• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • FruMansour
    Lilith74 skrev 2008-07-04 11:10:56 följande:
    Fru Mansour: Så länge det inte finns hundkörkort KOMMER okunniga, halvkunniga och oseriösa personer köpa dessa hundar. En del för att de är rädda, andra för att de vill ha respekt, andra igen av dunkla skäl. Och en ganska liten grupp köper dem för att de är hundvana och vill ha ett visst psyke hos sin hund. Så länge det är så är det farligt med stora starka hundar som inte ger upp omedelbart, som "offret" inte kan värja sig emot. Golden och labrador ligger också bakom många tillbud, men den statistik som finns visar ju att dödsolyckor inträffat mer med de så kallade (ofta felaktigt) kamphundarna. Så länge folk á la Zantana83 vägrar inse att en del raser har en del egenskaper och att man MÅSTE veta vad man gör MER med en pitbull än en cockerspaniel, kommer barn och andra djur att skadas.
    Jo jag förstår. I detta fall så var uppfödaren noga med att hundarna kom till barnfamiljer där ägarna var över 20.
  • Zantana83

TACK för den !

Jag försöker inte hänga ut någon ras utan säger mitt personligt tycke . Sen att du läser det annorlund kan inte jag hjälpa. Som jag skrev innan att jag anser att alla raser akn bli farliga med fel ägare men det e ju tyvärr så att dom hundar som kan göra mest skada e för vissa "roligare" att ha och träna dom "fel" men för det kan amn ju inte dra alla i en ras över samma kam eller hur.

tycker oxå att Uppfödare ska vara mer obsarvant på vem dom säljer till .
    Och hundkörkort e absolut inte fel.

• Lilith74

Hundkörkort! Då är vi alla överens - hurra! Nu ska jag åka och bada.

• FruMansour
    Lilith74 skrev 2008-07-04 11:10:56 följande:
    Fru Mansour: Så länge det inte finns hundkörkort KOMMER okunniga, halvkunniga och oseriösa personer köpa dessa hundar. En del för att de är rädda, andra för att de vill ha respekt, andra igen av dunkla skäl. Och en ganska liten grupp köper dem för att de är hundvana och vill ha ett visst psyke hos sin hund. Så länge det är så är det farligt med stora starka hundar som inte ger upp omedelbart, som "offret" inte kan värja sig emot. Golden och labrador ligger också bakom många tillbud, men den statistik som finns visar ju att dödsolyckor inträffat mer med de så kallade (ofta felaktigt) kamphundarna. Så länge folk á la Zantana83 vägrar inse att en del raser har en del egenskaper och att man MÅSTE veta vad man gör MER med en pitbull än en cockerspaniel, kommer barn och andra djur att skadas.
    Med tanke på att det finns så många tvivelaktiga köpare till just dessa "kamp"-raser så skulle det vara skönt om i alla fall uppfödarna var stenhårda med vart de kom med tanke på att dessa hundar är underbara familjehundar men kan vara lika farlig som underbar i fel händer. Men det mesta i livet styrs ju tyvärr av pengar......
  • Stolt mamma till två
    Svar på #309
    Ansvaret måste ju till stor del, läggas på dem som säljer hundarna. Dem seriösa kennlarna, skulle ju inte sälja en hund till vem som helst. Dem andra är väl mest intresserade av pengarna och inte om personen är kompetent nog, att ta hand om/stimulera hunden.
  • Lillajag1979

Här är en rottisägare. Rottisen är framtagen till vall och inget annat. Det är ingen kamphund mer än labradoren. Min vovve skulle inte göra en fluga mot någon...
    Rottisen anses vara en "stor och stark" hund och det är "tufft" att äga en och kommer oftast i FEL händer. ALLA hundar blir farliga i FEL händer. Tar man sitt ansvar med stimulans, träning och en stabil hand. Så får man världens bästa kompis.

Det är inte rättvist att ta ut det på hunden!

• Zantana83

Jag som uppfödare har hellre kvar valpen än säljer det till fel ägare.

MIn kull förra året har ajg kvar en hane ifrån han visade tydliga tecken på att bli väldigt dominant och dom som var och tittade på han förklarade ajg saken för att dom fick inte köpa han dom hade ingen erfarenhet av hundar och då ska man absolut inte köpa en dominant i dagens läge e jag glad han e kvar han e världens goaste mot min dotter men fy vad han e domminant tur amn ahr 3 vuxna sedan tidigare som sätter han på plats =) kan säga annars hade jag fått tillbaka honom vid detta laget. =)

Man vill ju att alla sina hundra ska ha det bra och få bo kvar där dom säljs =) .

• Zantana83
    Lillajag1979 skrev 2008-07-04 11:22:30 följande:
    Här är en rottisägare. Rottisen är framtagen till vall och inget annat. Det är ingen kamphund mer än labradoren. Min vovve skulle inte göra en fluga mot någon... Rottisen anses vara en "stor och stark" hund och det är "tufft" att äga en och kommer oftast i FEL händer. ALLA hundar blir farliga i FEL händer. Tar man sitt ansvar med stimulans, träning och en stabil hand. Så får man världens bästa kompis.Det är inte rättvist att ta ut det på hunden!
    TACK =)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=) en till som fattar hur det ligger till
  • princezz
    FruMansour skrev 2008-07-04 11:05:17 följande:
    Var hon så gammal att hon behövde käpp? Kan det ha funnits en risk att hon inte uppfostrat vovven rätt? Gäller ju att man är stark mentalt för att klara av en Rottis med tanke på att det är en stor stark hund som INTE är förarvek, utan testar gränserna ganska hårt. PitBull och Amstaff är ju en förarvek hund. Jag försöker alltid se bakom människors och djurs handlingar. Finns ju en anledning till att folk och djur reagerar som de gör. Jag tycker att det är bäst att försöka kolla upp det först innan man dömer nån.Min Amstaff/Rottis blandning har bara visat Amstaffens undergivna sida som tur är. Han har bara testat gränsen genom att vägra lyssna när jag ropar men aldrig annars.Hade en Schäfer/Karelsk Björnhundblandning tidigare som testade mig mkt hårdare. Morrade och ville verkligen dominera. Högg även efter mig under trotsigaste perioden. Dock skam till den som ger sig. :)
    kan "käppen" varit en sk breakstick som används när hundar råkar i luven på varandra?
  • Lillajag1979
    Zantana83 skrev 2008-07-04 11:23:37 följande:
    TACK =)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=) en till som fattar hur det ligger till
    Men hur svårt är det att förstå egentligen
Svar på tråden Var observant för dessa raser...