• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • zera
    NoXigen skrev 2008-07-08 08:52:29 följande:
    Kan man inte bara förenkla debatten genom att skriva : Akta er för raserna : Hund och hundägare?
    Känns som om det inte spelar så stor roll, det kommer alltid att finnas dom som hatar bullraserna och tror att dom föds som monster, likaså rottisar osv. Det bästa vore om man kom överens om att med rätt ägare så kan majoriteten av alla hundar bli riktigt bra hundar, sen finns det ju självklart några undantag inom alla raser.
  • NoXigen

Personligen litar ja minst på små rått raser me fjortis paris hilton wannabe ägare som har noll pli på sina små energi paket

zera skrev 2008-07-08 08:58:50 följande:
    Känns som om det inte spelar så stor roll, det kommer alltid att finnas dom som hatar bullraserna och tror att dom föds som monster, likaså rottisar osv. Det bästa vore om man kom överens om att med rätt ägare så kan majoriteten av alla hundar bli riktigt bra hundar, sen finns det ju självklart några undantag inom alla raser.
  • Linda8027
    Rottis77 skrev 2008-07-07 19:16:24 följande:
    Åhhhhhhhhh av trött jag blir på alla dessa fördomar mot vissa raser, hur hunden blir beror inte på vilken ras det är utan vem som uppfostrar den!!!
    Bra sagt!!!! Håller med dig till 100%
  • Linda8027

Vilka hundar är det som skäller och hänger i sina koppel mest när man möter dem.... ?? Jo små hundar!!!

• FruMansour

Jag tycker inte att folk ska behöva vända eller byta sida av vägen när jag kommer förbi med min hund. OM min hund mot förmodan inte skulle gilla andra vovvar eller vara direkt elak så är det mitt ansvar som hundägare att se till så hunden är på säkert avstånd från andra.

Om min hund var en fara för andra så skulle jag självklart varna andra om de råkar komma för nära. De ska inte behöva ta för givet att min hund är farlig nu när han en stor björn som älskar andra (både människor och hundar)

• Badbollen
    FruMansour skrev 2008-07-08 09:10:49 följande:
    Jag tycker inte att folk ska behöva vända eller byta sida av vägen när jag kommer förbi med min hund. OM min hund mot förmodan inte skulle gilla andra vovvar eller vara direkt elak så är det mitt ansvar som hundägare att se till så hunden är på säkert avstånd från andra. Om min hund var en fara för andra så skulle jag självklart varna andra om de råkar komma för nära. De ska inte behöva ta för givet att min hund är farlig nu när han en stor björn som älskar andra (både människor och hundar)
    Nej jag skulle aldrig göra det, men dom kanske inte litar på sina egna hundar?
    När det hänt mig har det varit ca 50m ifrån, och han har inte ens morrat eller visat minsta tecken på aggressivitet. Så jag fattar inte den där inställningen.
  • zera
    NoXigen skrev 2008-07-08 08:59:54 följande:
    Personligen litar ja minst på små rått raser me fjortis paris hilton wannabe ägare som har noll pli på sina små energi paket
    Haha ja faktiskt, nästan alla småhundar i hela vårat onmråde hänger i kopplet och springer fram och tillbaka helt hysteriskt samt skäller konstant, och ägarna bara ler åt sina små söta hundar. Usch skulle aldrig tolerera sådant beteende om jag hade hund oavsett ras
  • DiskoDagny

Jag förstår er som försvarar era gullegrisar även om de är pitbull, rottweiler eller amstaff men ni måste ju medge att det är krävande raser ni har skaffat er?? Skulle ni rekommendera pitbull som första hund?
    En pitbull eller amstaff som fostras på rätt sätt av kunnig ägare är förmodligen lika trygg och stabil som vilken labbe som helst. Problemet är ju de ägare som rasen, pga sitt rykte, drar till sig! Ägare som skaffar en tuff hund och är låååångt ifrån kompetenta nog att hantera sin häftiga hund. Och så är olyckan framme....
    Och ärligt talat så är det fullkomligt oväsentligt om hunden biter för att den är galen, understimulerad, fel uppfostrad etc, den är farlig i alla . Och den åsamkar samma skada oavsett anledningen till att den biter!
    Så jag är personligen extra observant med dessa raser och det tycker jag man BÖR vara!

• DiskoDagny
    Rottis77 skrev 2008-07-07 19:16:24 följande:
    Åhhhhhhhhh av trött jag blir på alla dessa fördomar mot vissa raser, hur hunden blir beror inte på vilken ras det är utan vem som uppfostrar den!!!
    Det spelar ju ingen större roll! Det gör precis lika ont när den biter oavsett om det är för att den är galen eller fel uppfostrad!
  • Intelligenti pauca
    Linda8027 skrev 2008-07-08 09:03:30 följande:
    Vilka hundar är det som skäller och hänger i sina koppel mest när man möter dem.... ?? Jo små hundar!!!
    Instämmer.På "vår gata" bodde en dam med tre små ulltussar.NMär jag kom med min stopudel och mötte henne så spretade de tre jyckarna åt olika håll.Sedan gick hon alltid fram mot mig liksom för att jag skulle se henne.Vilket jag inte kunde undvika.Jag blev irriterad,framförallt min hund tyckte det var obehagligt.Men morrade ej.Då började jag vända när jag mötte damen.Då frågade hon en gång om jag var rädd för henne hundar=? Nej sa de jag.Men min hund vill inte ha tre st småhundar uppe i ansiktet var gång vi möts.Båda jag och min hund tyckte det var obehagligt.Jaha sa damen knyckte på nacken och stolpade iväg.
    För den som är intelligent räcker det med få ord
Svar på tråden Var observant för dessa raser...