• Ellen Karamellen

Mammor i Norrköping??

Hej!

Jag blev mamma till lilla Ellen för drygt två veckor sedan. Finns det fler "nyblivna" mammor i Norrköping? Vore kul att ha någon att prata med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-30 19:40
    Här är vi i tråden!

Mina 3 M: Caroline 31 år Klocket Marcus 10 år Maximillian 7½ år Melvin 4½ månad sambo med Melvins pappa

PitraPi: Petra 30 år, bor i Ensjön med sambo. Mamma till Emil 3 mån

Soffis79: Sofia 29 år, mamma till Edwin 1,5 år och Gustav 3 månader. Bor på Kungsgatan

Ansso : Anna 28 år , mamma till Isabella 9 år, Tilda 6 år & Linnéa 3,5 mån. Gift.

Dysch: Ulrica 32år bor i Ljura, mamma till Denniz 4½mån

Ellen Karamellen: Lina, 33 år, bor nära centralstationen, mamma till Ellen, snart 3 månader.

Välkommen att haka på tråden!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-03 09:31
    Orkidé85: Johanna 23 år bor på öster med sambo (snart Oxelbergen), Mamma till August född 080613.

Erikaw: Erika 27, bor i Pryssgården m sambo. Mamma till Emma född 11 juli

Cissi j e: Cecilia 27 år, bor i Rambodal .mamma till Elsa 3,5 månad och bonusen Linn 9 år, Gift.

• Svar på tråden Mammor i Norrköping??
  • Amlin

Min lilla har de senaste 3 dagarna börjat med en skrikperiod kring 20-21 på kvällarna. Nu har hon somnat i baby-björnen men jag måste vara snabb med att sjunga för henne så fort hon börjar vakna till annars är vi tillbaka.

Hon vill äta hela tiden men det kör i magen på henne så jag misstänker att det sista hon egentligen behöver är mer mat. Har försökt att dra lite på nästa amning så att hennes stackars mage ska få vila emellanåt. Samtidigt så är ju amningen en tröst i sig när det gör ont så jag vill verkligen amma henne så snart hon börjar söka. Svår avvägning ibland.

• Ansso

min 6 veckors ska snutta tutte 3 timmar varje kväll , mellan 18-21 ! Försöker vänja av henne det, pappan har henne tills hon somnar efter sista målet innan natten, är hon hos mig måste jag agera levande napp ...Hon vägrar ta napp, hon får kväljningar. Men har enormt snuttbehov, tips ?

Ang. kvällsrutiner så har Linnéa från första början somnat för natten kl.21, äter kl. 01 & 05
    sen stiger vi upp kring 8-9, hon är vaken nästan hela dagarna, sover högst 2 timmar på hela dagen ..

Isabella-99Tilda-02Linnéa-08
  • Baammbbii

jo vi har nog lite rutin om kvällarna här nu... har varit så i ca 1-2 veckor.... Melvin brukar somna vid 20-21 tiden o vaknar o vill äta mellan 04-05 (vanligast 04,30) sen somnar han om i sin säng... sen brukar vi vakna vid 8-9 tiden o äta o kliva upp för dagen

Mina 3 Pojkar Är Det Finaste & Värdefullaste Jag Har!
  • Ellen Karamellen

Baammbbii - låter som en jätteskön rutin! Önskar att Ellen kunde bestämma sig för att det räckte att vakna en gång per natt- Inatt var jag uppe och ammade fyra gånger.

Amlin - jag känner igen det där med att hon vill äta trots ont i magen. Vi har det likadant här på kvällarna. Svårt att veta vad som är bäst, men jag har låtit henne äta när hon har velat haft mat.

Ansso - har du provat med olika nappar? Vad jag förstår är många barn rätt så petiga med vilken napp de accepterar. Ellen föredrar Nuk av det vi provat hittills. Min kompis lilla kille vägrade alla andra sorters nappar utom Nuk. Din tjej kanske har en egen "favorit"?

• Amlin

Ellen: ja visst är det en lurig avvägning. Ibland försöker jag dra på amningarna lite för att magen ska få vila, ibland är det ju bara att amma henne. Nu till exempel, när det är så varmt, så ammar jag henne hela tiden eftersom jag tolkar hennes hunger som törst i värmen...

• Ellen Karamellen

Har också funderat på det där med törsten nu när det är så varmt. Det ska ju räcka med att amma, säger ju barnmorskan, men med tanke på hur mycket man dricker själv i värmen kan man ju bli lite osäker på om det räcker...

• Ansso
    Ellen Karamellen skrev 2008-07-04 08:45:20 följande:
    Baammbbii - låter som en jätteskön rutin! Önskar att Ellen kunde bestämma sig för att det räckte att vakna en gång per natt- Inatt var jag uppe och ammade fyra gånger. Amlin - jag känner igen det där med att hon vill äta trots ont i magen. Vi har det likadant här på kvällarna. Svårt att veta vad som är bäst, men jag har låtit henne äta när hon har velat haft mat. Ansso - har du provat med olika nappar? Vad jag förstår är många barn rätt så petiga med vilken napp de accepterar. Ellen föredrar Nuk av det vi provat hittills. Min kompis lilla kille vägrade alla andra sorters nappar utom Nuk. Din tjej kanske har en egen "favorit"?
    Ja jo jag har 4 olika modeller på napp här hemma, tror att det finns två till att välja på i handeln, ska prova dom också innan jag ger upp på den biten

Det där med amning & varmt frågade jag bvc sköterskan nyligen, Hon va bombsäker på att det räcker att endast amma när det är supervarmt för att släcka deras törst så länge man ammade precis så mkt o ofta som de små liven krävde
  • 75majasmamma

Jag bor oxå i Norrköping eller utanför i Krokek med sambo och mina 2 barn Maja 3 år och Tyra 3,5 månader

• Amlin

Precis så sa min BVC sköterska och även BB peronalen (det var nämligen sjukt varmt precis när vi kom hem från BB med). Ammning räcker men det kan lätt bli väldigt många och ofta lite kortare amningar istället. Så nu åker bröstet fram så fort tungan börjar gå på den lilla.

Har era små börjat hoppa över nattmål än? Min lilla har redan uteslutit ett mål hon brukade ta vid 01 på natten och jag märker att hon glider allt med på tiderna över natten samtidigt som hon ammar betydligt kortare än vanligt. Nu är hennes mål vid 7 snåret allt mer ovanligt förekommande. Jag klagar ju inte om hon vaknar mer sällan och om jag får mer sömn men samtidigt vill jag ju veta att hon får i sig det hon behöver. Å andra sidan skjuter hennes vikt i höjden i raketfart så det borde vara lungt.

• Ellen Karamellen

Upplever också att Ellem vill amma fler gånger och mycket kortare de senaste dagarna - det kanske är törst det beror på?

Jag vet inte riktigt om jag kan uttala mig om hon skippar måltider på natten ännu - hon har inte ätit helt regelbundet på nätterna ännu. Normalt vaknar hon två gånger, men ibland kan det vara fem gånger också. Jag har ock inte fått intrycket av att antalet gånger minskat ännu. Men om din lilla går upp i vikt som hon ska och verkar må bra i övrigt kan du nog bara tacka och ta emot och vara glad att du slipper vakna en gång till

Svar på tråden Mammor i Norrköping??