• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • Badbollen
    Badbollen skrev 2008-07-08 14:06:57 följande:
    Det jag kopierat är fakta om rasen, sen har jag skrivit om erfarenheter av min hund. Tycker du gick över gränsen ganska hårt i detta inlägget.Under bältet verkar vara din specialitet. Lämnar denna tråden nu..
    Dessutom sitter du bara och säger "vad vet du?" hade du ägt en sån här hund hade du inte skrivit vad du tror, du hade du talat efter erfarenhet..då skriver man inte " tror"

men som sagt..ditt slag under bältet gör att jag lämnar denna tråd nu... *gone*
  • Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-08 13:24:51 följande:
    Hunden är vad man gör den till!!!!!!!!
    Ännu ett totalt okunnigt utalande,det är bra mycket mer än bara ägaren som spelar in hur hunden blir, både vad hunden är avlad för från början,Nej en Pitbull blir inte en lika bra vallhund som en Bordecollie, Vad för föräldrar/släkt hunden har spelar också stor roll och hur deras mentalitet är, vad hunden varit med om innan påverkar också mycket.
  • Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-08 14:06:57 följande:
    Lämnar denna tråden nu..
    Hejdå
  • Moulin Rouge

Jag har följt tråden lite sporadiskt. Jag är själv inte hundägare just nu, men har haft två schäfrar, så jag vet hur det är att ha en hundras som det finns mkt fördomar mot.
    Själv älskar jag den rasen och mina två hundar var helt underbara. Blir det hund igen blir det definitivt schäfer .

MEN, jag måste ändå hålla med lite i det jag har sett att "Zaria" har skrivit (har inte läst allt dock...). Olika hundraser har olika temperament och olika förutsättningar. Det är ju därför man har specifika raser till specifika saker. Ännu ett MEN dock. "Bullraserna" eller de sk "kamphundsraserna" är inte FRAMAVLADE till att kampa, eller födda med kampinstinkt. De har däremot egenskaper som gör att dom lämpar sig särskilt bra i kamp med ANDRA HUNDAR. Sen har de även andra egenskaper som gör att de även lämpar sig särskilt bra till familjehund.

Men det är klart att man blir påverkad av allt som skrivs. Jag har full förståelse för att folk är rädda för dessa hundar. Lösningen på problemet borde ju vara att fler skaffar dessa hundar så att de blir ett vanligare inslag i samhället. Naturligtvis människor som verkligen kan hundar och vet vad dom gör. Men det gäller ju för alla hundraser tycker jag. Ska man ha hund ska det vara för att man är intresserad av hunden, tycka om att arbeta med den och lägga ner den tiden som hunden kräver.

• Joppis
    Moulin Rouge skrev 2008-07-08 15:04:29 följande:
    Jag har följt tråden lite sporadiskt. Jag är själv inte hundägare just nu, men har haft två schäfrar, så jag vet hur det är att ha en hundras som det finns mkt fördomar mot.Själv älskar jag den rasen och mina två hundar var helt underbara. Blir det hund igen blir det definitivt schäfer .MEN, jag måste ändå hålla med lite i det jag har sett att "Zaria" har skrivit (har inte läst allt dock...). Olika hundraser har olika temperament och olika förutsättningar. Det är ju därför man har specifika raser till specifika saker. Ännu ett MEN dock. "Bullraserna" eller de sk "kamphundsraserna" är inte FRAMAVLADE till att kampa, eller födda med kampinstinkt. De har däremot egenskaper som gör att dom lämpar sig särskilt bra i kamp med ANDRA HUNDAR. Sen har de även andra egenskaper som gör att de även lämpar sig särskilt bra till familjehund. Men det är klart att man blir påverkad av allt som skrivs. Jag har full förståelse för att folk är rädda för dessa hundar. Lösningen på problemet borde ju vara att fler skaffar dessa hundar så att de blir ett vanligare inslag i samhället. Naturligtvis människor som verkligen kan hundar och vet vad dom gör. Men det gäller ju för alla hundraser tycker jag. Ska man ha hund ska det vara för att man är intresserad av hunden, tycka om att arbeta med den och lägga ner den tiden som hunden kräver.
    *applåder*
  • logg81
    Rottis77 skrev 2008-07-08 14:07:47 följande:
    Det är ju inte kul.
    Nä... men det är ett problem vi är mer än väl medvetna om att det finns. Nu har det aldrig hänt något men det kan hända.

Kan ju tillägga att hon inte är en stor hund eller en hund ur den berömda "kamphundskategorin"... (Vad nu det är...)
  • Zaria

Fast vad jag vet mig så har "bullraserna" mycket kamplust och vilja,den ger sig inte utan kämpar (sk gameness)däremot VAD man gör med kamplusten spelar roll,du kan både bruka den för något positivt som något negativt. Tex Pitbull och Amstaff är både otroligt kärvänliga mot människor och dessutom förarveka.

Jag tycker inte man skall säga att en "bullras" inte har någon kamplust för det har den,men än en gång den kan riktas mot något bra istället för något dåligt, på en hel del plan är.

Om man vill ha en hund som är lojal, tillgiven, lättlärd, bra familjehund, bra barnhund, lagom både i motion och storlek och som är utan skärpa så är ju "bullarna" alldeles förträffliga.

Det som jag tycker är ett minus är att hundaggressiviteten är ganska stor,men det är mycket en träningsak och givetvis ett ansvar och en medvetenhet hundägaren måste ha.

Har träffat både de som absolut avskyr andra hundar och de som är hur coola som helst.

• Zaria

Så nu har jag skrivit min åsikt,så vidare mycket "kamphundshatare" tycker jag inte att jag är trots att en del påpekat att jag skall vara det.

• logg81
    Zaria skrev 2008-07-08 16:59:31 följande:
    Fast vad jag vet mig så har "bullraserna" mycket kamplust och vilja,den ger sig inte utan kämpar (sk gameness)däremot VAD man gör med kamplusten spelar roll,du kan både bruka den för något positivt som något negativt. Tex Pitbull och Amstaff är både otroligt kärvänliga mot människor och dessutom förarveka.Jag tycker inte man skall säga att en "bullras" inte har någon kamplust för det har den,men än en gång den kan riktas mot något bra istället för något dåligt, på en hel del plan är.Om man vill ha en hund som är lojal, tillgiven, lättlärd, bra familjehund, bra barnhund, lagom både i motion och storlek och som är utan skärpa så är ju "bullarna" alldeles förträffliga. Det som jag tycker är ett minus är att hundaggressiviteten är ganska stor,men det är mycket en träningsak och givetvis ett ansvar och en medvetenhet hundägaren måste ha.Har träffat både de som absolut avskyr andra hundar och de som är hur coola som helst.
    Men det är ju inte bara bullraser som platsar i den kategorin. Finns ju en hel del raser som gärna dragleker (eller "kampar" som belöning/lek) och har stor vilja...
  • Zaria
    logg81 skrev 2008-07-08 17:28:47 följande:
    Men det är ju inte bara bullraser som platsar i den kategorin. Finns ju en hel del raser som gärna dragleker (eller "kampar" som belöning/lek) och har stor vilja...
    Absolut,det har jag inte sagt något om,men det är just pga gamenesset bla som har gjort att de använts för hundkamper en gång i tiden för då har dessa egenskaper varit värdefulla.

Som jag skrivit innan det är stor skillnad på tex två pitbulls som ryker ihop och två Cockrar.
Svar på tråden Var observant för dessa raser...