• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • Splach
    Badbollen skrev 2008-07-08 11:20:54 följande:
    ja faktiskt. jag menar jag skulle förmodligen inte klara av att hantera en ferrari, därför borde jag inte ha en. För jag kan inte maximera vad bilen står för. Varför ha den på parkeringen bara för att vara grym " kolla jag har en ferrari" är inte det den är till för. Samma sak med hundar..eller dom flesta djur överhuvudtaget. man måste veta hur dom ska skötas och tas hand om för att det ska bli rätt.
    jag förstår precis vad du menar
    Det är heller inte så många som berättar om baksidan av hunderiet, utan det är bara det fina som ska framlysas..
    Hur mycket man fått jobba för att ev få en rumsren hund, hur många nätter man fått gå upp för att gå ut med hunden.
    När hunden varit så kass i kistan att han lackat hela hemmet.
    Eller när man MÅSTE gå ut, fast man är magsjuk och det är -20grader ute och snöstorm, för hunden lär ut och rastas.
    Att man faktiskt kan få lov att jobba med sin hund, för att få den att gå fint i kopplet, och klara av att gå i koppel fast den ser andra hundar osv osv..
    Ja det finns alltid en baksida av allt, och baksidan av hunderiet är nog allt jobb man får lägga ner på sin hund, för att faktiskt få en "normal" hund.

Tror det skulle skrämma bort en del med.
  • logg81
    Splach skrev 2008-07-08 11:31:39 följande:
    jag förstår precis vad du menar Det är heller inte så många som berättar om baksidan av hunderiet, utan det är bara det fina som ska framlysas.. Hur mycket man fått jobba för att ev få en rumsren hund, hur många nätter man fått gå upp för att gå ut med hunden.När hunden varit så kass i kistan att han lackat hela hemmet. Eller när man MÅSTE gå ut, fast man är magsjuk och det är -20grader ute och snöstorm, för hunden lär ut och rastas.Att man faktiskt kan få lov att jobba med sin hund, för att få den att gå fint i kopplet, och klara av att gå i koppel fast den ser andra hundar osv osv.. Ja det finns alltid en baksida av allt, och baksidan av hunderiet är nog allt jobb man får lägga ner på sin hund, för att faktiskt få en "normal" hund. Tror det skulle skrämma bort en del med.
    Ja fy faan säger jag bara... ibland är livet ihop med hund riktigt surt! Unghundstrotsen ska vi knappt nämna. Min hane är på vag in i 3-årstrotset och jag orkar bara inte med det... *suck*
    Men... Allt tjat o gnat, alla regniga dagar och alla jävelskap han hittar på är värt det hela. Jag kan inte tänka mej ett liv utan hund...
  • Badbollen
    Splach skrev 2008-07-08 11:31:39 följande:
    jag förstår precis vad du menar Det är heller inte så många som berättar om baksidan av hunderiet, utan det är bara det fina som ska framlysas.. Hur mycket man fått jobba för att ev få en rumsren hund, hur många nätter man fått gå upp för att gå ut med hunden.När hunden varit så kass i kistan att han lackat hela hemmet. Eller när man MÅSTE gå ut, fast man är magsjuk och det är -20grader ute och snöstorm, för hunden lär ut och rastas.Att man faktiskt kan få lov att jobba med sin hund, för att få den att gå fint i kopplet, och klara av att gå i koppel fast den ser andra hundar osv osv.. Ja det finns alltid en baksida av allt, och baksidan av hunderiet är nog allt jobb man får lägga ner på sin hund, för att faktiskt få en "normal" hund. Tror det skulle skrämma bort en del med.
    Håller med dig till 100%
    kan berätta att vår hund blev slagen med stekpanna när han va valp. Innan vi hämtade han på ett hundhem. Han kissade på sig varje gång man skulle laga mat, och innan vi förstod vad det va undrade man ju vad han råkat ut för. Fruktansvärt.
    Men trots det så är han en människoälskare utan dess like. man kan ju tycka att det borde vara tvärtom. Men icke.
    Det krävs mycket mer än att stoppa ner hunden i väska när man ska in till stan.
  • FruMansour

Men visst kollar man väl lite på utseendet när man väljer hund också? Jag skulle ju aldrig skaffa en hund som jag anser vara rent av ful.

• FruMansour
    logg81 skrev 2008-07-08 11:35:28 följande:
    Ja fy faan säger jag bara... ibland är livet ihop med hund riktigt surt! Unghundstrotsen ska vi knappt nämna. Min hane är på vag in i 3-årstrotset och jag orkar bara inte med det... *suck*Men... Allt tjat o gnat, alla regniga dagar och alla jävelskap han hittar på är värt det hela. Jag kan inte tänka mej ett liv utan hund...
    Håller med.
  • logg81
    FruMansour skrev 2008-07-08 11:46:38 följande:
    Men visst kollar man väl lite på utseendet när man väljer hund också? Jag skulle ju aldrig skaffa en hund som jag anser vara rent av ful.
    Ja herregud! När jag fick erbjudande om att få en RR-hane visste jag bara om hur de såg ut i princip. Jag hade inte den blekaste om hur de var... Så honom tog jag enbart på utseende. Nu kan jag inte tänka mej en annan ras, jag är fast i RR-träsket. Mycket speciella och kluriga hundar. Men det var Gambo som visade mej hur de var.
  • Splach
    självklart gör man det, men det är inte det som gör det fällande steget..
    Jag vet många hundar som till utseendet jag jättegärna skulle vilja ha, men jag skulle aldrig vilja ha dom mer än för till utseendet därför skaffar jag dom ej.
    Sedan finns det hundraser som ev skulle kunna passa mej jättebra men som jag aldrig skulle kunna fälla en tanke på att ha just pg av att jag tycker dom ser förfärliga ut.
  • Badbollen
    Ja absolut. Det gör man ju med det mesta. Det ska ju vara tilltalande för en själv. Men det är ju olika vad folk föredrar. Men att han skulle se farlig ut.. absolut inte. Söt? OH YES
  • Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-08 11:28:23 följande:
    Så enligt Zaria ska jag inte utgå från min hund för att avgöra hur en ras är. Men jag anser att det är väl bara bra att påvisa att dom faktiskt finns. Dom snälla och tillgivna "mördarhundarna"
    Nej du kan inte BARA utgå från just DIN hund för att berätta hur en hel ras är.

Du talar ju emot dig själv,för då måste ju de människorna som träffat ett dålig exemplar av tex Pitbull med ägare ha all rätt i världen att säga att alla "bullhundar" med ägare alltid är mördarhundar med en idiot i kopplet.
  • Zaria

Sedan säger jag inte att din hund inte är snäll och bra men det känns fortfarande fel att dra alla hundar över samma kant positivt som nagativt,alla raser har sina positiva sidor precis som mindre positiva.

Bara för att man träffat ett exemplar som är kanonfin kan man inte säga att ALLA hundar innom samma ras är precis likadana vare sig det är positivt eller negativt.

Svar på tråden Var observant för dessa raser...