• Ma Lu

Visparnas tråd # 7

Proppens: ja, inatt hade jag en lugn och ostärd natt när jag "bara" var uppe och kissade tre gånger!!! Tänk att man skulle komma till en punkt när man tycker att tre spring en natt är lite... Jag har det lite skumt med kisseriet för det är som att bebis huvud ligger så himla lågt att det dels förstås trycker på blåsan så att det ibland är nära en olycka dels liksom trycker åt så jag får sitta åch väga åt olika håll för att kunna tömma blåsan Ett annat trick är att akutkissa det värsta, sen ställa sig upp igen och sätta sig för att tömma ännu en skvätt, upprepa proceduren... AJAJAJ i knäna!

Jag syr också lakan Men det går låååångsamt! Ett underlakan och ett påslakan "måste" jag få till idag men sen undrar jag om det inte får vara... SYrrans gamla flanellpyjamasbyxor har blivit bl.a. örngott till vagnkudden

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • Ma Lu

Hej sötingar Det verkar som att ni fattar mer än jag inför morgondagen Jag är rätt lugn - tills vidare! Lång myntränna

Jamis är hos sina svärisar och har dålig nätkontakt så zynk har lovat att rapportera till er Dålig tajming av mig när det nu blev till helgen då folk åker till landet och annars fnular runt va?!

Min syrra kom precis över, nyss hemkommen "hemifrån" och hon hade med sig en sån mammaförpackning som man får där av motsvarigheten till Försäkringskassan En god vän som fick barn nr 3 nu lät oss få hennes låda och det är lite kul för såna lådor har ju jag skälv och mina syskon fått så det känns lite mer "på rigkti" när den är här Innehållet är en massa kläder (mest storlek 70 av någon anledning!) och lakan, handduk, spydukar, basskötgrejer, kondomer , en omgång ImseVimse tygblöjor och annat kul Minna72 har nog fortfarande bilder på sin förpcakning i galleriet om ni är väldigt nyfikna Egentligen borde jag slänga in en del grejer i tvättmaskinen nu bums men jag orkar inte...

Hihi, jag tycker fållband blir lite hårt så jag ska faktiskt köra en omgång sicksack på mina lakan Typ nu!

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • Ma Lu

Morron morron! Uppe med tuppen coh käkar frulle. Hur kan man vara så hungrig precis HELA tiden?! Upptäckte efter sista kisspausen i morse att jag visst hade lite värkar Bara som sovt molande och inget regelbundet men det trycker på gansak bra neråt och bebis sprattlar och hjälper till. Det verkar faktistk som om h*n vill ut

Blääää... Igår fick jag veta att äldre bonusen inte jobbar bara en utan TVÅ veckor till och under den tiden "måste" han bo här för härifrån är det rätt nära till jobbet medan det är toklångt från hans andra hem. Och ok, nu midsommarveckan är det ju inte så många dagar iom att de sen ska fira midsommar hos sin mor men veckan efter... Jag känner mig fånig och som världens värsta elaka styvmor när jag blir jättestressad av tanken på att han ska vara här och gå upp tidigt och dunsa i trappen coh glömma ställa upp badrumsdörren så den inte slår av det konstiga draget vi har genom huset MEn det känns lite som att hela grejen med A:s pappadagar och att vi nu skulle få "cocoona" ett par veckor framöver och bara ta det som det kommer och sova när vi kan coh äta hela tiden fallerar lite. Jag vet att vanligt folk får bebisar trots att de redan har barn hemma men just nu hade jag behövt få vara bara vi tre...

Å andra sidan, när jag väl vant mig vid tanken och när vi väl är så långt så kommer det säkert att gå jättebra. JAg är nog bara lite väl känslig för stressmoment och för oförutsedda saker just nu

• Ma Lu

Hejdå! Vi ska vara inne "halv två, kvart i två och räkna med att få vänta lite"... De har tydligen lite stockning i slussningen till coh från BB. Men nu drar vi iväg iaf och jag LOVAR att ni är typ de första som får nyheter

• Ma Lu

Hej Inne en jättesnabbis bara, vi kom nyss hem och lilltjejen sover i babyskyddet Vår lilla Stella kom till världen fredagen den 13 juni kl.22.05 efter en snabb och jobbig förlossning.

De tog hål på hinnorna 17.10 och det började mola lite men kom inte mycket vatten. Lite i sju började så vattnet sippra och sen rinna och sen välla fram och då var det som att trycka på alla knappar på en gång och värkarna drog igång i 180 Jag skulle vara så aktiv och tuff och stå upp mycket hade jag tänkt (för förra förlossningen låg jag bara ner och hade skitont) men på bara en liten stund i gåstol fick jag blodtrycksfall, höll på att svimma och hjärtljuden påverkades så det vart marsch i säng och en läkare kom och beordrade Bricanyl (vi hade pratat om det innan eftesom jag var orolig för ännu en snabbis...) Sen var det tre timmar lustgasdimma och enligt journalen hade jag "täta men korta värkar". Sent omsider fcik jag en EDA (hade själv itne velat ha det från början) och den fixade faktiskt till alla kurvor lite. Men någon smärtlindring gav den knappt för det var redan dags att krysta... Och jag förstår nu allt om varför det heter "utdrivning" för det ÄR ju exorcism på hög nivå Fast jag var ju helt slut också.

Sen kom hon i motljus såg jag att bm höll upp en stoooor bebis och så fick jag den varma kladdiga hala varelsen på magen. Hon var lite medtagen hon med (hjärtljuden gick ner på slutet) och gnydde bara lite och skrek inte så mina tankar rörde sig enbart runt om bebis andades eller inte. Det var bm som undrade om vi sett vad det var för sort - och det hade vi inte. Jag var så säker påa tt det skulle bli en kille så jag har nog inte riktigt tagit in att hon är en tjej än!

Nä, huvet är itne ritkigt med och msåte lägga mig på soffan en stund. Men hon är ju världens finaste Tack snälla ni för alla grattisar och fina inlägg Och tack zynk för att du förmedlade!

Kram!

• Ma Lu

Bläää... *Nu börjar gnällandet * Har sår på båda bröstvårtorna (hon föddes så sent på kvällen att ingen hann lära oss innan natten utan först sent på lördagen var det en bm som tittade till oss och hur vi låg ) och Stella är dessutom lite gul och är trött idag så det är jättesvårt att få henne att amma alls idag Hon bara sover och sover... Orolig ju! Ska tillbaka till BB på återbesök imorn bitti dock. Tänker ta med amningskudden då för att få lära mig amma med den. Nu kan vi bara ligga och det dessutom bara på HÅRDA sängar.

Som grädde på moset fick maken idag efter långt om länge besked från sitt jobb och BÅDE hans tjänst som utesäljare och hans chefstjänt på ca 50% dras in i nedskärningarna Han blir erbjuden en innesäljartjänst men han är jättenere och inget är kul Varför kan allt inte bara fö vara bra?

Jag har tredjedagsdepp och bara väntar på nästa katastrof...

• Ma Lu

Tack snälla för all pepp! Vi hade en jättebra tjej på BB-mottagningen så nu har jag fått lite träning i sittande amning. Dock ska vi köra med både amning och ersättning ett tag nu för Stellas "gulvärde" går bara uppåt och idag var det så högt att hon tog blodprov.Stackars liten är jättetrött Inatt vaknade jag med ett ryck vid tre av att jag INTE blivit väckt och då hade hon itne ätit sen nångång vid halv elva! Alla försök att få damen att suga var dock förgäves så det slutade med att jag satt här vid halv fyra och handmjölkade ut de små droppar som fanns och matade med sked... (vet itne ritkigt hur mycket det kom sammanlagt men inga mängder precis och slutklämmen när jag "mjölkade ur" båda brösten resulterade i ca 5 ml ) Nästa gång vi vaknade var klockan sju och vid åttatiden efter blöjbyta ammade hon ordentligt så vi kom lite sent till SöS. Där fick hon ersätttning som demonstration men nu börjar det bli dags för att äta igen och hon bara sover. Eventuellt får vi läggas in för att sola solarium en natt hon och jag. Det löser sig.

Det som känns värre är faktiskt makens jobb Han går omkring alldeles askgrå i ansiktet och har jätteont i magen. det är för jävligt att se honom och det gör så himla ont i mig när han mår så här dåligt. Idag var han tvungen att åka till jobbet och skriva på att han fått ta emot uppsägningen från de tjänster han har nu "pga arbetsbrist" och så "gör han anspråk på en innesäljartjänst". Jo tjena... han kommer få sänkt lön och datorn och bilen far all världens väg Jobbet är dessutom allt annat än kreativt utan går helt enkelt ut på att man har ordning på pappren och skriver rätt siffror och svarar artigt på telefon. Fy fasen. Ingen flexibilitet och inga egna initiativ Nu vet vi inte än vad lönen kommer landa på men det kommer antaglgien kännas rejält men den sänkningen och så jag föräldraledig Visst ska vi vara nöjda med att han inte hamnar hos AMS men ja...vete tusan. Jag hoppas han "bryter ihop och går vidare" och att han ska få någon bra idé endera dagen eller att ryktet sprider sig i branschen om att han är ledig och någon ringer med ett bra förslag. Men just nu mår han så dålgit att jag bara gråter Inte bra för mjölken!

På väg hem från Sös svängde vi på order (de ringde igår och undrade hur det gått )inom på Octavia och träffade både min bm och doktor L en snabbis. De är så söta och bm hade ett paket till Stella (som vi ännu inte öppnat) och de är så uppritkgit glada över att allt gått så bra nu. Jag vet liksom inte vad jag ska ta mig till med dem...

Ärke-ego idag

• Ma Lu

Hon vi träffade på SöS idag sade att hon trodde amningsstrulet förvärras av att Stella trots allt är rätt ung - bara v.38+0 idag egentligen. Hon tyckte att S betedde sig lite "omoget" när hon skulle ta bröstet och att det var mer meck och strul än det normalt är med nyfödingar... Kankse det kanske. Idag har jag inte fått henne att duga vettigt sedan i morse Samtidigt är det lite skönt att handmjölka när vårtorna är så såriga som nu. Det kanske blir pump sen.

Jag är ledsen men jag orkar inte kommentera alls

Maken är alldeles förvirrad och säger saker flera gånger på några minuter och har hamnat i någon slags sarkastisk fas dessutom. Minns inte vad alla steg heter i krishanteringen men jag väntar bara på nyorienteringen!

• Ma Lu

Nej, jag har faktiskt inte alls dåligt samvete för tillägget och inte för handmjölkningen heller. Sist körde jag varianten 1. testa lägga till bröstet, 2. ge tillägg ur kopp, 3. testa bröstet, 4. mjölka ur och ge bröstmjölk ur kopp i små slattar, 5. lägga vid bröstet och suga lite tills hon somnade. Hon är så hetsig och enligt SöS-tjejen är det inte ovanligt att lite "unga" barn har svårt att gapa tillräckligt. Jag tror det ger sig med tiden och om inte så är det inte hela världen. Om det här är det enda lilla priset för att inte ha henne i amgen till fulltid så tar jag det så gärna!

Som sagt är det värre med maken Det blev väldigt fort bara min bebis... Han är rätt apatisk stackarn.

• Ma Lu

Måste bara håll amed zynk: NI ÄR UNDERBARA! Visst är det så att maken för det första ser sitt jobb som mycket viktigare än iaf jag nånsin kunnat göra och det är kanske lite "manligt". Och han har definitivt lite babyblues han med för liksom jag kunde han iaf de första dagarna bara tänka på om Stella andades eller inte och han precis som jag tänkte bara på det när hon föddes fast han hade dessutom varit skitorolig hela förlossningen dels för mig, dels för Stella då han ju var mycket mer medveten än jag om att hjärtljuden var skakiga ibland.

Måste börja mjölka inför nästa matning nu och det tog oss en dryg timme att få i henne nästan 40 ml sist Då hade jag mjölkat en halvtimme innan nästan (brösten ahr växt som bara den idag och det finns mer mjölk än det fanns när jag mjölkade första gången inatt men det är ännu inte mycket så det tar tid!) och så måste vi ta paus mellan bröstmjölk och ersättning för rapning och bajskalas. Det händer grejer där i magen iaf...

Svar på tråden Visparnas tråd # 7