• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • FruMansour
    Splach skrev 2008-07-08 10:48:04 följande:
    Skaffar man rottis eller schäfer, gör man det för att man vill ha respekt. Dessa hundar vet ju alla att dom är took farliga. och hunden kommer hamna på blocket inom sisom tidSkaffar man sej en bullhund, då har man dåligt självförtroende och vill vara matcho.Ofta går man vid soc, och eller oxå knarkar. åldern mellan 15-25år är dom som har dessa hundar..Skaffar man en liten hund som papillon etc, då vill man bara ha en hund att bära runt i en väska, och ha kläder på. Skaffar man en tax, så är man en gammal pensionär. Skaffar man en pudel, så vill man bara hålla på med frisyren och ställa ut. Skaffar man sej en golden, har man minst 2 ungar och fler på G. Eller?
    Bra skrivet!
  • Lillajag1979
    Skaffar man rottis eller schäfer, gör man det för att man vill ha respekt. Dessa hundar vet ju alla att dom är took farliga. och hunden kommer hamna på blocket inom sisom tidSkaffar man sej en bullhund, då har man dåligt självförtroende och vill vara matcho.Ofta går man vid soc, och eller oxå knarkar. åldern mellan 15-25år är dom som har dessa hundar..Skaffar man en liten hund som papillon etc, då vill man bara ha en hund att bära runt i en väska, och ha kläder på. Skaffar man en tax, så är man en gammal pensionär. Skaffar man en pudel, så vill man bara hålla på med frisyren och ställa ut. Skaffar man sej en golden, har man minst 2 ungar och fler på G. Eller?
    Haha... Fördommar :)
    Så jag skaffade min rottis för att det är tufft... Mohaha, det var det roligaste jag har hört!
  • Intelligenti pauca
    Jag har en pudel som jag ej ställer ut.Hon klipps i en enkel vanlig sommarfisyr.Kortklippt mao.
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • Badbollen
    Splach skrev 2008-07-08 10:45:02 följande:
    så enligt dej har jag dåligt självförtroende och försöker få status med min hund?Det kan möjligen inte vara så att jag ville ha en hund med härligt temprament, med bra mentalitet.En liten men ändå stor hund.En hund jag både kan köra viltspår agility och lydnad med, och dessutom även ställa ut? Samtidigt som hunden ska kunna klara av att inte göra något några dagar utan att klättra på väggarna. Det kan inte vara så att jag ville ha en ras med inte så mycket päls? Att jag ville ha en barn och människo kär ras? Eller vad är anledningen till att jag har en staffordshire bullterrier?
    Splach

Du missuppfattade
    Det jag menade är att dom som gör att ägare till dessa hundar får dåligt rykte..och som har hundarna som något slags vapen. Dom vill göra sig tuffa för att enl media är det ju mördarhundar! jag är på din sida i denna tråd för har en ptibull/amstaff Och jag blir nerdragen i träsket som " kamphundsägare" bara för att en del osäkra männiksor skaffar dessa hundar utan att veta vad dom har i kiopplet och vill vara tuffa..då blir det en generallisering om att ALLA är så
  • DiskoDagny
    så enligt dej har jag dåligt självförtroende och försöker få status med min hund?Det kan möjligen inte vara så att jag ville ha en hund med härligt temprament, med bra mentalitet.En liten men ändå stor hund.En hund jag både kan köra viltspår agility och lydnad med, och dessutom även ställa ut? Samtidigt som hunden ska kunna klara av att inte göra något några dagar utan att klättra på väggarna. Det kan inte vara så att jag ville ha en ras med inte så mycket päls? Att jag ville ha en barn och människo kär ras? Eller vad är anledningen till att jag har en staffordshire bullterrier?
    Då är du en av dem som skaffat hunden för dess egenskaper och inte för dess utseende och rykte. Då är du förmodligen också medveten om hur du ska hantera din hund för att den ska må bra och fungera socialt. Good for you!
  • Badbollen
    Vi skaffade denna hund just för dom egenskaper du nämde.
  • Splach
    Badbollen skrev 2008-07-08 11:08:11 följande:
    SplachDu missuppfattade Det jag menade är att dom som gör att ägare till dessa hundar får dåligt rykte..och som har hundarna som något slags vapen. Dom vill göra sig tuffa för att enl media är det ju mördarhundar! jag är på din sida i denna tråd för har en ptibull/amstaff Och jag blir nerdragen i träsket som " kamphundsägare" bara för att en del osäkra männiksor skaffar dessa hundar utan att veta vad dom har i kiopplet och vill vara tuffa..då blir det en generallisering om att ALLA är så
    Aha så bra

Det är egentligen synd, att det inte finns något test man får genomgå innan man skaffar hund.
    Tänk om det fanns "prova på hundar" som folk fick låna i ett år, för att känna hur det kändes att faktiskt HA en hund.
    Finns ju robbotbebisar i kina, så varför inte hundar?
  • Badbollen
    Splach skrev 2008-07-08 11:18:19 följande:
    Aha så bra  Det är egentligen synd, att det inte finns något test man får genomgå innan man skaffar hund. Tänk om det fanns "prova på hundar" som folk fick låna i ett år, för att känna hur det kändes att faktiskt HA en hund. Finns ju robbotbebisar i kina, så varför inte hundar?
    ja faktiskt. jag menar jag skulle förmodligen inte klara av att hantera en ferrari, därför borde jag inte ha en. För jag kan inte maximera vad bilen står för. Varför ha den på parkeringen bara för att vara grym " kolla jag har en ferrari" är inte det den är till för. Samma sak med hundar..eller dom flesta djur överhuvudtaget. man måste veta hur dom ska skötas och tas hand om för att det ska bli rätt.
  • Badbollen

Nu är inte en hund en bil..men ville måla upp ett exempel om att man måste klara av att hantera det man ska ha ansvar för.

• Badbollen

Och jag är faktiskt stolt som kan säga att jag och min sambo KAN hantera vår "mördarhund".
    Han älskar barn, är otroligt tillgiven och vill vara med överallt. För mig är det ett tecken på att dessa hundar GÅR att ha. Dom är inte farliga. Är det fasta handtaget i kopplet samt mycket kärlek och tillgivenhet till sin hund som avgör. Att hunden känner att man som ägare vet vad han/hon behöver.

Står man i ett centrum och hänger med sin hund för att se cool ut..och för att skrämma folk för att dom själva har så dåligt självfötreoende så dom måste ha en hund som se farlig ut...
    Vad får hunden jobba med då?
    Inget. DOM MÄNNISKORNA är det fel på INTE hunden.

Så enligt Zaria ska jag inte utgå från min hund för att avgöra hur en ras är. Men jag anser att det är väl bara bra att påvisa att dom faktiskt finns. Dom snälla och tillgivna "mördarhundarna"

Svar på tråden Var observant för dessa raser...