• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • Badbollen
    Zaria skrev 2008-07-04 17:40:59 följande:
    Varför tror du hundarna i hundkamper fortsätter att slåss när det gör så ont vilket jag gissar att de får när de sliter varanndra sönder och samman, en "bullhund" ger sig inte i första taget i ett slagsmål. Att de sedan är smärttåliga gör sitt till.Ja jag tycker nog du borde lära dig ett och annat om hundar.Hur kan en hund stänga av smärtan? Smärtåliga Ja, men skulle de kunna stänga av smärtan borde de överlag ha ett helt annat nervsysten än andra hundar.
    Generallisering.. IGEN
  • Crickelin

Skulle aldrig få för mig att gå över på andra sidan gatan för att jag mötte en pitbullblandning eller rottweiler.

• Rottis77

Åhhhhhhhhh av trött jag blir på alla dessa fördomar mot vissa raser, hur hunden blir beror inte på vilken ras det är utan vem som uppfostrar den!!!

• Rottis77

Det är kanske inte iheller så jätte konstigt om typ rottweiler och schäfer kommer långt upp på lista då det även stod att dom även räknat in polishundar och väktarhundars "attacker" mot busar.

• logg81
    Rottis77 skrev 2008-07-07 19:38:00 följande:
    Det är kanske inte iheller så jätte konstigt om typ rottweiler och schäfer kommer långt upp på lista då det även stod att dom även räknat in polishundar och väktarhundars "attacker" mot busar.
  • vargavarg
    Litetdahl skrev 2008-07-02 11:03:11 följande:
    Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%...(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...
    Jag är inte förvånad över statestiken. Har själv Schäfer och annan ras som inte fanns med på listan. Varghybrider är inte större risk att vi möter i Sverige, inte med varg inblandat under senare generation iaf. Olyckor vad det gäller varghybrider handlar nog mer om en olycka som kunnats undvikts lätt om "hunden" haft chans att fly. En varghybrid som inte kan fly (vilket är naturligt för vild varg vid fara) kan nog skada om den blir riktigt trängd i en situation. Det kan nog vilken hund som helst göra, men hybridkorsningar med varg har nog en lägre nivå för vad som upplevs hotfullt. En varghybrid skulle aldrig angripa på eget initiativ och pga aggressivitet. Aldrig!
  • Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-07 08:44:40 följande:
    undrar vem som går på hörsägen mer än fakta............Tycker jag borde lära mig ett och annat?!Tur att någon försöker vara fröken duktig i denna tråd..*patetiskt* Vad du tror är det enda du pratat om i denna tråd, och sen säger du att alla andra ska komma med fakta.
    Snarare är jag väl den som INTE lyssnar på hörsägen eftersom jag efterlyser FAKTA, inte en statestik ingen kan visa fram.

Jag har inte pratat speciellt mycket om vad jag tror om utan vad jag VET,jag går på fakta,du går på vad du tror eller har "hört" det är en viss skillnad.
  • Badbollen
    Crickelin skrev 2008-07-07 19:10:01 följande:
    Skulle aldrig få för mig att gå över på andra sidan gatan för att jag mötte en pitbullblandning eller rottweiler.
    nej men det gör många...ibland när jag varit ute så ser man att när dom ser oss vänder dom på klacken och går tillbaks från samma håll dom kom ifrån. Helt sjukt. En kväll va det 2 st som gjorde så..ute och går, ser oss, vänder och går tillbaka.
  • Badbollen
    Zaria skrev 2008-07-07 23:53:50 följande:
    Snarare är jag väl den som INTE lyssnar på hörsägen eftersom jag efterlyser FAKTA, inte en statestik ingen kan visa fram.Jag har inte pratat speciellt mycket om vad jag tror om utan vad jag VET,jag går på fakta,du går på vad du tror eller har "hört" det är en viss skillnad.
    Hmm tror eller vet?! Jag har en sån hund..och utgår från MIN hund och hur han är. Därför generalliserar jag inte som du. Varför ska fakta om hur mycket en ras bitit eller inte bitit ha någon betydelse om man inte heller har en statistik på hur ägarna varit med dom hundarna som bitit? För mig går det hand i hand.

Men det är bra att du är såååååå duktig. I flertalet av dina inlägg står det " jag tror" vilket i sig är en generallisering. Men du som är så duktig borde väl förstå det kanske?
  • NoXigen

Kan man inte bara förenkla debatten genom att skriva : Akta er för raserna : Hund och hundägare?

Svar på tråden Var observant för dessa raser...