Mina tips!!
till köket..köp en fettlösningsspray, den kan man använda varje dag till spisen, diskbänken, köksluckorna, kylskåpen mm. Spreja o torka av. Polera diskbänken någon gång med metallputs, den blir glansig och är lättare att torka av sen, det fastnar mindre. Polera köksluckor med möbelpolish då och då, stöter bort fett och damm.
Har du inte köksskåpar som går ända upp mot taket, lägg ut hyllpapper ovanpå dem. Lätt att sedan byta det och man behöver inte skrubba bort fett o damm därifrån.
dammsuga o skura minst varannan dag, blir då aldrig riktigt smutsigt och det går snabbt att göra det. För riktigt god lukt i hemmet, köp något skurmedel för golvet som inte luktar så mycket, och parfymera istället skurvattnet med eteriska oljor!! Själv gillar jag citron eller apelsin
Dammtorka alltid möblerna EFTER dammsugning. När man dammsuger yr man upp massa damm som sedan landar på möblerna...till dammtorkning föredrar jag möbelpolish, eftersom det ger glans samt stöter bort damm.
Ha någon rutin för hur du plockar undan. Antingen en runda varje kväll eller morgon. Se till att ha bra förvaring, titta runt i lägenheten, finns det någon plats där t.ex. papper eller kläder samlas på hög? Gör något åt det genom att strukturera upp!!
Diska efter varje måltid. Hela hemmet ser så mycket finare ut utan ett berg av smutsig disk.
badrum...ha färgsystem på trasorna, olika för toastol, handfat, andra ytor etc. Skaffa en spray och ta för vana att spraya o torka av toastol, handfat mm varje eller varannan kväll, då du ändå är i badrummet och gör dig iordning för natten, tar ett par minuter och du har alltid ett rent badrum. Grovstäda det någon gång per vecka.