• Ma Lu

Visparnas tråd # 7

Hejhej! Snabbrapport bara: Stella mår lite bättre och har orkat börja suga Igår var vi igen tillbaka på SöS och då hade vikten gått upp 60 gram på ett dygn och bilirubinet hade vänt lite neråt - skönt! Jag hade då med mig en amningsnapp och fick mig förevisat hur det skulle användas och det är nog världens bästa uppfinning! Helt suveränt när man har kombinationen liten tös med för litet grepp och såriga bröstvårtor (det senare förstås som en följd av det första...) HOn sover jättemycket ohc vaknar knappt på natten. Inatt vaknade hon vis två och då var vi uppe en stund och hade dels bajskalas, dels amningskalas och så fick hon dessutom lite urpumpat och sen sov hon till åtta! Igår kväll ammade hon nästan non-stop 19-24 med bara korta power naps emellan så SöS-tanten som ringde trodde det var därför hon sovit så länge. Jag har också börjat använda andningslarmet på natten nu och det är himla skönt. Egentligen borde mina nerver ha det på dagarna också men då är det alltid någon som ser henne

A mår kanske litelite bättre. Han har varit pratbar sedan igår och igår tog han också lite initiativ och dammsög och meckade diskmaskin. Idag borde jag få iväg honom till mataffären... Fallet blev så högt för att han trivts så himla bra och för att han absolut inte trodde att okcså den andra tjänsten skulle ryka. Chefsjobbet visste han satt löst, för det är ju inte annat än logiskt att plocka bort mellanchefer när det går skakigt. Men hela den här processen är mycket märklig: A får nu sig erbjuden en skittjänst medan en kille han själv anställde så sent som i januari inom en annan sektor än den han själv tillhört (men geografiskt på samma ställe= jag vet, rörig organisation) sitter kvar Helt gäääääälet!!!

Jag har med beundran läst om självsittande och bläddrande och kroppsdelar (här sträcker sig kroppsupfattningen till att det är skönast att bajsa när man ligger naken på skötbordet Samma sak med kisseriet... trodde det bara var med killar man fick akta sig för fontäner )

Hurrar för Fisken och Lill-Fisken i magen!!!

Proppens: låt bli gräsklipparen!!! Då är ju höggravid för fasen Gräset stannar där det är tills någon annan klipper det - lovar!

Ha en superfin midsommar alla ni som firar TÄnk på att "midsommarnatten är inte lång men sätter många vaggor igång"

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • Ma Lu

Hej! Kramar till Mamsen och Joyce (eller eg Erik). Jobbiga grejer...

AMningsnapp är prima och sedan igår ammar vi nattetid utan Snuss spottade helt sonika ut nappen flera gånger igår morse så det var bara att lägga av. sittande i soffan på dagen är den dock ett måste fortfarande.

Igår var vi ännu en vända på SöS och mätte bilirubinet och vägde. Hon har gått upp lite lite (typ 65 gram sedan i onsdags ) och bilirubinet har stigit ytterligare Nu låg det på 336 när de tagit blodprov och deras gränsvärde för solning är 350. Barnläkaren ansåg dock att stigningen var långsam och eftersom hon ändå gått upp lite och dessutom äter så vi får byta blöja ofta så behövde vi inte åka in idag men genast imorn bitti för att ta nytt blodprov (stackars Stellas små händer ). Hon ÄR inte jättepigg och jag oroar mig för hur mycket hon orkar äta egentleigen... Visst går hon upp och det var ingen som sa nåt om det men ändå. Jag gissar på solnatt endera dagen.

Nu finns ett par bilder på vår stjärna i galleriet OM någon mot förmodan är nyfis Tanken är att de ska bli lite fler när jag hinner...

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • Ma Lu

Fyrköping, treköping... NÄ! Inte flytta till Enköping eller nånstans! Vem ska jag då vara mammaledig ihop med?!

NU ringde de precis från SöS och bilirubinet har gått ner till 282 från att ha varit 336 i lördags och barnläkaren tyckte inte det behövde följas upp mer Så skönt! Då fortsätter vi bara att äta och bajsa och sova i solen

Nu finns lite fler bilder till beskådande Jag tror alla här är inlagda i min adressbok, men den som tycker att det verkar finnas för få bilder får skrika till (vissa bilder kan alla inloggade på FL se medan vissa kan bara vänner se )!

• Ma Lu

Proppens: Åtta ska det vara Det är alla! (Iaf ett exklusivt urval ) Sjalen är en hug-a-bub som jag sytt egen ficka till! Jam har också en hug som hon är jättenöjd med (en svart så också maken går med på att bära )och jag fastnade sen för den för den är så smal och sval så här på sommaren. Den är tillverkad i Australien så då fattar man ju att den måste vara hyfsad i värme Jag har också en tricot-slen men den spar jag till svala kvällar och till hösten för den är betydligt tjockare material och bredare! Jag har köpt sjalarna på blocket resp tradera och fått sgs oanvända sjalar till ca halva nypriset.

Det där med att få igång förlossningen... En del säger att man ska typ putsa fönster och andra säger att man ska "vila igång det" (det var nåt med att kroppen inte sätter ett barn till världen när det är som mest körigt, dvs. när man städar och står i, utan väntar tills man verkar ha tid med det... ÖhFundersam) Och så var det färdknäppen då... Någon hävdade att det funkat? Var det zynk? Annars kan du fråga Kerpet som prövade ALLT (om detta inkluderade färdknäpp kan jag inte svara på ) utan mycket nytta Det var basilika i hallonbladste och champagne och jag-vet-inte-allt

• Ma Lu

Malla: ett jobb är ett jobb är ett jobb... Lärarjobb eller mataffär - same shit, different place Skönt att ha något som ger en lönespec! Du ska se att det löser sig med "riktigt" jobb snart

Proppens: på minimundus.se har de sjalar som är rätt billiga och tydligen hyfsat svala. Tror det är zynk som har en sån Och angånede värkar så liknar det ingen annan smärta nånsin så du ska klara det fint! Det sköna är att efteråt minns man liksom inte hur ont det gjorde utan jag som allvarligt svor på att aldrig nånsin ens tänka på syskon när Stella väl låg på mitt bröst tycker nu att det värsta nog egetnlgien var bedövningssprejen innan de skulle tråckla ihop min spruckna lilla blygdläpp och sedan också de tre(?) stygnen. Aj fasen!

Kerpet: oja, du är sååå förtappad Hemska människa Så du framkallar bebisar på löpande band med dina huskurer du Och angående kalas med massa folk och bebisar på fredag när Stella är två veckor... Näääävör in maj lajf! Bacillnojan har ett hårt hårt stupgrepp på mig Höll på att få hispan när största storebrorsan kom hit igår med "gammal" feber... Han är lite klen av sig och hade feber hela förra veckan men i lördags bara 37,1 och då kom han hit igår. Tack och lov är han typ noll intresserad av lillsyrran så han tittade bara på henne på behörigt avstånd och idag har vi precis fått sms att han itne kommer hit idag. Undrar om han vaknade när hon hojtade vid midnatt för att hon var hungrig och blöt och egentligen inte kunde vänta med någondera men hennes mor bar upp henne för blöjbyte först för annars funkade det inte att äta

Hahahaaaaa... HUr ska man veta om man har jättemycket torsk eller bara lite? Jo, man får hem en bvc-tjej på hembesök och hon säger ojojOJ, så DÄR mycket torsk har jag nog ALDRIG sett på en bebis Generad Hon var jättesnäll och åkte iväg till bvc och hämtade medicin till oss så vi fick det åtgärdat direkt och hon var jättesur på dom på SöS att de inte penslat oss. Nu är Stella toklila i och runt munnen och jag dito på tuttseluringarna Sen ska vi spruta jox i munnen på henne och smörja tuttarna på mig fyra ggr om dagen resten av veckan typ... SUCK! Där fick vi för antibiotikadroppet under förlossningen För det är förstås det som slagit ut svampförsvaret (bekräftade bvc-tjejen) samtidigt som mina mjölksyrebakteriekapslar tog slut ett par dagar innan och jag har ju inte kommit åt att skaffa nya. Syrran har med sig såna imorn när hon kommer så bara vi nu blir av med eländet nu så ska vi hålla dem stången sen. Sängkläder och allt snurrar på hettvätt också... Blä!

• Ma Lu

Hejhej, har haft syrran här hela dagen Jätteskönt för hon lagade mat och var allmän husande

Dagsrapport är väl att torken är bättre men det är slabbigt värre att spruta medicin i munnen på lillan fyra ggr om dagen och samtidigt smörja in brösten. Amningen efter insmörjningen smakar bröstvårtorna visst illa för hon bråkar då mer än vanligt vid amningsstart. Dessutom gör hon sin mor orolig genom att inte vakna på natten Inatt ammade jag vid halv ettiden och sen försökte jag väcka henne vid fyra utan resultat och vid sju var hon svårtrugad men gick med på mat efter lite bråk och nästa gång åt hon vid elva... Under kvällen igår åt hon dock bra och igår presterade hon sammanlagt fyra välfyllda bajsblöjor och idag har vi hittills hunnit med två dito (Tänk hur fort det gick att bli bajspratade bebismamma Min man klagade idag - lite )

Nu strax dags för mat!

Apropå sjalen så verkar huggen var helt rätt för oss som fått en liten varm kamin till tjej men får man en frusenfis kan det säkert var jättebra med tricot-slen också nu på sommaren. TS är ju också mycket stadigare och jag gissar den "håller" längre än hug

• Ma Lu

Hej alla sovare och bajsare

HUrra hurra för xenas elefantgraviditet!!! Vet du, jag såg i någon föräldratidning att någon designer hade gjort ett smycke i form av en elefant som skulle symbolisera just att man var elefantgravid/adoptionsgravid Härligt med nytillskott i tråden!

Stella verkar nu må bättre med tanke på gulsoten. Idag äter och bajsar hon om vartannat i princip non-stop. Tyvärr verkar hon också ha ont i magen idag för hon kan inte sova liggande som hon brukar utan det är bara mammas mage som gäller så nu sover hon som en liten groda i sjalen. Bvc var ju här på hembesök och vägde henne i måndags och då vädge hon 3480 och hade gått upp drygt 100 gram på två dagar Bvc blev dock också alldeles förskräckt över hur mycket torsk hon hade i munnen så vi åkte på pensling och nu medicin fyra ggr om dagen Tyvärr har Stellas amningsklantiga mamma gett henne för liten dos mixtur i munnen hela gårdagen men nu är det upptäckt och hoppas det blir bra iaf. Jag gav henne visst 0,1 ml istället för 1 ml... Idiot! Frågan är hur stor roll det egentligen spelar för när man trycker in 1 ml i små duttar runt om i munnen så spottar hon ändå ut en massa!

Usch...fick sån ångest idag när jag gick in på "väntar änglasyskon"-tråden: ett litet änglasyskon hade ogår plötsligt fått andnöd knappt två månadet gammal och det bar iväg till akuten och nu är det på Astrid Lindgren och flcikan har ett hjärtfel som itne upptäckt förrän nu Förträngning på något kärl mellan hjärtat och lungorna tydligen och ska opereras imorn Den familjen har varit så oerhört hårt drabbad så man får mardrömmar av det och samtidigt blir jag så rädd för egen del så att jag blir yr och mår illa... Man går ju aldrig säker!

• Ma Lu

Ha, jag kan gärna ta någons nattamning! Jag har begåvats med ett abrn som ammar sista gången vid ettiden och sedan sover till åtta minst Fast både före och efter det äter hon som attan.

Vi ahr varit på bvc och Stella är nu uppe i sin födelsevikt och ltie till 3666 gram idag Däremot åkte vi på sex dagar till med mycostatin-äcklet Hon har torsk kvar långt bakl på tungar Tyvärr är det en kamp att få i henne gucket och hon spottar ut minst hälften... Hur få nåt att fastna långt bak på tungan utan att hon sväljer det?! Och till råge på eländet svider min salva som jag ska smörja mejeriet med som attan Ja, ni vet svampmediciner... Blä!

VAr det jag som aldrig skulle gnälla när jag väl höll ett barn i famnen?! Nä... så illa är det inte men jag hade gärna njutit av den annars välfungerande amningen som jag löjligt nog är mäkta stolt överGenerad Men ni kansek förstår att jag suger åt mig av att nånting i barnkarusellen för en gångs skull funkar "normalt" efter alla dessa år av barnlöshet...

Stella sover nu premiärtupplur i barnvagnen på altanen och hennes mamma ska nog grabba nåt att äta medan tid är Förresten stod jag på vågen på bvc och jag är nu bara 3,5 kg över inskrivningsvikt! Och så två-tre till över före-ivf-vikten...

Ego idag igen men GRATTIS i förskott Petter

• Ma Lu

Förresten... Hur kan välrdens söteste lilla flicka vara ett förklätt bajsMONSTER?! HOn ligger nu och knyser och luktar sött och är därmed inne på sin femte(!) bajsblöja idag... (fyra av den avverkade hon mellan halv sex och tolv i morse/förmiddags )

• Ma Lu

Men jam, hur gick bröllopet då?! Mer än att det är "avklarat"? Blev filmen som du/ni ville? svarade alla JA - på rätt ställe? och gick det fint att vara värdpar?

Proppens: vad du står i! Muffins är heeelt godkänt när man är i v.39 (?)!!! Bullar låter VARMT Förresten ska det visst bli varmt nu igen... BLÄ! Vi hade 26 grader i sovrummet i morse - trots liten springa på fönstret Jiihaaa...

Jag använde faktistk det mesta jag hade i BB-väskan Men maken tog av misstag hem mina mjukisbyxor som jag hade när vi åkte in så jag fick åka hem i randiga pyjamasbyxor Gick bra det med

Skönt att man "får" gnälla lite... Jag ropade nog hej lite för tidigt med amningen Igår fick vi plötslgit jätteproblem med greppet igen Hon har ju hela tiden varit lite "omogen" i greppet och efter några dagars upptrappning fick jag igår henne inte alls att fatta grepp så att näsan hölls fri... Det går hyfsat i bröjan när bröstet är lite spänt men ju mjukare det blir desto mer trycker läppen upp mot näsan (hon har en väl tilltagen pussmun som arv från sin mor ) så hon får kippa efter andan och när hon kippat några gånger släpper hon taget och när hon släppt taget tillräckligt många gånger tröttnar hon och vill itne ta nytt grepp JAg vart så stressad att det till slut in kom mer mjölk och det var inget roligt alls Efter att vi båda sovit lite så har vi nu fått till lite bättre grepp med gemensamma krafter men det är inte bra. Hon envisas ofta också med att dra upp benen och hålla armarna framför sig så att hon itne kommer mage mot mage och då blir det också svårt att hålla nacken bakåtböjd... Envisa unge! (var kan hon ha fått det ifrån?! )

Medicinen orkar jag itne gnälla över mer. Vi får se om det funkar eller så tvingas de pensla ännu en gång. I jämförelse med var t.e.x Maxie fått stå ut med i medicinväg så är detta ingenting!!!Generad Det här är bara slabbigt och om hon sväljer får hon tydlgien lite ont i amgen. Inget "farligt" juh!

MAlla: Härligt med lite krogliv

Jag har gått premiärtur själv med vagnen idag Stolt som en tupp ner till affären och tillbaka! (Måste gå en extra lång vag bara därför )

Svar på tråden Visparnas tråd # 7