• PetraD

smart städning

vill ha era tips & knep för lättare/snabbare/roligare städning!

allt om olika redskap, vilka medel ni använder, m.m.

har ni några knep på hur man gör egna "rengöringsmedel"?? såg t.ex. på rent hus häromdagen där hon tog en citron med "något" (??) på och gnuggade badkaret rent

ALLT ni kan tänka er!!!

• Svar på tråden smart städning
  • ladylovelylocks
    PetraDeliu skrev 2008-03-21 10:29:57 följande:
    det kanske var salt ja fast då var det något annat hon använde någon annanstans...just det; i avloppet var det va?! kommer du ihåg vad det va??gillar inte heller städning nåt speciellt. men bra med knep som underlättar, för det är ju något som behövs göras då och dåadams morsa skrev 2008-03-21 10:25:03 följande:
    Var det kanske bikarbonat? för det brukar jag hälla i mina avlopp med lite vinäger och citronsaft (på flaska, jag pressar inte citroner för det) det tar bort dålig lukt.

Är rent hus ett svenskt eller engelskt program? I Irland där jag bor sänds nämligen ett engelskt program som heter "how clean is your house?" med två damer, Kim och Aggie som delar med sig av sina städtips! Mitt favvo-program för övrigt
  • Rigmor Mortis
    ladylovelylocks skrev 2008-03-21 10:38:44 följande:
    Är rent hus ett svenskt eller engelskt program? I Irland där jag bor sänds nämligen ett engelskt program som heter "how clean is your house?" med två damer, Kim och Aggie som delar med sig av sina städtips! Mitt favvo-program för övrigt
    Det är en svensk version av det programmet
  • PetraD

man kan ju alltid testa sig fram lite

jag köpte några till microdukar idag, så har fyra nu. får räcka så länge. köpte en micromopp också

EKJ76 skrev 2008-03-21 10:30:09 följande:
    Jag har ingen aning om hur mycket citronsyra man ska ha, jag häller i lite lagom (kanske ett par matskedar eller så)Alla mina microdukar är likadana. Eftersom de tvättas i 95° har jag inga problem med att använda samma trasa till toaletten som till köksbänken
  • PetraD

tack för det tipset
    jättebra att ha en viss ordning så vet man att inget hoppas över

sweetpea skrev 2008-03-21 10:30:35 följande:
    Strukturera! Det tycker jag är viktigt. Vi följer alltid den här ordningen, och gör man såhär så är det lätt att dela på sysslorna. Idag har jag t.ex. gjort punkt 1 och 2 - nu ska jag åka till en kompis, och min man kan göra resten här han har lust (men innna jag kommer hem igen!)1. Damma hela lägenheten (hyllor, tv, småbord, etc.)2. Städa köket, allt utom golvet (torka av diskbänk och spis, städa ev. kyl, torka av köksluckorna etc.).3. Städa badrummet, allt utom golvet (torka ur handfat och skrubba toaletten, skrubba ur duschkabin/badkar, etc.).4. Dammsug hela lägenheten (inkl. soffan).5. Våttorka golven i hela lägenheten.
  • PetraD

det var det nog tror jag ja tack
    men man kan väl alltid ta citronen som man (ev.) skurat badkaret med

det är svenskt, men de har hämtat programiden från nånstans...

ladylovelylocks skrev 2008-03-21 10:38:44 följande:
    Var det kanske bikarbonat? för det brukar jag hälla i mina avlopp med lite vinäger och citronsaft (på flaska, jag pressar inte citroner för det) det tar bort dålig lukt. Är rent hus ett svenskt eller engelskt program? I Irland där jag bor sänds nämligen ett engelskt program som heter "how clean is your house?" med två damer, Kim och Aggie som delar med sig av sina städtips! Mitt favvo-program för övrigt
  • olpansfamilj

Det bästa tipset som totalt ändrade mitt liv var boken rensa i röran med karen kingston! Så jäkla bra....att städa är bara skitkul efter den boken.... man blir så inspirerad! =)

• PetraD

dags att googla
    tack för tipset

olpansfamilj skrev 2008-03-21 16:36:01 följande:
    Det bästa tipset som totalt ändrade mitt liv var boken rensa i röran med karen kingston! Så jäkla bra....att städa är bara skitkul efter den boken.... man blir så inspirerad! =)
  • PetraD

beställt den & en annan

olpansfamilj skrev 2008-03-21 16:36:01 följande:
  • Lycklig med Grodd

O oj oj HÄR hoppar jag pa. Precis en sadan trad som jag behöver.
    Hatar tex. att dammsuga och gick runt i lgnhtn idag och försökte helt i lag med modern psykologi lastas ha roligt medan jag dammsög.
    Det fungerade inget vidare kan jag säga...

• Circus Larsson
    PetraDeliu skrev 2008-03-21 10:29:57 följande:
    det kanske var salt ja fast då var det något annat hon använde någon annanstans...just det; i avloppet var det va?! kommer du ihåg vad det va??gillar inte heller städning nåt speciellt. men bra med knep som underlättar, för det är ju något som behövs göras då och dåadams morsa skrev 2008-03-21 10:25:03 följande:
    Om man tar bakpulver i avloppet (både toa och handfat) och sen häller på varmt vatten så blir detta en propplösare.
    Mycket mer miljövänligt än det som finns att köpa.
Svar på tråden smart städning