• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • princezz
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-04 10:36:33 följande:
    Och att bullraserna skulle triggas av smärta var bland det löjligaste jag hört.
    enligt min mening så ligger det faktiskt något i de där...i alla fall terrier raserna...dom e så envetna å går igång i högt varv..så istället för att få ont och kugna sig..triggas dom igång ännu mera...
  • Lillajag1979
    princezz skrev 2008-07-04 11:27:55 följande:
    enligt min mening så ligger det faktiskt något i de där...i alla fall terrier raserna...dom e så envetna å går igång i högt varv..så istället för att få ont och kugna sig..triggas dom igång ännu mera...
    Det har jag oxå hört. Det lössläpper mer adrenalin... typ...
  • Zantana83
    Lillajag1979 skrev 2008-07-04 11:25:11 följande:
    Men hur svårt är det att förstå egentligen
    Fick ju mig en känga innan för jag råkade nämna några andra raser jag sett varit aggresiva och hugger utan aanledning har jobbat som trimmre och haft hand om dom flesta raser och kan säga att enligt mig är det faktiskt mins av dom som det pratas om här som ajgar fått hugg av för deras ägare till kamphundar har fostrat dom bättre än en dvärgpudel cockerspaniel lagotto
    york terrier .

Men som sagt rätt ägare BRA HUND fel ägare SYND OM HUND =)=)=)=)
  • FruMansour
    princezz skrev 2008-07-04 11:27:55 följande:
    Är det inte så att de känner smärta på samma sätt men inte visar det? Läste det någonstans och att man därför ska vara extra noggrann med att kolla upp hunden efter eventuella småskador som man kanske annars förbiser då hunden inte verkar påverkas av det.
    Kan vara så att jag har fel, men har i alla fall läst det.
  • Lillajag1979
    Zantana83 skrev 2008-07-04 11:31:18 följande:
    Fick ju mig en känga innan för jag råkade nämna några andra raser jag sett varit aggresiva och hugger utan aanledning har jobbat som trimmre och haft hand om dom flesta raser och kan säga att enligt mig är det faktiskt mins av dom som det pratas om här som ajgar fått hugg av för deras ägare till kamphundar har fostrat dom bättre än en dvärgpudel cockerspaniel lagotto york terrier .Men som sagt rätt ägare BRA HUND fel ägare SYND OM HUND =)=)=)=)
    Mmm, var en typ av terrier som ville döda Hobbe en gång. hehe, den hunden är helt galen... Men så har han en ägare som inte kan sätta honom på plats heller. Den terriern har även varit på en annan hund oxå. Helt sjukt.
  • princezz

måste bara tillägga,,vet inte om någon skrivit de innan MEN ..denna listan e väl för det första inte gjord i sverige?? I land som USA e tex pitbull mycket vanligare än här å utgör då naturligtvis större procent på "bitlistan"

Sen får man tänka på media här i sverige åxså...om någon blir hundbiten och det är en sk "kamphundsras" då blir det stora rubriker ALLTID vilket inte är speciellt ofta eller?

Blir det lika stora rubriker när någon blir biten av en golden eller labbe eller russel????
    Har nog inte sett en enda tror ja...

Välldigt många åsikter här vilket är mycket intressant..

Klart är att vissa raser behöver en fast hand och kan inte mjäkas med.man ska hjälpa hunden,,inte stjälpa..man ska inte skaffa en staff eller pitbull som första hund...man behöver hundvana..veta hur hundar fungerar...Jag kan lätt svära på att små hundar e mer aggressiva men å andra sidan så kan dom inte ställa till med så stor "skada"

Sen är det också tragiskt att se att många missbrukare och kriminella använder vissa raser för att skydda sig och attackera,,dom sätter ju gärna oss seriösa i skiten...en hund som inte får regelbunden mat, motion, aktivering, som istället blir slagen...den blir förvirrad och knäpp..:(

vill ni läsa om Pitbul´s så kan ja rekomendera er att gå in på www.pitbull.se där det även står om andra sk "kamphundar"

Sa ja avslutar detta med å hålla med fullständigt om HUNDKÖRKORT!

• princezz
    FruMansour skrev 2008-07-04 11:33:06 följande:
    Är det inte så att de känner smärta på samma sätt men inte visar det? Läste det någonstans och att man därför ska vara extra noggrann med att kolla upp hunden efter eventuella småskador som man kanske annars förbiser då hunden inte verkar påverkas av det.Kan vara så att jag har fel, men har i alla fall läst det.
    Visst stämmer det vad du skriver med att dom känner smärtan..men istället som en annan som får ont å lugnar ner sig..så går dom på nått skumt sätt igång på det, triggas till att springa ännu mera, hoppa ännu mera,,eller vad dom nu gör,,,har ett klockrent exempel på min vovva som nästan slet av sig korsbandet men inte visar någonting fören ca 2 timmar senare när hon legat stilla, då man ser att hon haltar...
    var hos vet med henne och fick smärtstillande men vår vetrinär förklarade just så om dessa raser...och att dom blir så uppjagade i all rolighet å lek å bus att dom inte känner av de på samma sätt som en annan :)
  • Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-04 09:15:43 följande:
    ZariaOm du själv är så kunnig..varför skriver du att dom blir triggade av smärta?Dom har en högre smärttröskel och kan stänga av smärtan..är inte smärtan i sig som triggar dom.Du är så snabb på att kalla folk ukunniga när du själv sitter och generalliserar precis HELA tiden." NÄR/OM den väl blivit triggad så är de värre än en vanlig hund just pga egenskapera att de inte ger sig utan snarare blir triggade av smärta än att lägga ner bråket dessutom gör de rejält med skada pga sina kraftiga käkar."Vår hund funkar inte med dominanta hanar vilket han är själv. Går man förbi en annan hund som är likadan så kan det morras lite, för att visa vem som bestämmer. Där måste man som ägare känna sin hund. noll koll= slagsmål.
    Varför tror du hundarna i hundkamper fortsätter att slåss när det gör så ont vilket jag gissar att de får när de sliter varanndra sönder och samman, en "bullhund" ger sig inte i första taget i ett slagsmål. Att de sedan är smärttåliga gör sitt till.

Ja jag tycker nog du borde lära dig ett och annat om hundar.

Hur kan en hund stänga av smärtan? Smärtåliga Ja, men skulle de kunna stänga av smärtan borde de överlag ha ett helt annat nervsysten än andra hundar.
  • Zaria

Sista babyn skrev 2008-07-04 08:58:15 följande:

Det beror nog på vad man vill tro och inte. det är bättre att ta såna "hårda" raser som endel kallar dom. Än en liten golden
    Jag förlitar mig på fakta,vad man tror eller inte känns inte relevant i sammahanget.

Att alla hänvisar till en statestik som ingen kan visa upp tycker jag är sktattretande,då känns det mer som ett rykte.
  • Badbollen
    Zaria skrev 2008-07-04 17:42:19 följande:
    Sista babyn skrev 2008-07-04 08:58:15 följande:
    Jag förlitar mig på fakta,vad man tror eller inte känns inte relevant i sammahanget.Att alla hänvisar till en statestik som ingen kan visa upp tycker jag är sktattretande,då känns det mer som ett rykte.
    undrar vem som går på hörsägen mer än fakta............
    Tycker jag borde lära mig ett och annat?!
    Tur att någon försöker vara fröken duktig i denna tråd..
    *patetiskt*
    Vad du tror är det enda du pratat om i denna tråd, och sen säger du att alla andra ska komma med fakta.
Svar på tråden Var observant för dessa raser...