• ÖNadja

min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..

Idag när jag var hos min mamma med min hund, kom min mammas granne och gick ute på sin egen tomt.
    Min och mammas hund sprang fram och skällde på hon och min hund bet hon i knäet.

Min lilla prinsessa är en osäker tjej och idag var första gången hon bet.

Det var ett litet bett, men jag vet att det finns inget att fundera på, det hade lika gärna kunnat vara ett barn.

oj vad det tar ont i hjärtat..min älskade hund.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 19:52
    för den som kanske missat det.
    Idag bet hon en liten pojke på 4 år.
    Han klarade sej bra från fysiska skador men blev jätte rädd.

• Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..
  • ÖNadja
    ming skrev 2008-08-15 21:20:33 följande:
    Även om hunden inte ska bitas så har ju grannen onekligen triggat jaktinstinkten genom att göra som hon gjorde. Det är möjligt att hunden inte hade bitit om grannen bara stod där lugnt och stilla istället för att bete sig som ett bytesdjur.Alternativt kan du ju ha munkorg, men då måste du fortsätta träna. Träna meeeeer. En del hundar kräver lite träning och andra kräver mycket.
    [/citat]

det kanske uppfattas som "bytes djur" med det ger henne ändå ingen rätt! Hade nån trängt in hon under en trapp och fortsatt gå mot hon hade jag inte klandrat hon.
    Jag kan ju inte ha munkorg på hon jämt..
    Jag kan för lite för att kunna träna hon, hon är för svår för mej. Det är min första hund, och hade jag vetat det jag vet idag hade jag skaffat en lättare ras. Hon är Border collie/ Alaska Husky.
    NorasMamma skrev 2008-08-15 21:20:57 följande:
    [citat]
    Ja helt rätt enligt mig oxå! Jag har haft djur hela mitt liv och det finns inget värre för mig än när barbn eller djur far illa just för att de är så hjälplösa. MEN en hund som biter har du INGA garantier på att den inte ska göra det igen. Och hunden som TS skriver om har dessutom bitit helt oprovocerat och ts har vid ett flertal tillfällen känt sig osäker på sin egna hund. Då finns det bara en sak kvar att göra. Eller menar du kanske att man ska ge hunden en ytterligare chans och sen ta beslut om avlivning EFTER ett någon farit illa på RIKTIGT?Jag har alltid haft mycket väl hand om mina djuroch mina hundar har jag aldrig varit osäker på. Och de har haft det fint hos mig så oroa dig du inte för det
    [/citat]
    Tänkte också, att hon får en chans till, men nästa gång kanske hon biter våran son så illa att jag aldrig kommer att förlåta mej själv, även fast ja tror att det aldrig skulle kunna hända. Hon vaktar våran lilla prins.
    Ayya skrev 2008-08-15 21:21:48 följande:
    [citat]
    Bet hon i lekens hetta eller hur bet hon? Kan hon ha missuppfattade situationen som lek?
    Det var ingen lek. Dom sprang mot grannen, min hund med raggen uppe, skällde ut hon och sen bet hon.
  • Ayya

Det står ju i TS att hunden är väldigt osäker och att TS själv känt sig osäker ifall hunden ska bita eller inte. Hade det varit min hund och min oro så hade jag aldrig haft hunden lös överhuvudtaget.

• NorasMamma
    Ayya skrev 2008-08-15 21:27:53 följande:
    Finns aldrig garantier för att en hund inte ska bita. ALLA hundar kan bita, beroende av situationer och vad hunden tidigare varit med om, gener, ras, och annat. ALLA hundar kan bita.
    Ja den KAN. Nej den SKA inte.
  • månsken

Jag tycker inte att du skall avliva henne.

• Ayya

Ne men lik sjutton så händer det titt som tätt att hundar biter. O inte är det alltid hundens fel.

NorasMamma skrev 2008-08-15 21:29:42 följande:
    Ja den KAN. Nej den SKA inte.
  • ÖNadja
    Sooofiet skrev 2008-08-15 21:23:41 följande:
    En hundpsykolog t.ex... Jag har väl inte sagt nåt om några garantier! Du får väl ha din hund kopplad, ev munkorg. Det har vi på vår hund när det kommer män hem till oss som han aldrig träffat innan, då han oxå är en osäker hund. Han lugnar ner sig efter en stund och då kan man ta av munkorgen, han har aldrig bitit. Men folk blir rädda för en hund som morrar mot en, därför har vi munkorg. Men är det så du resonerar om ditt djur ska du kanske överväga att inte skaffa fler djur efter att du "blivit av med" din nuvarande hund.
    jag skulle så gärna vilja kunna visa hon. När hon är hemma och vi har främmande så går hon undan, hon lägger sej nånstans där hon får vara ifred, då behöver hon ingen munkorg. Men ibland vill hon komma in och se vad som händer, jag kan ju ändå inte sätta på hon munkorg så fort hon kommer in till oss utifall att.
    Jag hoppas du förstår hur jag menar.
    Det va hårda ord du sa.
  • ming
    NorasMamma skrev 2008-08-15 21:28:09 följande:
    Som fortfarande INTE är en ursäkt för hundens beteende
    Jag har väl fortfarande inte sagt att det är en ursäkt? Det är en förklaring, den biologiska anledningen till varför hunden reagerade som han gjorde när hon drog upp händerna och vände sig om.
    ÖNadja skrev 2008-08-15 21:28:51 följande:
    det kanske uppfattas som "bytes djur" med det ger henne ändå ingen rätt! Hade nån trängt in hon under en trapp och fortsatt gå mot hon hade jag inte klandrat hon.
    Jag kan ju inte ha munkorg på hon jämt..
    Jag kan för lite för att kunna träna hon, hon är för svår för mej. Det är min första hund, och hade jag vetat det jag vet idag hade jag skaffat en lättare ras. Hon är Border collie/ Alaska Husky.
    Du, det är inga lätta hundraser du har att göra med. Absolut borde du ha läst på innan du skaffade den här hunden. Munkorg kan du ha vid "risktillfällen", inte hela tiden.
    Men nu anser jag att det bästa är att hunden omplaceras till någon som har mycket hundvana och kunskap samt tid och vilja.
    Mycket tråkigt att sånt här ska hända pga ägarnas okunnighet.
  • Bellsam

Jag håller med Sooofiet. Man kan göra så mycket andra saker som är bättre alternativ än avlivning. Men det känns inte som att ts vill försöka ta tag i det hela ordentligt så att då finns det väll egentligen ingenting att diskutera? Man måste gå in helhjärtat om man vill ändra ett beteende.

• NorasMamma

TS - det är din hund och du som känner den. Och du som sett situationen och tidgare händelser då du blivit osäker på din hund. Det är ditt val givetvis, men JAG hade aldrig vågat ha en sån hund i närheten av mina små / andras barn. Jag hade heller aldrig velat omplacera en sån hund pga vad som kan hända och jag hade inte velat känna skuld för det. En hund ska aldrig bita en människa - då är det något i huvudet på hunden som inte stämmer. Den ska endast bita en människa om den blivit tränad att göra det (tex polishund lr liknande)

• Bellsam
    ÖNadja skrev 2008-08-15 21:32:03 följande:
    jag skulle så gärna vilja kunna visa hon. När hon är hemma och vi har främmande så går hon undan, hon lägger sej nånstans där hon får vara ifred, då behöver hon ingen munkorg. Men ibland vill hon komma in och se vad som händer, jag kan ju ändå inte sätta på hon munkorg så fort hon kommer in till oss utifall att.Jag hoppas du förstår hur jag menar.Det va hårda ord du sa.
    När hon väl kommer in och vill se vad som händer, hur reagerar ni då? Går ni runt och är nervösa för att hon ska bita ifrån och beter er nervöst, eller visar ni att ni är ledaren och att ni har ett säkert sätt att hantera eran hund?
    Detta är väldigt viktigt.
Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..