• PetraD

smart städning

vill ha era tips & knep för lättare/snabbare/roligare städning!

allt om olika redskap, vilka medel ni använder, m.m.

har ni några knep på hur man gör egna "rengöringsmedel"?? såg t.ex. på rent hus häromdagen där hon tog en citron med "något" (??) på och gnuggade badkaret rent

ALLT ni kan tänka er!!!

• Svar på tråden smart städning
  • PetraD

ok.

jag har inga vanliga plattor så...
    har sånt speciellt medel till min, även "fettlösningsspray" märke W5. brukar ta båda om är mycket fast brukar bara behöva ha "fettlösningssprayen", funkar super. använder det även på kaklet bakom

får testa med fönsterputs också.. fast kanske funkar mest om det är lite mer "blankt" kakel, vårt är mer matt

3llian skrev 2008-03-25 22:28:05 följande:
    "Vanliga" plattor.. Hade speciellt medel till keramikhällar på den gamla goda tiden när jag hade sådan. Men fönsterputs fungerar också bra på kaklet bakom spisen, lätt att spreja på och löser faktiskt oförskämt bra. Antar att det är ammoniaken som löser?
  • PetraD

har nu provat med citron till kalkfläckarna & det funkade bra

• marina81

vad gör man åt missfärgad kakelfog??? Nån med bra tips???

• SE10

Städhjälp måste väl vara det roligaste, smartaste och mest tidsbesparande städtipset. Två timmar två ggr. i veckan räcker för vår del. Plocka undan, ta golven, stryka etc.

Sen håller vi efter själva när det gäller smått och gott, kör tvätt maskinen etc.

• Eofrysina

Om du har en ljusgrå eller vit kakelfog så är klorintvätt det absolut mest effektiva för att få dem vita igen. det dödar eventuellt färgande mögel och bleker bort färgförändringen. Har man en mörk fog kan man ju inte använda detta för den bleks ju av det.

till kalkavlagringar brukar jag använda ättika, men de fläckar jag får i duschen är lite speciella där måste man verkligen gno för att få bort det. Tror att det är en kombo ov tvålrester och kalkrester. Uppstår fastän jag torkar rent, det blir ju alltid små små droppar kvar på glaset.

• Eofrysina

Jag ska testa citrontipset Har för mig att man ska använda citron på badkarsemalj och kopparkärl också.

• Peyman

Vilken bra tråd ska läsa igenom igen och skriva ut de bästa tipsen.

• PetraD

testade på badkaret också och det funkade bra. inte för att mitt badkar var speciellt smutsigt. men blänkte lite extra. tog även på kranarna vid handfat/dusch

Eofrysina skrev 2008-03-26 09:08:04 följande:
    Jag ska testa citrontipset Har för mig att man ska använda citron på badkarsemalj och kopparkärl också.
  • PetraD

det är det ju absolut tack
    hur mycket betalar ni för det??

SE10 skrev 2008-03-26 04:20:21 följande:
    Städhjälp måste väl vara det roligaste, smartaste och mest tidsbesparande städtipset. Två timmar två ggr. i veckan räcker för vår del. Plocka undan, ta golven, stryka etc. Sen håller vi efter själva när det gäller smått och gott, kör tvätt maskinen etc.
  • PetraD

välkommen hit & hoppas du hittar nåt tips som passar dig

Peyman skrev 2008-03-26 09:47:53 följande:
    Vilken bra tråd ska läsa igenom igen och skriva ut de bästa tipsen.
Svar på tråden smart städning