• Joyce

Visparnas tråd # 7

jam: Skönt med bra natt för dig!

snabb fråga, Erik har pyttelite feber (vet knappt om det räknas) 37,7 - vanliga fall kanske kring 37,1-37,2. Men han känns inte trött och dåsig utan mer somvanligt. Inte är det väl "farligt"/dumt att gå ut med honom i vagnen? Eller ska man hålla sig hemma när de är sjuka?

• Joyce

hej
    har varit lite frånvarande ett tag Erik har haft lite feber några dagar. Lite gnällig på dagarna men inte så farligt. Dock väldigt tät i näsas vilket gjort att han spottar ut nappen i tid och otid vilket resulterar i att han vaknar hela tiden på natten. Så jag känner mig rätt så trött nu efter några nätter med upphuggen sömn. Många uppvak med gallskrik som dock tystnar så fort han får lägga huvudet mot bröstet. Vill inte amma utan bara ligga nära. Har jobbat idag men tog sovmorgon till kl 11 - väldigt skönt och välbehövligt. Men jag känner mig fortfarande lite som en zombie... så ni får ursäkta den dåliga responsen idag. Återkommer kanske piggare imorgon

• Joyce

Kul med fotografering! Vi kommer såklart. Har också funderat på kläder osv. Att vara naken (eller kanske med blöja+kalsong) tycker jag är fint. Annars ska man nog ha enfärgade kläder så att nåt mönster inte tar över.

MM: Solhatt, var köper man såna? Är det nåt mer man bör inhandla innan vi åker till Italien? parasoll till vagnen - ska man ha det?

jam: jobbigt att A blev stressad

zynk: Lycka till med tågresan, det kommer säkert att gå super!

Kerpet: Grattis till mostern! Fint namn!

malu: Vi har en britax (utan bas) som vi tycker är jättebra. Det är dock några år tror jag och finns säkert i nyare bätre varianter.

• Joyce

vi har tyvärr inte heller nåt fårskinn! Jag måste också inventera vad vi har annars kanske jag också måste gå och kolla om vi hittar nåt fint

• Joyce

ja undra hur man ska göra med E, han kan ju inte sitta själv och då är det väl vanligast att man tar kort på mage. Men han har nästan slutat att resa sig upp på armarna utan lägger sig bara platt direkt och torrsimmar. Frustar och kommer ingen vart. Det blir ju fint det!

Imorse efter han hade sovit så blev det bajskalas här. GIck upp över ryggen och genom tröjan och i sängen... som tur var låg han på en handduk i sängen. Sen hann det komma lite överrallt i badrummet också. När jag är klar tar jag på honom en blöja och lägger honom i sängen så att jag kan sanera lite i badrummet innan jag tar på honom kläderna. Kommer tillbaka efter några minunter och då har han lyckats få av sig blöjan... han lär sig mycket nu

En annan sak, ni med killar, när upptäckte era sin snopp? Han har precis gjort det och håller på med den så fort han får chansen. I badet, när man byter blöja osv osv..

haha, intressant inlägg.

• Joyce

och en till grej. vänder alla bebisar på sig vid det här laget (5 mån). E gör inte en tillstymmelse till att försöka vända sig.

• Joyce

MM: Jag har ändå gått ned en del nu men mitt midjemått är fortfarande på onormalt-stort-du-kommer-att-dö-i-hjärtinfarkt-måttet. Undra om det nånsin kommer att bli normalt. tveksamt

• Joyce

Vanilj: Säger samma som Maxie. E tuggar och suger alltid på händerna och dreglar massor och har gjort så ett tag. Inga tänder här heller. Vår bvc-sköterska sa samma som maxies.

maxie: Vet inte. Stålsätter och härdar ut? Tänker att det "bara" är för ett par timmar och hoppas på det bästa? Ta med leksaker som han gillar för att distrahera med. Ge mat/flaska/amma under färden?

• Joyce

vi hade också E i bb:n när vi flög. han blir rätt lugn av att få åka framåtvänd i den. har du testat der?

• Joyce

Kerpet: Oj vad han kan lille Petter! Bra att det är ok även om det inte kan sitta själv - då ska det väl lyckas bli nåt kort på E iaf

MM: Ja vi har ju mest svarta och vita kläder... kanske ska jag leta fram nåt mönstrat. Eller så blir det näck - är ju enklast. Jag måste nog byta om på E hemma hos Kerpet annars är det nog nerspytt innan vi hunnit börja.

MaLu: usch för magbakterier. Hur känns det idag? Har du sovit nåt?

Vi har lite problem med sömnen här och behöver lite tips. Först på dagen så har Erik inte kunnat komma till ro utan det har varit gråt och kamp varje gång. Nu har jag försökt införa en rutin innan vilan (bara gjort det i 2 dagar men det går lite bättre nu) plus försöker fnula fram åtminstone någorlunda bestämda viltider. Har ni haft det? Hur såg de isf ut? Har läst att det bör vara minst 4 h vila på 3-4 tillfällen för 5 månaders. Låter det rimligt? Ett annat problem är att det är skitsvårt att få honom att sova mer än 30 min i sträck om man inte ligger bredvid honom och är supersnabb på att söva om honom (nappen, buffa, stryka på kinden, ibland amma). Hur gör man för att få dem att sova längre i streck på dagen?

Å sen på natten. Det har ju alltid funkat fint förrut. Men nu vägrar han sova om det inte är jag som lägger honom i spjälsängen, och sen står bredvid tills han somnar. Är det M så sparkar och gråter han. Oftast blir det samma om M kommer in om han vaknat (oftast räcker det med att stoppa in nappen för mig). Han kan gråta så tårarna sprutar för M och slutar i samma sek som jag kommer dit. Hur löser man det? Jag menar M är ju föräldraledig, byter alla blöjor och badar honom varje kväll mm. Förmodligen är har vi lärt honom att somna vi bröstet och med mig så nu funkar det inte på annat sätt. Suck, vad gör man? Vi har försökt så att M har varit med de senaste ggr jag ammat vid läggning och att han är den som lyft över honom i spjälsängen osv men det har funkat sådär. Jag försöker iaf få honom att somna i själsängen som ett första steg.

Ni får jättegärna komma med tips och råd!

Svar på tråden Visparnas tråd # 7