• PetraD

smart städning

vill ha era tips & knep för lättare/snabbare/roligare städning!

allt om olika redskap, vilka medel ni använder, m.m.

har ni några knep på hur man gör egna "rengöringsmedel"?? såg t.ex. på rent hus häromdagen där hon tog en citron med "något" (??) på och gnuggade badkaret rent

ALLT ni kan tänka er!!!

• Svar på tråden smart städning
  • marina81
    Eofrysina skrev 2008-03-26 09:07:05 följande:
    Om du har en ljusgrå eller vit kakelfog så är klorintvätt det absolut mest effektiva för att få dem vita igen. det dödar eventuellt färgande mögel och bleker bort färgförändringen. Har man en mörk fog kan man ju inte använda detta för den bleks ju av det. till kalkavlagringar brukar jag använda ättika, men de fläckar jag får i duschen är lite speciella där måste man verkligen gno för att få bort det. Tror att det är en kombo ov tvålrester och kalkrester. Uppstår fastän jag torkar rent, det blir ju alltid små små droppar kvar på glaset.
    tack! Ska gå o klorera genast!
  • ladylovelylocks
    marina81 skrev 2008-03-26 13:07:21 följande:
    tack! Ska gå o klorera genast!
    en varning bara med klorin (antar att det är samma som bleach här) det kan på lång sikt lösa upp kakelfogen, fick skäll av sambon när jag använde det i vårt hyrda hus, det började lossna här och där!! Fast jag använde det med tandborste ca två gånger i månaden! Men om du bara gör det nån gång ibland går det nog bra
  • Katten79

Hej köpte hem cillit bang för några mån sen efter att man har prövat kalkosan o vim bla. Cillit bang tog bort kalk o missfärgningar i handfat o dusch. Dom andra medlen klarade inte det. Så det kan jag rekommendera!

Men är det någon som har något tips på hur jag ska få bort det missfärgade som är i toaletten där vattnet är? Nån som förstår vad jag menar?

• Eofrysina

Jag använder klorinen kanske på sin höjd en gång om året Att borsta med en tandborste innebär ju också att du faktiskt mekaniskt borstar bort fogen. Tandborstar är stygga grejer.

ladylovelylocks skrev 2008-03-26 19:36:03 följande:
    en varning bara med klorin (antar att det är samma som bleach här) det kan på lång sikt lösa upp kakelfogen, fick skäll av sambon när jag använde det i vårt hyrda hus, det började lossna här och där!! Fast jag använde det med tandborste ca två gånger i månaden! Men om du bara gör det nån gång ibland går det nog bra
  • PetraD

jag har cillit bang hemma, men inte använt så mycket. tycker det var sådär. men kanske värt att ge det en chans till då.

det missfärgade i toaletten...
    när jag städar toaletten brukar jag ta sånt vanligt som man sprutar under kanten och lite klorin och låta vara en stund. sen tar jag med toalettborsten. men om det sitter extra hårt vet jag inte om det funkar så
    lycka till

Katten79 skrev 2008-03-26 20:03:25 följande:
    Hej köpte hem cillit bang för några mån sen efter att man har prövat kalkosan o vim bla. Cillit bang tog bort kalk o missfärgningar i handfat o dusch. Dom andra medlen klarade inte det. Så det kan jag rekommendera!Men är det någon som har något tips på hur jag ska få bort det missfärgade som är i toaletten där vattnet är? Nån som förstår vad jag menar?
  • PetraD

sköljer du bara bort det med vatten sen?

Hej köpte hem cillit bang för några mån sen efter att man har prövat kalkosan o vim bla. Cillit bang tog bort kalk o missfärgningar i handfat o dusch. Dom andra medlen klarade inte det. Så det kan jag rekommendera!Men är det någon som har något tips på hur jag ska få bort det missfärgade som är i toaletten där vattnet är? Nån som förstår vad jag menar?
  • ladylovelylocks
    jag såg på "how clean is your house" en toalettstol som var bajsbrun i hela "skålen" de skopade ur vattnet med en liten skål, och sen hällde de på bikarbonat (tror jag det var) och vinäger, och lät det stå typ en halv dag eller nåt, och sen skrubbade de med en sån där plastskrubbare ni vet, som ser ut typ som ett garn-nystan, som en plasttråd hopsurrad. skrubbar bra men repar inte
  • Eofrysina

Ett väldigt skonsamt sätt att tvätta badrumsemalj är att gno med aceton. Det var iallafall vad jag fick veta ganska nyligen. Har inte testat det själv. Polering kan man göra med bilvax.

• marina81
    Eofrysina skrev 2008-03-26 22:55:46 följande:
    Ett väldigt skonsamt sätt att tvätta badrumsemalj är att gno med aceton. Det var iallafall vad jag fick veta ganska nyligen. Har inte testat det själv. Polering kan man göra med bilvax.
    Kan man polera all emalj med det???
  • Eofrysina
    marina81 skrev 2008-03-26 23:35:44 följande:
    Kan man polera all emalj med det???
    Ja, det ska man kunna. Däremot är ju produkter som gjutmarmor och moderna (plastade) badkar sådana material som jag tror tillverkarna alltid rekommenderar bilvax till. Det gjorde de iallafall för några år sedan. JAg har själv lite repor i mitt gamla badkar med tassar och det är gammaldags porslinemalj. Frågade därför en kille jag känner som håller på med remaljering och han rekommenderade att jag först rengjorde som vanligt, sedan gnodde med aceton och sist använder bilvax för att få en blankare yta. Då blir bilvaxet ett sorts offerskikt som man får fixa till med jämna mellanrum, men det förstör ju inte den fina porslinsemaljen för all framtid... inte som att remaljera.
Svar på tråden smart städning