• PetraD

smart städning

vill ha era tips & knep för lättare/snabbare/roligare städning!

allt om olika redskap, vilka medel ni använder, m.m.

har ni några knep på hur man gör egna "rengöringsmedel"?? såg t.ex. på rent hus häromdagen där hon tog en citron med "något" (??) på och gnuggade badkaret rent

ALLT ni kan tänka er!!!

• Svar på tråden smart städning
  • Circus Larsson

Jag brukar passa på att ha storstädning när jag är själv hemma.
    Då åker stereon på med bra musik och hög volym.
    Känns som om det går lättare då!!!

• Schnauser

Det jag tycker är en av de tristaste uppgifterna i städningen är att damma. Så himla trist! Har någon ett bra tips tar jag tacksamt emot det.

Nu har jag en sådan där dammvippa som ser ut som en överdimensionerad färgglad ekorresvans.
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/11/Dammvippa.jpg/523px-Dammvippa.jpg

Det är ju meningen att man ska göra den statisk och dammet fastna i den. Tycker inte att det funkar så bra. Våttorka går ju, men det är så tråkigt och tidsödande. Har också en dammvippa av microfiber, men tycker inte heller den är helt bra. Det fastnar mer damm på den, men den kommer inte i alla vrår.
    http://www.rusta.se/dammvippa_microfiber_p95701048.html

Cibi condimentum fames - Hungern är den bästa kryddan
  • Rigmor Mortis
    olpansfamilj skrev 2008-03-21 16:36:01 följande:
    Det bästa tipset som totalt ändrade mitt liv var boken rensa i röran med karen kingston! Så jäkla bra....att städa är bara skitkul efter den boken.... man blir så inspirerad! =)
    Är jag den enda som tyckte att den boken sög? "Johooråsåatt, han rensade precis som jag sagt åt honom, och dagen efter vann han hundra miljarder och hittade sig en fru och allt var tack vare mina feng shui-råd"
  • PetraD

välkommen
    mm, är ju inte speciellt roligt att städa. men med bra produkter & andra goda råd så går det snabbare & man hinner ju (som alla vet) då mer. det gör ju att det blir roligare när man vet att man hinner med mer annat sen
    nej, låtsas ha kul är verkligen inte lätt

Lycklig med Grodd skrev 2008-03-21 17:08:00 följande:

O oj oj HÄR hoppar jag pa. Precis en sadan trad som jag behöver.Hatar tex. att dammsuga och gick runt i lgnhtn idag och försökte helt i lag med modern psykologi lastas ha roligt medan jag dammsög.Det fungerade inget vidare kan jag säga...
  • PetraD

tack för det tipset
    ska absolut testas
    men för ikväll har jag snart fått nog

Circus Larsson skrev 2008-03-21 17:41:47 följande:

Om man tar bakpulver i avloppet (både toa och handfat) och sen häller på varmt vatten så blir detta en propplösare.Mycket mer miljövänligt än det som finns att köpa.
  • PetraD

haha
    bra tips synd att det inte funkar så bra här. är inte ofta jag är själv hemma men då man är det får man passa på absolut. smidigare utan barn som springer vid benen och vill ha uppmärksamhet

Circus Larsson skrev 2008-03-21 17:44:11 följande:

Jag brukar passa på att ha storstädning när jag är själv hemma.Då åker stereon på med bra musik och hög volym.Känns som om det går lättare då!!!
  • PetraD

det tycker jag också, fast inte om det är jättemycket damm. för då ser man verkligen hur rent och fint det blir
    det gillar jag nog mest ju mer skillnad man ser

den första du länkade till har jag också en, men tycker inte de är bra. yr bara runt dammet. den hänger oanvänd...

den andra verkar bättre, kanske inte kommer åt överallt. men funkar nog bra där den kommer åt

köpte vanliga microfiberdukar igår/idag och tycker de funkar bra

Schnauser skrev 2008-03-21 17:52:11 följande:
    Det jag tycker är en av de tristaste uppgifterna i städningen är att damma. Så himla trist! Har någon ett bra tips tar jag tacksamt emot det. Nu har jag en sådan där dammvippa som ser ut som en överdimensionerad färgglad ekorresvans. upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/...Det är ju meningen att man ska göra den statisk och dammet fastna i den. Tycker inte att det funkar så bra. Våttorka går ju, men det är så tråkigt och tidsödande. Har också en dammvippa av microfiber, men tycker inte heller den är helt bra. Det fastnar mer damm på den, men den kommer inte i alla vrår. www.rusta.se/dammvippa_microfiber_p95701048.h...
  • PetraD

ang. microfiberdukar
    dammade lite med en idag, fast fuktig. allt fastnade inte på den utan fick torka lite till en extra gång. det kanske ska vara torrt alltid. eller??? fast torka en gång extra är man ju van vid sen innan när jag brukar ta med en disktrasa så gör ju inget om man får göra det på 10% av ställena man dammar på. kanske beror på mängden damm också

• PetraD

ang. microfibermopp
    när man tagit med den torra som dammet fastnar på. hur tar jag bort det???
    måste man tvätta eller räcker det att skaka av den. vill ju inte riskera att det lossnar på ett annat ställe än där det fastnade

• Rigmor Mortis

Jag tycker bäst om torra microdukar till bara damm, är det fett också (t.ex. på fläktkåpan) är den bäst lätt fuktad

Svar på tråden smart städning