• PetraD

smart städning

vill ha era tips & knep för lättare/snabbare/roligare städning!

allt om olika redskap, vilka medel ni använder, m.m.

har ni några knep på hur man gör egna "rengöringsmedel"?? såg t.ex. på rent hus häromdagen där hon tog en citron med "något" (??) på och gnuggade badkaret rent

ALLT ni kan tänka er!!!

• Svar på tråden smart städning
  • PetraD

just fågelskiten vet jag inte riktigt, men kanske funkar med rakblad om du är riktigt försiktig. beror ju förstås på hur hårt det sitter

annars brukar jag bara ta ajax fönsterputs och gnugga in det med en vanlig sån där liten svamp
    sen torkar jag det med disktrasa (har speciell svamp & trasa för fönstrena/speglar) sen torkar jag torrt med Lidl's reklam blir inga ränder alls

Tina83 skrev 2008-03-24 12:31:57 följande:
    hur tvättar ni fönster?jag har lyckats få inte mindre än 2 äckliga fågelskitar på samma fönster?!! :-dDen första orkade jag inte ta bort, den syns inte bakom gardinen så den har varit där ett halvår. men tro på f-n när jag kom hem en dag o en fågelskit till satt på fönstret!!! fy fasen va äckligt!!
  • Tina83
    PetraDeliu skrev 2008-03-24 14:33:25 följande:
    just fågelskiten vet jag inte riktigt, men kanske funkar med rakblad om du är riktigt försiktig. beror ju förstås på hur hårt det sitterannars brukar jag bara ta ajax fönsterputs och gnugga in det med en vanlig sån där liten svampsen torkar jag det med disktrasa (har speciell svamp & trasa för fönstrena/speglar) sen torkar jag torrt med Lidl's reklam blir inga ränder alls
    ok, då sket det sig för mig. jag får ingen Lidl-reklam
  • PetraD

haha
    detv var ju synd
    Netto's kanske
    tror det är bra just för att det är lite blankt...
    jag brukar ta några extra när jag är i affären

brukade använda vanligt tidningspapper innan, men tyckte det "dammade" lite, så därför bättre tror jag med detta lite emr blanka

Tina83 skrev 2008-03-24 17:52:09 följande:
    ok, då sket det sig för mig. jag får ingen Lidl-reklam
  • hallonmamman
    Svar på #62
    Vad använder du för fettlösnings sprej då?
    Måste testa det,vi har laminat luckor och när solen står på så ser man alla små barnhänder och hur jag än skurar och gnuggar så får jag inte bort dem!!!!
  • mintchocolate
    Tina83 skrev 2008-03-24 12:31:57 följande:
    hur tvättar ni fönster?jag har lyckats få inte mindre än 2 äckliga fågelskitar på samma fönster?!! :-dDen första orkade jag inte ta bort, den syns inte bakom gardinen så den har varit där ett halvår. men tro på f-n när jag kom hem en dag o en fågelskit till satt på fönstret!!! fy fasen va äckligt!!
    Jag har en fönsterskrapa och svamp i ett. Man kan dessutom förlänga handtaget på den.
    Använder endast vatten och det blir skinande rent! Går hur snabbt som helst dessutom.

Det finns ju små "dukar" (bl.a. från Ajax) indränkta i fönsterputs. Kan vara bra att använda om man vill ta bort någon enstaka fläck, som till exempel fågelskit.
  • PetraD

jag har ett som jag köpt på Lidl (finns säkert i andra affärer också), märke W5

hallonmamman skrev 2008-03-24 19:28:21 följande:
    Svar på #62Vad använder du för fettlösnings sprej då?Måste testa det,vi har laminat luckor och när solen står på så ser man alla små barnhänder och hur jag än skurar och gnuggar så får jag inte bort dem!!!!
  • ladylovelylocks

hej tjejer (och killar om det finns några här )

Har ni nåt bra tips på hur jag ska tvätta våran "dusch-dörr", en sorts dörr vi har istället för dusch-draperi i badkaret. Den är gjord av nån sorts plastglas, och oavsettt vad jag använder så blir det fläckigt och randigt!

• Eofrysina

Jag vill också har bra tips på ett snabbt effektivt medel för duschen. Jag har duschvägg i klarglas och det blir både kalk och tvål avlagringar. Det ser flammigt och prickigt ut. Jag brukar använda först brunsåpa och sedan ätiksprit när jag putsr och rengör, men är trött på att gnugga i två omgångar. Bara mikrofiber funkar inte om nu någon där ute är mikrofiberfrälst Finns det något bra universalmedel för detta? Ett där man inte behöver gno så mycket.

Sedan undrar jag vad jag ska göra med plastdetaljerna i botten på duschväggen. De blir efter ett tag röda av mögel och jag har ibland tagit loss dem och lagt dem i klorin, men det kanske finns bättre tips på det med?

• 3llian

Bästa rengöringsmedlet till spisen = fönsterputs. Bara att spraya på och sedan torka av, löser upp fett suveränt..

Till kalkavlagringar i dusch/badkar -> Kalkosan!

• ladylovelylocks
    Eofrysina skrev 2008-03-25 21:28:31 följande:
    Jag vill också har bra tips på ett snabbt effektivt medel för duschen. Jag har duschvägg i klarglas och det blir både kalk och tvål avlagringar. Det ser flammigt och prickigt ut. Jag brukar använda först brunsåpa och sedan ätiksprit när jag putsr och rengör, men är trött på att gnugga i två omgångar. Bara mikrofiber funkar inte om nu någon där ute är mikrofiberfrälst Finns det något bra universalmedel för detta? Ett där man inte behöver gno så mycket. Sedan undrar jag vad jag ska göra med plastdetaljerna i botten på duschväggen. De blir efter ett tag röda av mögel och jag har ibland tagit loss dem och lagt dem i klorin, men det kanske finns bättre tips på det med?
    hmmm....mögel ja, jag brukar spraya med vinäger, det funkar bra, men mitt mögel är svart, rött har jag aldrig sett jag är eg inte ute efter medel att putsa med, för jag kör med en mrmuscle badrumsspray, utan det är eftertorkningen jag behöver hjälp med! Vad jag än torkar med så blir det fläckigt!! *suck*
Svar på tråden smart städning