• ÖNadja

min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..

Idag när jag var hos min mamma med min hund, kom min mammas granne och gick ute på sin egen tomt.
    Min och mammas hund sprang fram och skällde på hon och min hund bet hon i knäet.

Min lilla prinsessa är en osäker tjej och idag var första gången hon bet.

Det var ett litet bett, men jag vet att det finns inget att fundera på, det hade lika gärna kunnat vara ett barn.

oj vad det tar ont i hjärtat..min älskade hund.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 19:52
    för den som kanske missat det.
    Idag bet hon en liten pojke på 4 år.
    Han klarade sej bra från fysiska skador men blev jätte rädd.

• Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..
  • NorasMamma
    Cornette skrev 2008-08-15 21:15:56 följande:
    En människa som slår ett djur ska avrättas. Är det också rätt enligt dig? Samma sak i min värld nämligen.Jisses vilket folk det finns. Hoppas jag och mina djur någonsin behöver komma i kontakt med någon "likasinnad".
    Ja helt rätt enligt mig oxå! Jag har haft djur hela mitt liv och det finns inget värre för mig än när barbn eller djur far illa just för att de är så hjälplösa.
    MEN en hund som biter har du INGA garantier på att den inte ska göra det igen. Och hunden som TS skriver om har dessutom bitit helt oprovocerat och ts har vid ett flertal tillfällen känt sig osäker på sin egna hund. Då finns det bara en sak kvar att göra. Eller menar du kanske att man ska ge hunden en ytterligare chans och sen ta beslut om avlivning EFTER ett någon farit illa på RIKTIGT?

Jag har alltid haft mycket väl hand om mina djuroch mina hundar har jag aldrig varit osäker på. Och de har haft det fint hos mig så oroa dig du inte för det
  • Ayya

Bet hon i lekens hetta eller hur bet hon? Kan hon ha missuppfattade situationen som lek?

• ÖNadja

mina tankar går också till att tänk om det finns nån som kan hjälpa mej?

Men hur mycket tid kommer det att kosta? och när är hon "klar"? Vi har en 1 åring hemma som precis lärt sej gå, alla hans kompisar i samma ålder tycker det är jätte spännande med hund.
    Jag vill så gärna kunna slappna av när dom är i samma rum, men jag kan inte det.
    Tänk om hon skulle bita ett barn?

hon är ju min älskade prinsessa, det sista jag vill är att hon ska få somna in. Jag vill ju ha hon här med oss, i våran familj. jag älskar ju hon så himla mycket.

• NorasMamma
    ming skrev 2008-08-15 21:20:33 följande:
    Även om hunden inte ska bitas så har ju grannen onekligen triggat jaktinstinkten genom att göra som hon gjorde. Det är möjligt att hunden inte hade bitit om grannen bara stod där lugnt och stilla istället för att bete sig som ett bytesdjur.Alternativt kan du ju ha munkorg, men då måste du fortsätta träna. Träna meeeeer. En del hundar kräver lite träning och andra kräver mycket.
    Människans instinkt då? man kan inte begära av andra att de ska bete sig på ett visst sätt för att "min hund biter dig annars"
  • Sooofiet
    ÖNadja skrev 2008-08-15 21:15:42 följande:
    Vad finns det för hjälp att söka?Och vad finns det för garantier att hon inte biter nån igen under en ev. "behandling"?
    En hundpsykolog t.ex... Jag har väl inte sagt nåt om några garantier! Du får väl ha din hund kopplad, ev munkorg. Det har vi på vår hund när det kommer män hem till oss som han aldrig träffat innan, då han oxå är en osäker hund. Han lugnar ner sig efter en stund och då kan man ta av munkorgen, han har aldrig bitit. Men folk blir rädda för en hund som morrar mot en, därför har vi munkorg.
    Men är det så du resonerar om ditt djur ska du kanske överväga att inte skaffa fler djur efter att du "blivit av med" din nuvarande hund.
  • Ayya

Koppel på hunden, inte låta hunden vara i samma rum som barn, munkorg, träna bort det osäkra, omplacering, finns många valmöjligheter.

• ming
    NorasMamma skrev 2008-08-15 21:22:28 följande:
    Människans instinkt då? man kan inte begära av andra att de ska bete sig på ett visst sätt för att "min hund biter dig annars"
    Var jag otydlig i mitt inlägg? Fundersam
    Självklart kan man inte begära att människor ska bete sig på nåt visst sätt, men det sa jag väl inte heller? Det var bara en förklaring till varför hunden reagerade som han gjorde.
  • Ayya

Finns aldrig garantier för att en hund inte ska bita. ALLA hundar kan bita, beroende av situationer och vad hunden tidigare varit med om, gener, ras, och annat.

ALLA hundar kan bita.

• NorasMamma
    ming skrev 2008-08-15 21:26:27 följande:
    Var jag otydlig i mitt inlägg? Självklart kan man inte begära att människor ska bete sig på nåt visst sätt, men det sa jag väl inte heller? Det var bara en förklaring till varför hunden reagerade som han gjorde.
    Som fortfarande INTE är en ursäkt för hundens beteende
  • Silvertrollet
    Sooofiet skrev 2008-08-15 21:23:41 följande:
    [citat]
    En hundpsykolog t.ex... Jag har väl inte sagt nåt om några garantier! Du får väl ha din hund kopplad, ev munkorg. Det har vi på vår hund när det kommer män hem till oss som han aldrig träffat innan, då han oxå är en osäker hund. Han lugnar ner sig efter en stund och då kan man ta av munkorgen, han har aldrig bitit. Men folk blir rädda för en hund som morrar mot en, därför har vi munkorg.

Håller med!
    TS, jag beklagar din situation, jag förstår att det måste vara fruktansvärt jobbigt för dig, men att avliva hunden för en sådan sak skulle enligt mig inte komma på fråga. Om hunden hade velat skada, så hade den bitit rejält. Inte för att jag menar att den ska få gå omkring och nafsa hej vilt, men det finns sätt att komma åt det beteendet.
    Som Sooofiet skrev, under tiden får du väl ha vovven kopplad, munkorg.
    Lycka till!
Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..