• PetraD

smart städning

vill ha era tips & knep för lättare/snabbare/roligare städning!

allt om olika redskap, vilka medel ni använder, m.m.

har ni några knep på hur man gör egna "rengöringsmedel"?? såg t.ex. på rent hus häromdagen där hon tog en citron med "något" (??) på och gnuggade badkaret rent

ALLT ni kan tänka er!!!

• Svar på tråden smart städning
  • Rintintin
    NeA 84 skrev 2008-04-05 22:18:21 följande:
    förresten....var det nån som såg rent hus i veckan nu?dom blandade såpa och något å hällde i sprayflaska. sen städade dom badrummet med det. å det blänkte massor! nån som vet vad dom blandade?
    Hmm... Var det inte citron?
  • Eofrysina

En varning till ovanstående tips. Citron ska inte användas på stenmaterial som innehåller kalk. Då fräts ytan sönder.

• PetraD

köpte en bol häromdagen som var en del tips med i
    ska försöka ta mig tid snart att skriva ner en del

• PetraD

vad är bol?? bok ska det ju vara
    och inte iska... hihi
    i. ska

PetraDeliu skrev 2008-04-08 18:48:53 följande:
    köpte en bol häromdagen som var en del tips med iska försöka ta mig tid snart att skriva ner en del
  • saxifraga

Åh, jag har en massa tips. Jag har tänkt en hel del på detta på
    sistone. Jag behöver nämligen skärpa mig! Mycket av det jag skriver låter säkert banalt för er som gillar att städa och som har lätt att hålla ordning. Själv så är jag i grunden en slarvmaja och är väldigt duktig på att skjuta upp saker och det är en ganska dålig egenskap om man vill leva i ett städat hem. Nu har jag fått barn och måste helt enkelt skärpa mig!

1. Jag tror mycket på att ändra inställning till städning. Från att känna att det är ett döjobbigt arbete och ett nödvändigt ont till att fokusera på resultatet: "Tänk vad härligt med ett städat hem!". Om man känner STÄDLUST är det så mycket roligare att städa!

2. Det är aldrig roligt att städa när man har så rörigt och inte vet vad man ska göra med sina saker. Man måste verkligen ta itu med sina saker och sin förvaring. Varenda pinal du har behöver en plats att bo på! Och det här jobbet kan kännas övermäktigt att ta itu med, speciellt när man samlat på sig i många år. Mitt tips är att börja smått. Okej, jag börjar med ETT skåp. När du rensat detta skåp så kan du känna dig helnöjd, kanske du av bara farten går vidare till nästa eftersom du fått upp ångan!?

3. När man vet var alla ens grejer "bor" så är det bara att pränta in mantrat "Lägg tillbaka!" i huvudet. Varje gång du plockar fram något så ha i huvudet att du ska lägga tillbaka det! Det gäller alla i familjen efter bästa förmåga. Kan säkert bli tjatigt innan man har det som en vana och det är helt naturligt. En del saker är säkert jobbiga att lägga tillbaka på en gång, t ex om de ska tvärs genom huset, till en annan våning eller till garaget. Då kan det vara smart att ha en låda i varje rum med saker som är på väg till rätta platsen. Den behöver man tömma då och då.

4. Mycket kan man göra av bara farten varje dag istället för att spara tills man städar. När du borstat tänderna och det blir en klump med tandkräm i handfatet, ja men skölj bort på en gång. Om du ser en dammtuss flyga omkring på golvet, tänk inte "jag tar den när jag städar". Du kanske inte kommer att storstäda förrän om fem dagar. Då är det ju lika bra att hips vips plocka upp den där dammtussen och kasta i sopkorgen. Går på fem sekunder. Mantrat här är "Angrip direkt!". Jag funderar på att köpa en sån där liten sladdlös dammsugare från Electrolux som man snabbt kan svepa över köksgolvet lite då och då. För mig känns det nämligen alldeles för bökigt att dra fram dammsugaren så ofta som det skulle behövas. Är det någon som kan rekommendera den?

5. Vissa saker är det skönt att hålla efter ordentligt varje dag - som köket. Diska undan direkt efter du ätit så att det inte blir diskhögar. Har du diskmaskin så är det bara att plocka ur innan det blir högar av disk som ska in igen. Torka av köksbänk och bord dagligen. Angrip direkt

6. Om man lyckas hålla så fin ordning under veckorna så är det inte särskilt jobbigt att städa en gång i veckan. Du behöver inte ägna tid av städningen till att plocka. Mitt tips är att avsätta en tid varje vecka som är vikt åt städning, den är helig! T ex torsdagkväll (härligt att ha det städat inför helgen!). Köp med hämtmat så ni slipper laga mat. Alternativt att den ena lagar mat och den andra städar. Det var någon innan som tipsade om en bra struktur att genomföra städningen på. Det är alltid bra att veta exakt vad man ska börja med. Att man får det som rutin. Man kan se det lite som en tävling eller ett träningspass!

En grej som kan underlätta dammsugningen är att ni gör det tillsammans. Den ena dammsuger och den andra går omkring och flyttar möbler. Det är mycket lättare att dammsuga om man slipper krångla så mycket!

7. Förutom den här vardagsstädningen kan det vara smart att vika en helg i månaden åt olika städprojekt. En månad kanske fönsterputsning står på agendan. En annan månad är det klädrensning och vädring av garderoberna. En tredje månad är det traditionell vår- och höststädning (då man är extranoga och dammar av lister, element, torkar ur köksskåpen och sånt man inte hinner under vardagsstädningen). Om man känner att man måste göra allt på en gång kanske det känns så jobbigt att man aldrig tar itu med det. Om man däremot delar upp i mindre projekt och däremellan känner sig nöjd med åstadkommet resultat blir det så mycket enklare.

Förlåt för världens längsta och mest präktiga inlägg. Kommentera gärna. Ni som har ordning och reda och ständigt välstädat: Hur gör ni?

"Lägg tillbaka! Angrip direkt! Gör det nu!"

• PetraD

tack för de tipsen. mycket bra att tänka på

saxifraga skrev 2008-04-09 09:52:38 följande:
    Åh, jag har en massa tips. Jag har tänkt en hel del på detta på sistone. Jag behöver nämligen skärpa mig! Mycket av det jag skriver låter säkert banalt för er som gillar att städa och som har lätt att hålla ordning. Själv så är jag i grunden en slarvmaja och är väldigt duktig på att skjuta upp saker och det är en ganska dålig egenskap om man vill leva i ett städat hem. Nu har jag fått barn och måste helt enkelt skärpa mig!1. Jag tror mycket på att ändra inställning till städning. Från att känna att det är ett döjobbigt arbete och ett nödvändigt ont till att fokusera på resultatet: "Tänk vad härligt med ett städat hem!". Om man känner STÄDLUST är det så mycket roligare att städa!2. Det är aldrig roligt att städa när man har så rörigt och inte vet vad man ska göra med sina saker. Man måste verkligen ta itu med sina saker och sin förvaring. Varenda pinal du har behöver en plats att bo på! Och det här jobbet kan kännas övermäktigt att ta itu med, speciellt när man samlat på sig i många år. Mitt tips är att börja smått. Okej, jag börjar med ETT skåp. När du rensat detta skåp så kan du känna dig helnöjd, kanske du av bara farten går vidare till nästa eftersom du fått upp ångan!? 3. När man vet var alla ens grejer "bor" så är det bara att pränta in mantrat "Lägg tillbaka!" i huvudet. Varje gång du plockar fram något så ha i huvudet att du ska lägga tillbaka det! Det gäller alla i familjen efter bästa förmåga. Kan säkert bli tjatigt innan man har det som en vana och det är helt naturligt. En del saker är säkert jobbiga att lägga tillbaka på en gång, t ex om de ska tvärs genom huset, till en annan våning eller till garaget. Då kan det vara smart att ha en låda i varje rum med saker som är på väg till rätta platsen. Den behöver man tömma då och då.4. Mycket kan man göra av bara farten varje dag istället för att spara tills man städar. När du borstat tänderna och det blir en klump med tandkräm i handfatet, ja men skölj bort på en gång. Om du ser en dammtuss flyga omkring på golvet, tänk inte "jag tar den när jag städar". Du kanske inte kommer att storstäda förrän om fem dagar. Då är det ju lika bra att hips vips plocka upp den där dammtussen och kasta i sopkorgen. Går på fem sekunder. Mantrat här är "Angrip direkt!". Jag funderar på att köpa en sån där liten sladdlös dammsugare från Electrolux som man snabbt kan svepa över köksgolvet lite då och då. För mig känns det nämligen alldeles för bökigt att dra fram dammsugaren så ofta som det skulle behövas. Är det någon som kan rekommendera den?5. Vissa saker är det skönt att hålla efter ordentligt varje dag - som köket. Diska undan direkt efter du ätit så att det inte blir diskhögar. Har du diskmaskin så är det bara att plocka ur innan det blir högar av disk som ska in igen. Torka av köksbänk och bord dagligen. Angrip direkt 6. Om man lyckas hålla så fin ordning under veckorna så är det inte särskilt jobbigt att städa en gång i veckan. Du behöver inte ägna tid av städningen till att plocka. Mitt tips är att avsätta en tid varje vecka som är vikt åt städning, den är helig! T ex torsdagkväll (härligt att ha det städat inför helgen!). Köp med hämtmat så ni slipper laga mat. Alternativt att den ena lagar mat och den andra städar. Det var någon innan som tipsade om en bra struktur att genomföra städningen på. Det är alltid bra att veta exakt vad man ska börja med. Att man får det som rutin. Man kan se det lite som en tävling eller ett träningspass!En grej som kan underlätta dammsugningen är att ni gör det tillsammans. Den ena dammsuger och den andra går omkring och flyttar möbler. Det är mycket lättare att dammsuga om man slipper krångla så mycket!7. Förutom den här vardagsstädningen kan det vara smart att vika en helg i månaden åt olika städprojekt. En månad kanske fönsterputsning står på agendan. En annan månad är det klädrensning och vädring av garderoberna. En tredje månad är det traditionell vår- och höststädning (då man är extranoga och dammar av lister, element, torkar ur köksskåpen och sånt man inte hinner under vardagsstädningen). Om man känner att man måste göra allt på en gång kanske det känns så jobbigt att man aldrig tar itu med det. Om man däremot delar upp i mindre projekt och däremellan känner sig nöjd med åstadkommet resultat blir det så mycket enklare.Förlåt för världens längsta och mest präktiga inlägg. Kommentera gärna. Ni som har ordning och reda och ständigt välstädat: Hur gör ni?"Lägg tillbaka! Angrip direkt! Gör det nu!"
  • PetraD

en sak jag tänkt på som gör att det blir mer gjort hemma är att skriva en lista på det du tänkt göra hela dagen
    sen bara stryka efterhand
    känns lättare med planering och roligare då man märker av att det blir mer och mer överstryket att man fått en del gjort
    fast man ska inte ta med allt som man tänkt göra närmsta tiden utan det som är rimligt att hinna på en dag

• saxifraga

Ett knep jag tog till förut var "reklamstäda". Jag kunde se mitt favoritprogram på TV, men direkt det blev reklam flög jag upp ur soffan och gjorde så mycket som jag hann under reklampausen. Det är förvånande hur mycket man kan hinna! Typ dammsuga ett helt rum, dammtorka fönsterbrädorna, plocka upp ur diskmaskinen osv. Ett tips till alla som tycker städning är boooring och hellre vill slappa i soffan

• PetraD

så gör jag lite också ibland
    brukar också stryka kläder samtidigt med nåt på TV

idag hann jag nedervåningen på huset i en reklampaus och ovanvåningen under nästa..
    handlar om golvet med min kära micromopp

saxifraga skrev 2008-04-09 23:26:13 följande:
    Ett knep jag tog till förut var "reklamstäda". Jag kunde se mitt favoritprogram på TV, men direkt det blev reklam flög jag upp ur soffan och gjorde så mycket som jag hann under reklampausen. Det är förvånande hur mycket man kan hinna! Typ dammsuga ett helt rum, dammtorka fönsterbrädorna, plocka upp ur diskmaskinen osv. Ett tips till alla som tycker städning är boooring och hellre vill slappa i soffan
Svar på tråden smart städning