• PetraD

smart städning

vill ha era tips & knep för lättare/snabbare/roligare städning!

allt om olika redskap, vilka medel ni använder, m.m.

har ni några knep på hur man gör egna "rengöringsmedel"?? såg t.ex. på rent hus häromdagen där hon tog en citron med "något" (??) på och gnuggade badkaret rent

ALLT ni kan tänka er!!!

• Svar på tråden smart städning
  • sakoline

Tack saxifråga för tipsen!!!! ska försöka komma lära mej

/osanitär olägenhet :)

• cilla83
    PetraDeliu skrev 2008-04-10 01:24:19 följande:
    så gör jag lite också iblandbrukar också stryka kläder samtidigt med nåt på TVidag hann jag nedervåningen på huset i en reklampaus och ovanvåningen under nästa..handlar om golvet med min kära micromopp
    Vad är det för micromopp du har? Man kanske ska införskaffa sig en sånGlad
  • Storråda

Jag använder Grummes tvättsåpa till ALLT, även i toaletten. Det funkar jättebra, doftar jättegott, är miljövänligt och förhållandevis billigt.

Det är mycket rejälare och bättre att skrubba ordentligen för hand, än att använda alla dessa konstiga sprayer med silikon som finns nu.

Annars har jag väl inget annat knep än att jag tar bara ett eller två rum om dagen. Då känns det aldrig så där outhärdligt övermäktigt. ETT rum orkar man ju alltid!

Jag brukar också städa när barnen inte är här, om det är själva städningen som är viktig. Men ibland städar jag tillsammans med min dotter utanför det ordinarie städprogrammet, för att hon ska lära sig och för att hon tycker att det är kul. Men då är det inte den "ordinarie" städningen - så jag slipper att irritera mig på att det går långsammare och blir mindre bra för att hon är med. Utan jag kan ge henne positiv feedback i stället. (Det tog ett tag innan jag insåg det här...)

Sedan brukar jag belöna mig själv när jag har storstädat igenom hela lägenheten ett varv igen, genom att köpa hem tulpaner eller andra blommor och sätta i vaserna!

• MammaHela

På Grummes hemsida finns listor med vad som ska göras, de gillar jag =)

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Theodoris

Det här var en bra sida
    Själv gillar jag inte att städa, men har bättrat mig avseevärt.
    Jag gjorde en lista i excel där jag skrivit upp de olika rummen och vad som ska göras där.
    Ex; Ungarnas rum 1; Bädda, 2; Röjja upp på golvet, 3; Fixa bokhyllan.

Och så har jag en sån för varje rum som jag prickar av dagligen.
    Det sköna är när man gjort något en dag så kan bara pricka av dagen efter utan att städa.

• PetraD

mm, det är så skönt och känns effektivt och som om man får mer gjort om man har en lista att pricka av

Theodoris skrev 2008-04-13 22:45:35 följande:
    Det här var en bra sida Själv gillar jag inte att städa, men har bättrat mig avseevärt. Jag gjorde en lista i excel där jag skrivit upp de olika rummen och vad som ska göras där. Ex; Ungarnas rum 1; Bädda, 2; Röjja upp på golvet, 3; Fixa bokhyllan. Och så har jag en sån för varje rum som jag prickar av dagligen. Det sköna är när man gjort något en dag så kan bara pricka av dagen efter utan att städa.
  • saxifraga

Har ni sett sidan www.hushallstrasket.nu ? Där finns en beskrivning om hur man racerstädar och hur man storstädar. Det finns en massa annat tips också.

• saxifraga

Nu har vi förresten köpt en sladdlös minidammsugare (den är på laddning). Nu ska det bli lättare att få bort brödsmulor och dammtussar under veckorna! Hoppas jag blir nöjd med den, men tänk om den är värdelös!

• Storråda

Jag kanske är ensam om det i Sverige, men jag har ingen dammsugare. Jag sopar golven i stället, och svabbar efter.

Jag tyckte att det bara var krångligt med att byta påsar i dammsugaren, saker som fastnade i den, den var jämt sönder, flytta kontakten mellan eluttagen, sladden lossnade hela tiden o.s.v.. Sopsetet är dessutom mycket lättare att bära på, och tar mindre plats - det kan stå framme i ett hörn hela tiden.

Mattorna piskar jag. Har dessutom rationaliserat ner antalet mattor - exmannen fick de flesta när vi skilde oss - för under småbarnsåren blir det bara kladdigt och ohygieniskt med mattor särskilt i badrummet, toalett och kök. Så där har vi inga.

• PetraD

har du provat micromopp? jättebra!!!

har inte heller några mattor

Storråda skrev 2008-04-14 11:37:57 följande:
    Jag kanske är ensam om det i Sverige, men jag har ingen dammsugare. Jag sopar golven i stället, och svabbar efter. Jag tyckte att det bara var krångligt med att byta påsar i dammsugaren, saker som fastnade i den, den var jämt sönder, flytta kontakten mellan eluttagen, sladden lossnade hela tiden o.s.v.. Sopsetet är dessutom mycket lättare att bära på, och tar mindre plats - det kan stå framme i ett hörn hela tiden. Mattorna piskar jag. Har dessutom rationaliserat ner antalet mattor - exmannen fick de flesta när vi skilde oss - för under småbarnsåren blir det bara kladdigt och ohygieniskt med mattor särskilt i badrummet, toalett och kök. Så där har vi inga.
Svar på tråden smart städning