till augusti. Känns inget vidare, hade hoppats så på Skörby men det är tydligen mer än fullt.
Ska nog kolla de privata förskolorna och se hur det ser ut där.
Attan också att det verkar vara så svårt med dagis!
Hade hoppats att det var gott om plats här i kommunen...
Men ni med barn på familjedaghem, hur funkar de? Väljer man en särskild "dagmamma" eller blir man tilldelad en i närheten?
Även om alla säkert är jätteduktiga, har ni någon favorit att tipsa om? Skulle så gärna vilja att lillkillen fick vara utomhus mycket, vare sig det är dagis eller dagmamma...
EAJ-
Vår son går hos dagamamma i hagviken, här finns det 2 st och dom samarbetar så mycket dom kan. Tycker det är TOPPEN att ha honom där och dotterna ska självklart oxå börja där sen.
Innan vi flyttade hit gick Leo på dagis (iofs så hann han bara gå i 7 v) och det har alltid varit ett självklart val för mig men så när vi flyttade fanns det plats hos dagmamman och vi va i behov av plats omgående å tog det vi fick.
Kan säga att jag kommer inte låta mina barn gå på dagis utan till dom ska börja på 6 års kommer det vara dagmamma.
Dom är ute massor (oftast från 9-11 och sen även på em) varje ons är dom i skogen, varje tis på smultronstället (en gammal dagislokal) sen vissa dagar tar dom med sig lunch och äter den i skogen, vid vattnet eller grillar i lekparken.
Leo har nu gått där sen sept 07 och han har varit sjuk 3 ggr. Det är inte allt lika mycket baciller där som på dagis eftersom dom är färre.
Jag säger inte att dagis är dåligt men det är längre inte ett alternativ för oss. Dagis har oxå massor av fördelar som inte dagmamman har. det fins alltid för och nackdelar med både dagis och dagmamma.
Sen finns det ju oxå självklart bra och mindre bra dagmammor, mem dom som är här i hagvikem tycker jag är toppen!!!! vet inte riktigt hur många det finns här i bålsta, finns några i viby oxå vet jag.
Bara att fråga mer om du undrar!
Hej alla,
Nu är vi äntligen på plats i nya huset i Viby och det är så skönt så..... efter 111 (tusen) söndagsvisningar och massor av timmar på hemnet så känns det så skönt att äntligen hittat det vi ville ha. Här är mysigt skönt och lungt (precis som det var i skörby)! Lilltjejen får byta efter sommarlovet till sitt nya dagis i Viby. Visst är det en process att flytta men överlag tycker jag det gått himla bra!
Tråkigt att höra om alla köer till förskolorna, har en släkting som jobbar som förskollärare men hon sa tvärtom att det var få i kö....? Måste nog fråga henne igen, är det så här knasigt fast ni ställt de i kö innan, är det 4 eller 6 månader innan man ska köa? Eller är det för att ni är nyinflyttade och vill ha plats "direkt"?
Cilla R: Jag gick på komvux i Bålsta 1994 - 1996 och jag tyckte att det var bra då
Ny tråd finns här: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33347744.html
Välkomna dit! (för visst är det väl fortfarande så att trådarna stängs efter 3 månader?)