• PetraD

smart städning

vill ha era tips & knep för lättare/snabbare/roligare städning!

allt om olika redskap, vilka medel ni använder, m.m.

har ni några knep på hur man gör egna "rengöringsmedel"?? såg t.ex. på rent hus häromdagen där hon tog en citron med "något" (??) på och gnuggade badkaret rent

ALLT ni kan tänka er!!!

• Svar på tråden smart städning
  • PetraD

ok
    tack för ditt svar

Armine skrev 2008-03-22 21:12:47 följande:
    Fläckar, ingrodd smuts, för att fracha upp. Jag har strykt gardiner med den cokså. Det bästa är att man inte behöver några medel.
  • marina81

Mina tips!!

till köket..köp en fettlösningsspray, den kan man använda varje dag till spisen, diskbänken, köksluckorna, kylskåpen mm. Spreja o torka av. Polera diskbänken någon gång med metallputs, den blir glansig och är lättare att torka av sen, det fastnar mindre. Polera köksluckor med möbelpolish då och då, stöter bort fett och damm.

Har du inte köksskåpar som går ända upp mot taket, lägg ut hyllpapper ovanpå dem. Lätt att sedan byta det och man behöver inte skrubba bort fett o damm därifrån.

dammsuga o skura minst varannan dag, blir då aldrig riktigt smutsigt och det går snabbt att göra det. För riktigt god lukt i hemmet, köp något skurmedel för golvet som inte luktar så mycket, och parfymera istället skurvattnet med eteriska oljor!! Själv gillar jag citron eller apelsin

Dammtorka alltid möblerna EFTER dammsugning. När man dammsuger yr man upp massa damm som sedan landar på möblerna...till dammtorkning föredrar jag möbelpolish, eftersom det ger glans samt stöter bort damm.

Ha någon rutin för hur du plockar undan. Antingen en runda varje kväll eller morgon. Se till att ha bra förvaring, titta runt i lägenheten, finns det någon plats där t.ex. papper eller kläder samlas på hög? Gör något åt det genom att strukturera upp!!

Diska efter varje måltid. Hela hemmet ser så mycket finare ut utan ett berg av smutsig disk.

badrum...ha färgsystem på trasorna, olika för toastol, handfat, andra ytor etc. Skaffa en spray och ta för vana att spraya o torka av toastol, handfat mm varje eller varannan kväll, då du ändå är i badrummet och gör dig iordning för natten, tar ett par minuter och du har alltid ett rent badrum. Grovstäda det någon gång per vecka.

• ovebrink

oj då, det var noga. så mycket städning hinner jag med tror jag. försöker ju vara duktig... men inte tar jag badrummet varje kväll!

• PetraD

tar inte heller badrummet varje kväll, men visst; tar man en trasa snabbt över allt (utsidor) så hinner ju inte samlas något damm så går ju "storstädningen" (som då knappt behövs) snabbare

ovebrink skrev 2008-03-23 11:21:11 följande:
    oj då, det var noga. så mycket städning hinner jag med tror jag. försöker ju vara duktig... men inte tar jag badrummet varje kväll!
  • PetraD

tack för dina bra & många tips

sån fettlösningsspray till köket har jag. är super. speciellt spisen och kaklet bakom går mycket snabbare att få rent.

men möbelpolish till köksluckor. beror inte det lite på hur de är målade. våra är ganska så känsliga. tappat en del färg (fast mest på kantlister och så som är målade likadant som skåp)

det med hyllpapper ovanpå skåp är ju jättebra. för det är inte kul annars att få bort allt där uppe. inte lätt att komma åt heller.

dammsuga gör vi i princip varje dag. brukade skura varannan innan. men nu har jag köpt micromopp och tar även med vatten varje dag. går ju sååå snabbt
    citron är min favorit också, till alla rengöringsmedel. det luktar ju så fräscht

förvaring är ju nr1 egentligen, men känns som det svåraste. fast det egentligen inte är det. hur mycket förvaringsplats man än har så behöver man alltid mer känns det som

försöker alltid diska efter varje måltid, eller plocka in i diskmaskinen. men med småbarn (& tidigare amning) är det ofta något som kommer emellan så det dröjer lite

har olika trasor för olika. fast den för toalett och så har jag i en plastpåse så inte blandar ihop. på handfatet i badrummet har vi alltid en trasa liggandes så det torkas av efter varje gång vi använt det

marina81 skrev 2008-03-23 03:13:54 följande:
    Mina tips!!till köket..köp en fettlösningsspray, den kan man använda varje dag till spisen, diskbänken, köksluckorna, kylskåpen mm. Spreja o torka av. Polera diskbänken någon gång med metallputs, den blir glansig och är lättare att torka av sen, det fastnar mindre. Polera köksluckor med möbelpolish då och då, stöter bort fett och damm. Har du inte köksskåpar som går ända upp mot taket, lägg ut hyllpapper ovanpå dem. Lätt att sedan byta det och man behöver inte skrubba bort fett o damm därifrån.dammsuga o skura minst varannan dag, blir då aldrig riktigt smutsigt och det går snabbt att göra det. För riktigt god lukt i hemmet, köp något skurmedel för golvet som inte luktar så mycket, och parfymera istället skurvattnet med eteriska oljor!! Själv gillar jag citron eller apelsin Dammtorka alltid möblerna EFTER dammsugning. När man dammsuger yr man upp massa damm som sedan landar på möblerna...till dammtorkning föredrar jag möbelpolish, eftersom det ger glans samt stöter bort damm. Ha någon rutin för hur du plockar undan. Antingen en runda varje kväll eller morgon. Se till att ha bra förvaring, titta runt i lägenheten, finns det någon plats där t.ex. papper eller kläder samlas på hög? Gör något åt det genom att strukturera upp!!Diska efter varje måltid. Hela hemmet ser så mycket finare ut utan ett berg av smutsig disk. badrum...ha färgsystem på trasorna, olika för toastol, handfat, andra ytor etc. Skaffa en spray och ta för vana att spraya o torka av toastol, handfat mm varje eller varannan kväll, då du ändå är i badrummet och gör dig iordning för natten, tar ett par minuter och du har alltid ett rent badrum. Grovstäda det någon gång per vecka.
  • OceanGirl

Jag kör med Skonas microfibertrasor. De går att kör i 40 grader med sköljmedel. Smidigt, går ju att tvätta när man tvättar allt annat.

När jag putsar fönster använder jag diskmedel och trasa och torkar tortt med tidningspapper. Blir inga fula ränder med tidningspapper.

• Rigmor Mortis
    OceanGirl skrev 2008-03-23 13:46:22 följande:
    Jag kör med Skonas microfibertrasor. De går att kör i 40 grader med sköljmedel.
    Microfiber ska inte tvättas med sköljmedel (de små små fibrerna "täpps igen" och trasan tappar i funktion
  • PetraD

jag brukar själv ta ajax fönsterputs medel och spruta på och "ta runt" det på fönstret med en liten svamp. sen torkar av med disktrasa & torkar torrt med Lidl's reklam Inga ränder alls

OceanGirl skrev 2008-03-23 13:46:22 följande:
    Jag kör med Skonas microfibertrasor. De går att kör i 40 grader med sköljmedel. Smidigt, går ju att tvätta när man tvättar allt annat.När jag putsar fönster använder jag diskmedel och trasa och torkar tortt med tidningspapper. Blir inga fula ränder med tidningspapper.
  • PetraD

ni som använder micromopp
    hur ofta använder ni den resp. hur ofta dammsugar ni??

• Tina83

hur tvättar ni fönster?

jag har lyckats få inte mindre än 2 äckliga fågelskitar på samma fönster?!! :-d
    Den första orkade jag inte ta bort, den syns inte bakom gardinen så den har varit där ett halvår. men tro på f-n när jag kom hem en dag o en fågelskit till satt på fönstret!!!
    fy fasen va äckligt!!

Svar på tråden smart städning