• PetraD

smart städning

vill ha era tips & knep för lättare/snabbare/roligare städning!

allt om olika redskap, vilka medel ni använder, m.m.

har ni några knep på hur man gör egna "rengöringsmedel"?? såg t.ex. på rent hus häromdagen där hon tog en citron med "något" (??) på och gnuggade badkaret rent

ALLT ni kan tänka er!!!

• Svar på tråden smart städning
  • Rigmor Mortis

Microdukar, så behövs det ofta inga kemikalier.

Citronsyra/vinäger/ättika till kalkavlagringar

Microfibermopp till golven, så behöver man inte dammsuga så ofta

• La Lola

För att det ska bli roligare:

Spela musik som gör dig glad! 

Ett simpelt tips men det är ett måste för mig.

//Gordon Ramsay är min idol
  • PetraD

köpte faktiskt en microduk igår. fast jag inte hunnit använda den så mycket ännu så är jag hittills nöjd.

hur gör man med de om man ska ta bort kalkavlagringar? är det bara att gnugga på med en svamp/trasa och sen skölja av??

om man använder en microfibermopp. är det som att dammsuga och våttorka i ett?? eller hur använder man den??

EKJ76 skrev 2008-03-21 10:12:54 följande:
    Microdukar, så behövs det ofta inga kemikalier. Citronsyra/vinäger/ättika till kalkavlagringarMicrofibermopp till golven, så behöver man inte dammsuga så ofta
  • PetraD

det var väl inget simpelt tips
    det blir ju absolut roligare och lättare om man blir glad av sin favoritmusik samtidigt

La Lola skrev 2008-03-21 10:13:02 följande:

För att det ska bli roligare: Spela musik som gör dig glad!  Ett simpelt tips men det är ett måste för mig.
  • PetraD

förresten, ang. microdukar
    är det "bästa" att ha olika till olika användningsområden eller en till allt??

EKJ76 skrev 2008-03-21 10:12:54 följande:
    Microdukar, så behövs det ofta inga kemikalier. Citronsyra/vinäger/ättika till kalkavlagringarMicrofibermopp till golven, så behöver man inte dammsuga så ofta
  • Fiffis

Fick ett tips här förut om att riva smålappar och skriva ner alla rum på dom sen viker man dom lägger i en skål, drar en lapp och städar det rum som står på lappen

• Rigmor Mortis
    PetraDeliu skrev 2008-03-21 10:16:03 följande:
    köpte faktiskt en microduk igår. fast jag inte hunnit använda den så mycket ännu så är jag hittills nöjd. hur gör man med de om man ska ta bort kalkavlagringar? är det bara att gnugga på med en svamp/trasa och sen skölja av??om man använder en microfibermopp. är det som att dammsuga och våttorka i ett?? eller hur använder man den??
    Microdukar är jättebra att använda torra när man dammar, då drar de till sig dammet med hjälp av statisk elektricitet. De är även jättebra till fönster (fast fuktiga förstås)

Det går att blanda citronsyra och vatten i en sprayflaska och ha när du städar badrummet (spraya på, låt verka ett par minuter, skölj/torka av), det funkar som vanligt badrumsmedel fast miljövänligt

Jag har två microfibermoppar, en som jag använder torr och en som jag använder våt (orsaken är att den som används torr innehåller en massa damm, blöter jag den kommer dammet hamna på golvet)
  • Rigmor Mortis
    PetraDeliu skrev 2008-03-21 10:18:16 följande:
    förresten, ang. microdukarär det "bästa" att ha olika till olika användningsområden eller en till allt??
    Jag har en massa, så jag kan samla på hög innan jag tvättar dem (95°, inget sköljmedel). Jag använder alltså varje trasa en gång, sedan hamnar den i tvätten.
  • PetraD

tack för det tipset
    kan ju vara bra om man har svårt att bestämma vart man ska börja, ofta blir det ju annars att man velar och sen hoppar mellan olika rum eller annars kanske man fastnar här

Fiffis skrev 2008-03-21 10:19:49 följande:
    Fick ett tips här förut om att riva smålappar och skriva ner alla rum på dom sen viker man dom lägger i en skål, drar en lapp och städar det rum som står på lappen
  • goldcoast

Vilket märke på era microdukar kan ni rekomendera?

Finns ju billiga och lite dyrare.

Svar på tråden smart städning