• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • Badbollen

Har aldrig påstått att min hund står för en hel ras. Är du som påstår att jag sagt något jag inte gjort.
    Vill bara poängtera att det finns bra hundar, och varför inte ta min hund som exempel då när hela tråden handlar om dessa mördarhundar och att dessa hundar är livsfarliga??

Du har inte ens en sån hund så varför ska du då uttala dig om det överhuvudtaget som inte har något att referera till?

• logg81
    Zaria skrev 2008-07-08 11:57:15 följande:
    Nej du kan inte BARA utgå från just DIN hund för att berätta hur en hel ras är.
    Alla hundar i samma ras har en rasstandard man kan gå efter. Passar den enskilda individen in på rasstandarden kan man använda just den hunden som mall för hur andra bör vara.
  • Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-08 12:03:23 följande:
    Har aldrig påstått att min hund står för en hel ras. Är du som påstår att jag sagt något jag inte gjort.Vill bara poängtera att det finns bra hundar, och varför inte ta min hund som exempel då när hela tråden handlar om dessa mördarhundar och att dessa hundar är livsfarliga??Du har inte ens en sån hund så varför ska du då uttala dig om det överhuvudtaget som inte har något att referera till?
    Jag har aldrig skrivit att det är något fel på vare sig din hund eller andra "bullhundar"
    Självklart är det positivt för en ras med sådant dåligt rykte att det finns ägare som är kunniga nog att göra en trevlig hund.

Vad vet du om ifall jag har hund eller inte? Vad jag har? Vad jag haft? vilken erfarenhet jag har?

Och du jag utalar mig om precis vad jag vill,i så fall kan du börja gnälla över ca 60% av delatagrna i denna tråden som yttrar sig,för det är en majoritet som inte äger en "bullras"
  • Zaria
    logg81 skrev 2008-07-08 12:05:31 följande:
    Alla hundar i samma ras har en rasstandard man kan gå efter. Passar den enskilda individen in på rasstandarden kan man använda just den hunden som mall för hur andra bör vara.
    Det vet jag,däremot kan jag inte säga att eftersom moster Berits tax är så snäll är alla taxar snälla eller dyl.

Däremot kan man precis som du skriver ta en hund som passar in i "mallen" för att se hur rasen bör vara. Men långtifrån alla är det pga avel,dåliga ägare mm.
  • logg81
    Zaria skrev 2008-07-08 12:08:11 följande:
    Det vet jag,däremot kan jag inte säga att eftersom moster Berits tax är så snäll är alla taxar snälla eller dyl.Däremot kan man precis som du skriver ta en hund som passar in i "mallen" för att se hur rasen bör vara. Men långtifrån alla är det pga avel,dåliga ägare mm.
    Förhoppningsvis finns det fler bra exempel än dåliga. Jag vägrar iaf att tro annat...
  • Rottis77
    DiskoDagny skrev 2008-07-08 09:52:47 följande:
    Jag förstår er som försvarar era gullegrisar även om de är pitbull, rottweiler eller amstaff men ni måste ju medge att det är krävande raser ni har skaffat er?? Skulle ni rekommendera pitbull som första hund? En pitbull eller amstaff som fostras på rätt sätt av kunnig ägare är förmodligen lika trygg och stabil som vilken labbe som helst. Problemet är ju de ägare som rasen, pga sitt rykte, drar till sig! Ägare som skaffar en tuff hund och är låååångt ifrån kompetenta nog att hantera sin häftiga hund. Och så är olyckan framme.... Och ärligt talat så är det fullkomligt oväsentligt om hunden biter för att den är galen, understimulerad, fel uppfostrad etc, den är farlig i alla . Och den åsamkar samma skada oavsett anledningen till att den biter! Så jag är personligen extra observant med dessa raser och det tycker jag man BÖR vara!
    Jag skaffade en rottis hane som min första hund!! MEN jag visst vad jag skaffade och att dom faktiskt kräver både motion och aktivering/träning. Jag köpte inte hunden för att gå runt på stan för att vara cool. Jag tävlade i Elit lydnad och högre spår med honom. Fastän jag bara va 19 år när jag skaffade honom och det va min första hund bett inte han nån, så kan det kanske vara så att det är ägaren det är fel på INTE hunden??
    DiskoDagny skrev 2008-07-08 09:55:28 följande:
    Det spelar ju ingen större roll! Det gör precis lika ont när den biter oavsett om det är för att den är galen eller fel uppfostrad!
    En hund (oavsett ras) biter INTE om den är rätt uppfostrad......
  • Splach
    Rottis77 skrev 2008-07-08 12:43:01 följande:
    En hund (oavsett ras) biter INTE om den är rätt uppfostrad......
    ojoj.. säg inte saker du inte vet något om..

En hund kan bita av många olika anledningar..

* Den kan bli provocerad
    * Den kan ha ont, höfter, ryggen etc etc.
    * Den kan bli utsatt för en situation den ej klarar av
    * Den kan bli så stressad att den biter
    * Den kan vara sjuk i någon annan sjukdom
    * Hunden kan ha tex epelepsi och förknippa anfallen med en viss människotyp pg av att den kanske varit där när ett anfall inträffat.
  • Rottis77
    Splach skrev 2008-07-08 12:52:09 följande:
    ojoj.. säg inte saker du inte vet något om..En hund kan bita av många olika anledningar..* Den kan bli provocerad* Den kan ha ont, höfter, ryggen etc etc. * Den kan bli utsatt för en situation den ej klarar av* Den kan bli så stressad att den biter* Den kan vara sjuk i någon annan sjukdom* Hunden kan ha tex epelepsi och förknippa anfallen med en viss människotyp pg av att den kanske varit där när ett anfall inträffat.

Nä, jag vet ju ingenting om hundar..............helt jäklas okunnig!!!!

Nu tänkte jag helt frisk hund, folk verkar ju tro att hunden bits pga vilken ras det är.

• Badbollen
    Zaria skrev 2008-07-08 12:06:13 följande:
    Jag har aldrig skrivit att det är något fel på vare sig din hund eller andra "bullhundar"Självklart är det positivt för en ras med sådant dåligt rykte att det finns ägare som är kunniga nog att göra en trevlig hund.Vad vet du om ifall jag har hund eller inte? Vad jag har? Vad jag haft? vilken erfarenhet jag har?Och du jag utalar mig om precis vad jag vill,i så fall kan du börja gnälla över ca 60% av delatagrna i denna tråden som yttrar sig,för det är en majoritet som inte äger en "bullras"
    Hade du haft en "kamphund" som du uttrycker det hade du aldrig generalliserat och skrivit " jag tror" osv. jag skrev inte att du inte har erfarenhet av hund. Däremot tvivlar jag på att du har erfarenhet av att äga en sån sån här typ av hund som du kallar " Kamphund".
    Det är DU som kallar mig okunnig, medans du själv "tror" saker och ting om denna typ av hund.
    Jag anser då att den okunniga i detta är DU som inte har en sån här hund. Och att då påstå att jag är okunnig i detta?! Hur hänger det ihop?
  • Rottis77
    Splach skrev 2008-07-08 12:52:09 följande:
    ojoj.. säg inte saker du inte vet något om..En hund kan bita av många olika anledningar..* Den kan bli provocerad* Den kan ha ont, höfter, ryggen etc etc. * Den kan bli utsatt för en situation den ej klarar av* Den kan bli så stressad att den biter* Den kan vara sjuk i någon annan sjukdom* Hunden kan ha tex epelepsi och förknippa anfallen med en viss människotyp pg av att den kanske varit där när ett anfall inträffat.
    Och är dom så sjuka eller har så ont att dom bits då börjar det nog bli dax för avlivning.

Har själv en hund med ont i ländryggen (L7/S1) och inte fan springer han runt och biter folk, inte ens när han har som mest ont.
Svar på tråden Var observant för dessa raser...