• ÖNadja

min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..

Idag när jag var hos min mamma med min hund, kom min mammas granne och gick ute på sin egen tomt.
    Min och mammas hund sprang fram och skällde på hon och min hund bet hon i knäet.

Min lilla prinsessa är en osäker tjej och idag var första gången hon bet.

Det var ett litet bett, men jag vet att det finns inget att fundera på, det hade lika gärna kunnat vara ett barn.

oj vad det tar ont i hjärtat..min älskade hund.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 19:52
    för den som kanske missat det.
    Idag bet hon en liten pojke på 4 år.
    Han klarade sej bra från fysiska skador men blev jätte rädd.

• Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..
  • Cornette

Eeh, jo, det finns det. Omplacering, träning, vad som! Du vet inte vad som fick hunden att bita. Det kan ha varit rent självförsvar.

NorasMamma skrev 2008-08-15 21:04:57 följande:
    Shit va okänslig jag lät nu, de menade jag verkligen inte. Förstår såklart att du är jätteledsen och uppriven, men gör en hund så har man faktiskt inge val. tyvärr. Kram till dig
  • Zemcia
    NorasMamma skrev 2008-08-15 21:04:57 följande:
    Shit va okänslig jag lät nu, de menade jag verkligen inte. Förstår såklart att du är jätteledsen och uppriven, men gör en hund så har man faktiskt inge val. tyvärr. Kram till dig
    Man kan träna bort dåligt beteende beroende på hur aggressiv hunden är, hon är tydligen mest osäker vilket lett till försvar. Men inte avliva, kanske kontakta en hundinstruktör som kan och vet hur man höjer självkänslan på hundar?
  • NorasMamma

Jaha men när ska man reagera och ta sitt ansvar som hundägare då? vad har du för garantier på att det inte händer igen? en hund som biter en människa ska avlivas. Fast det kanske bara gäller när det är en av dina egna som blir biten? Att säga att hunden befann sig i en stressad situation hjälps inte - och är verkligen ingen ursäkt. En hund ska klara det!

• NorasMamma
    Cornette skrev 2008-08-15 21:10:51 följande:
    Eeh, jo, det finns det. Omplacering, träning, vad som! Du vet inte vad som fick hunden att bita. Det kan ha varit rent självförsvar.
    Självförsvar? Självförsvar mot grannen som i lugnan ro spaserade på sin egna tomt? Hör du själv hur dumt det låter?
  • ÖNadja

Jag såg hela händelse förloppet. Grannen, som båda hundarna har träffat ofta, kom å gick helt normalt på sin tomt hundarna springer fram, hon drar upp armarna mot sej och vänder sej bortåt..och hon biter.

Inget stort bett, det var precis så att det gick hål och lyckades komma ut en droppe blod.

Hon är så osäker min madam, mot andra hundar, barn och allt som skiljer sej mot det "normala".
    Jag har känt att det bara är en tidsfråga att hon ska nafsa efter min kusin på tre år när han springer och busar, hon vet inte riktigt vad hon ska göra, om han leker eller om det är nåt på allvar.

Jag har gått kurser med hon och tränar då och då på brukshundsklubben och väntar bara på att kurserna ska börja för i höst, tanken var/är att vi skulle gå tävlingslydnads kurs i höst.

Omplaceras skulle ju va guld om man verkligen verkligen hittade RÄTT person, men den personen är riktigt svår att hitta. & vem vill ha en blandras?

Sålde min första häst till nån jag trodde va den rätta, men där blev hon vanvårdad, vill inte vara med om det igen..

• ÖNadja
    Sooofiet skrev 2008-08-15 21:08:23 följande:
    Klart man inte ska avliva en hund för att den har problem! Uppenbarligen såg den er granne som ett hot och den andra hundens skall kanske gjorde din hund ännu mer uppstressad. jag tycker att vi människor tar oss alldeles för mkt friheter när det gäller djur. Sök hjälp för hunden istället! Jag tycker absolut inte att en hund ska få bita, men gör först allt du kan för att hjälpa din vän innan du tar livet av den!
    Vad finns det för hjälp att söka?
    Och vad finns det för garantier att hon inte biter nån igen under en ev. "behandling"?
  • Cornette

En människa som slår ett djur ska avrättas. Är det också rätt enligt dig? Samma sak i min värld nämligen.

Jisses vilket folk det finns. Hoppas jag och mina djur någonsin behöver komma i kontakt med någon "likasinnad".

NorasMamma skrev 2008-08-15 21:13:08 följande:
    Jaha men när ska man reagera och ta sitt ansvar som hundägare då? vad har du för garantier på att det inte händer igen? en hund som biter en människa ska avlivas. Fast det kanske bara gäller när det är en av dina egna som blir biten? Att säga att hunden befann sig i en stressad situation hjälps inte - och är verkligen ingen ursäkt. En hund ska klara det!
  • ÖNadja

hade hon blivit trängd och provocerad, då hade jag försvarat hennes handling, men tyvärr finns det ingen ursäkt..

• Bellsam
    NorasMamma skrev 2008-08-15 21:13:08 följande:
    Är som att fråga "vad har du för garantier att en hund som INTE bitit någon tidigare inte kommer att göra det?".
    Det går att träna bort sådant beteende, men ägaren kanske inte har vanan och allt som behövs för det och då är ju omplacering bättre.
    Du har aldrig t.ex. sett "Mannen som talar med hundar"?
  • ming
    ÖNadja skrev 2008-08-15 21:14:42 följande:
    Jag såg hela händelse förloppet. Grannen, som båda hundarna har träffat ofta, kom å gick helt normalt på sin tomt hundarna springer fram, hon drar upp armarna mot sej och vänder sej bortåt..och hon biter.
    Även om hunden inte ska bitas så har ju grannen onekligen triggat jaktinstinkten genom att göra som hon gjorde. Det är möjligt att hunden inte hade bitit om grannen bara stod där lugnt och stilla istället för att bete sig som ett bytesdjur.

Alternativt kan du ju ha munkorg, men då måste du fortsätta träna. Träna meeeeer. En del hundar kräver lite träning och andra kräver mycket.
Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..