• PetraD

smart städning

vill ha era tips & knep för lättare/snabbare/roligare städning!

allt om olika redskap, vilka medel ni använder, m.m.

har ni några knep på hur man gör egna "rengöringsmedel"?? såg t.ex. på rent hus häromdagen där hon tog en citron med "något" (??) på och gnuggade badkaret rent

ALLT ni kan tänka er!!!

• Svar på tråden smart städning
  • Storråda
    PetraDeliu skrev 2008-04-14 14:31:09 följande:
    har du provat micromopp? jättebra!!! har inte heller några mattor
    Jag har mattor, men bara i sovrummen och vardagsrummet. Och ganska små och lätthanterliga sådana.

Nä, jag tror inte riktigt på det där micro-köret. Jag tror mer på rejält med vatten, såpa och handfast skrubbande! :)
  • PetraD

mm, blir ju en hel del jobb med stora otympliga saker

ja, det är ju bra det också. alla har ju sitt sätt som är det bästa för dem

Storråda skrev 2008-04-14 16:18:34 följande:
    Jag har mattor, men bara i sovrummen och vardagsrummet. Och ganska små och lätthanterliga sådana.Nä, jag tror inte riktigt på det där micro-köret. Jag tror mer på rejält med vatten, såpa och handfast skrubbande! :)
  • mrskensington

Jag har läst att man kan hälla några droppar ättiksprit i sköljvattnet när man diskar vinglas så blir de blanka och fina och kan självtorka utan att få kalkränder. Smakar de inte ättika sen då?

• Eofrysina

det smakar definitivt inte ättika man ska ju bara ha lite och inte hela flaskan ärrika är bra till massor av saker, bl.a. kläder som börjat lukta unket.

• mrskensington

Tack, Fru Hilde. Det är alltid skönt om man slipper torka alla glasen efter en middag eller fest :)

• Leanbh

nu har jag varit på vårat lokala apotek och köpt citronsyra (citric acid)

Vad paff jag blev när det visade sig att det är ett pulver i en burk, och inte en vätska i  flaska som jag trodde! Jag glodde på kassörskan och hon glodde tillbaka, jag frågade misstänksamt: Är det här verkligen citronsyra??? Jaa svarade hon, vet du inte vad du är ute efter, såg det ut som att hon tänkte! Vi fick oss ett gott skratt när jag förklarade att jag skulle ha det till rengöring, och aldrig provat det förut!

Nu till saken: Jag har glömt vad man ska ha det till, och hur det ska användas! Några tips?

• PetraD

har inget jättebra tips (just nu)
    eller jo; jag provade att hälla lite i en sprayflaska med vatten och ta handfat, badkar och så

jag har köpt det på vanlig mataffär, med andra kryddor tror jag

lite ot, men en min man känner som brukar blanda till vax (för hårvaxning) själv. brukar blanda socker, citronsyra och vatten

Leanbh skrev 2008-04-15 22:18:00 följande:
    nu har jag varit på vårat lokala apotek och köpt citronsyra (citric acid) Vad paff jag blev när det visade sig att det är ett pulver i en burk, och inte en vätska i  flaska som jag trodde! Jag glodde på kassörskan och hon glodde tillbaka, jag frågade misstänksamt: Är det här verkligen citronsyra??? Jaa svarade hon, vet du inte vad du är ute efter, såg det ut som att hon tänkte! Vi fick oss ett gott skratt när jag förklarade att jag skulle ha det till rengöring, och aldrig provat det förut!Nu till saken: Jag har glömt vad man ska ha det till, och hur det ska användas! Några tips?
  • Eofrysina
    PetraDeliu skrev 2008-04-16 09:41:44 följande:
    har inget jättebra tips (just nu)eller jo; jag provade att hälla lite i en sprayflaska med vatten och ta handfat, badkar och såjag har köpt det på vanlig mataffär, med andra kryddor tror jaglite ot, men en min man känner som brukar blanda till vax (för hårvaxning) själv. brukar blanda socker, citronsyra och vatten
    Det hårvaxet användes flitigt av många tjejer när jag gick i högstadiet (hårdrocks-pudel frisyrer) Det var tider det. En kompis hade, en solig varm dag, en väldigt jobbig insident med getingar
Svar på tråden smart städning