• PetraD

smart städning

vill ha era tips & knep för lättare/snabbare/roligare städning!

allt om olika redskap, vilka medel ni använder, m.m.

har ni några knep på hur man gör egna "rengöringsmedel"?? såg t.ex. på rent hus häromdagen där hon tog en citron med "något" (??) på och gnuggade badkaret rent

ALLT ni kan tänka er!!!

• Svar på tråden smart städning
  • adams morsa

I rent hus använde dom citron och salt för kalkavlagringar. Dela en citron på hälften, strö på salt på köttsidan (mycket) och gno runt. Vet dock inte om det funkar men det såg ut som det.
    Annars inga direkta tips, hatar verkligen att städa, inte mycket som kan ändra den uppfattningen..

• Rigmor Mortis
    goldcoast skrev 2008-03-21 10:24:16 följande:
    Vilket märke på era microdukar kan ni rekomendera?Finns ju billiga och lite dyrare.
    Hmmm, tror mina är Vileda-dukar. Jag gillar de lite tunnare iaf, inte de som ser ut som frotté.
  • PetraD

tack
    jag använde min fuktig igår när dammade och även när tog vår stora hallspegel. blev inget randigt (vad jag kunde se) så man slapp torka efter
    ska testa några fönster idag tror jag
    blir ju roligare när det går snabbt och lätt & man ser bra resultat

är det någon speciell mängd citronsyra man ska hälla i? eller bara ta lite...

behövs inte den torra tvättas efter ett tag så det inte finns alltför mycket damm i den??

EKJ76 skrev 2008-03-21 10:20:16 följande:
    Microdukar är jättebra att använda torra när man dammar, då drar de till sig dammet med hjälp av statisk elektricitet. De är även jättebra till fönster (fast fuktiga förstås)Det går att blanda citronsyra och vatten i en sprayflaska och ha när du städar badrummet (spraya på, låt verka ett par minuter, skölj/torka av), det funkar som vanligt badrumsmedel fast miljövänligt Jag har två microfibermoppar, en som jag använder torr och en som jag använder våt (orsaken är att den som används torr innehåller en massa damm, blöter jag den kommer dammet hamna på golvet)
  • PetraD

är alla likadana? eller har du en viss sort till köket/dammning/fönster??

EKJ76 skrev 2008-03-21 10:21:19 följande:
    Jag har en massa, så jag kan samla på hög innan jag tvättar dem (95°, inget sköljmedel). Jag använder alltså varje trasa en gång, sedan hamnar den i tvätten.
  • PetraD

jag köpte en för 14:- igår på ÖB
    kommer inte ihåg märke

goldcoast skrev 2008-03-21 10:24:16 följande:
    Vilket märke på era microdukar kan ni rekomendera?Finns ju billiga och lite dyrare.
  • PetraD

det kanske var salt ja
    fast då var det något annat hon använde någon annanstans...
    just det; i avloppet var det va?! kommer du ihåg vad det va??

gillar inte heller städning nåt speciellt. men bra med knep som underlättar, för det är ju något som behövs göras då och då

adams morsa skrev 2008-03-21 10:25:03 följande:

I rent hus använde dom citron och salt för kalkavlagringar. Dela en citron på hälften, strö på salt på köttsidan (mycket) och gno runt. Vet dock inte om det funkar men det såg ut som det.Annars inga direkta tips, hatar verkligen att städa, inte mycket som kan ändra den uppfattningen..
  • Rigmor Mortis

Jag har ingen aning om hur mycket citronsyra man ska ha, jag häller i lite lagom (kanske ett par matskedar eller så)
    Alla mina microdukar är likadana. Eftersom de tvättas i 95° har jag inga problem med att använda samma trasa till toaletten som till köksbänken

• sweetpea

Strukturera! Det tycker jag är viktigt. Vi följer alltid den här ordningen, och gör man såhär så är det lätt att dela på sysslorna. Idag har jag t.ex. gjort punkt 1 och 2 - nu ska jag åka till en kompis, och min man kan göra resten här han har lust (men innna jag kommer hem igen!)

1. Damma hela lägenheten (hyllor, tv, småbord, etc.)
    2. Städa köket, allt utom golvet (torka av diskbänk och spis, städa ev. kyl, torka av köksluckorna etc.).
    3. Städa badrummet, allt utom golvet (torka ur handfat och skrubba toaletten, skrubba ur duschkabin/badkar, etc.).
    4. Dammsug hela lägenheten (inkl. soffan).
    5. Våttorka golven i hela lägenheten.

• PetraD

nu ska jag iväg och handla lite
    ha en bra dag alla & en GLAD PÅSK till er
    tittar in senare och hoppas på mer tips då

Svar på tråden smart städning