• PetraD

smart städning

vill ha era tips & knep för lättare/snabbare/roligare städning!

allt om olika redskap, vilka medel ni använder, m.m.

har ni några knep på hur man gör egna "rengöringsmedel"?? såg t.ex. på rent hus häromdagen där hon tog en citron med "något" (??) på och gnuggade badkaret rent

ALLT ni kan tänka er!!!

• Svar på tråden smart städning
  • Eofrysina

Kalkosan funkar inte så bra i min dusch tyvärr.

det rosa möglet tror jag är tvålavlagringar m.m. Gummilisten i botten på glasväggarna är mer ett typ silikonrör som går mot golvet. det rinner alltså in tvålvatten inuti och jag har svårt att komma på hur det ska spolas rent. Funderar på att ta bort det helt, men då kommer ju vattnet skvätta längre ut på golvet.

• PetraD

är det inte till det i duschen som citronen kan vara bra till

• PetraD

menar du till spishällen??

3llian skrev 2008-03-25 21:35:43 följande:
    Bästa rengöringsmedlet till spisen = fönsterputs. Bara att spraya på och sedan torka av, löser upp fett suveränt.. Till kalkavlagringar i dusch/badkar -> Kalkosan!
  • ladylovelylocks
    PetraDeliu skrev 2008-03-25 22:06:37 följande:
    är det inte till det i duschen som citronen kan vara bra till
    att skrubba med en citron menar du eller? Vet inte riktigt vem ditt inlägg var menat till
  • PetraD

till plastdetaljer skulle jag också vilja veta. de blir så äckliga

sen skulle jag också kolla om någon har tips på hur man gör rent på "gränsen" mellan skjutdörrarna. vi har två dörrar vid varje sida om öppningen till duschkabinen

• PetraD

precis
    till alla som har problem med kalkavlagringar i dusch/badkar
    min man köpte hem citroner igår "till mig" efter att jag läst mig till att det ska funka, men inte hunnit prova än

ladylovelylocks skrev 2008-03-25 22:10:17 följande:
    att skrubba med en citron menar du eller? Vet inte riktigt vem ditt inlägg var menat till
  • pajas01

tomteskur.. e SÅ bra använder de till badrummet och köket.. de repar inte.. men gör såå rent..

badkaret å allt blir kalas blankt.. =))

temoteskur användes välidgt mycke förr om man frågar sina föräldrar eller mor/far föräldrar så vet dem va de är =))

• PetraD

jag har tomteskur
    brukar (ibland) använda till diskbänken
    funkar det även till kalkavlagringar???

hur brukar du "putsa ut" det? svamp/trasa??

pajas01 skrev 2008-03-25 22:16:42 följande:
    tomteskur.. e SÅ bra använder de till badrummet och köket.. de repar inte.. men gör såå rent.. badkaret å allt blir kalas blankt.. =))temoteskur användes välidgt mycke förr om man frågar sina föräldrar eller mor/far föräldrar så vet dem va de är =))
  • PetraD

blev nyfiken nu på hurdet funkar med citronen på kalkavlagringarna på duschkabinen..
    ska in och testa nu

*återkommer med besked*

• 3llian
    PetraDeliu skrev 2008-03-25 22:07:21 följande:
    menar du till spishällen??
    "Vanliga" plattor.. Hade speciellt medel till keramikhällar på den gamla goda tiden när jag hade sådan. Men fönsterputs fungerar också bra på kaklet bakom spisen, lätt att spreja på och löser faktiskt oförskämt bra. Antar att det är ammoniaken som löser?
Svar på tråden smart städning