• ÖNadja

min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..

Idag när jag var hos min mamma med min hund, kom min mammas granne och gick ute på sin egen tomt.
    Min och mammas hund sprang fram och skällde på hon och min hund bet hon i knäet.

Min lilla prinsessa är en osäker tjej och idag var första gången hon bet.

Det var ett litet bett, men jag vet att det finns inget att fundera på, det hade lika gärna kunnat vara ett barn.

oj vad det tar ont i hjärtat..min älskade hund.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 19:52
    för den som kanske missat det.
    Idag bet hon en liten pojke på 4 år.
    Han klarade sej bra från fysiska skador men blev jätte rädd.

• Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..
  • caroline 32

Jag hade en hund som var 8 år. Barnkär och människovänlig som få. Ändå bet hon ett barn som slog till henne när hon låg och sov. Jag var på mitt arbete och sambon var på andra sidan huset och då hände det. Vet inte vad jag som ägare kunde ha påverkat i att hunden bet. Den hade aldrig visat några tendenser till att vara aggressiv eller ilsken.

Jag gissar att hunden blev överraskad för att den sov och sedan sura till pga att hon fick en smäll.

Det var hur jobbigt som helst men jag fattade omgående beslutet att ta bort henne. Pga att jag inte vill ha en hund som jag ständigt måste passa, oro för om det skulle hända igen och om det skulle hänt igen hade jag aldrig förlåtit mej själv. Jättejobbigt beslut men jag upplevde att det inte fanns andra alternativ.

Håller med om att det är viktigt att visa vem som är ledaren. Har 2 hundar nu som båda är gamla. Har även en ett årig dotter och jag har aldrig haft hundarna och henne på golvet samtidigt utan att jag suttit bredvid. När jag ska styra med annat så får hundarna vara  i tvättstugan så jag slipper passa på dom och barnet. Vill inte ta några risker även om mina hundar är världens snällaste och älskar barnen.

Hoppas att allt ordnar sig på bästa sätt för både dej och hunden ! Lycka till !

• ming
    NorasMamma skrev 2008-08-15 22:04:12 följande:
    Åh herregud. Så för att en hund är undestimulerad är det inte konstigt att den biter människor? Herregud nu ger jag upp. TS - lycka till oavsett vad du väljer att göra. Hoppas bara inte du ångrar ditt val när och om hunden går över gränsen en gång till. Nästa gång kanske det är ditt eller någon annans barn som blir offer.
    Men det märks i alla dina inlägg att du inte kan särskilt mycket om hundar. Eller så tolkar du inläggen som du själv vill och inte som det står.
    Nej, det är inte konstigt att en hund bits om den är understimulerad, de kan ju bli aggressiva och nedstämda om de är understimulerade. Men det är inte okej att den gör det. Det ska vara på ägarens ansvar att börja stimulera och aktivera hunden som den behöver enligt sina förutsättningar, det behöver inte ens bli någon "nästa gång" så länge ägaren tar sitt ansvar.
  • ÖNadja
    Ayya skrev 2008-08-15 21:58:53 följande:
    Vad härligt. Det jag ser i den aktivering kan jag nästan direkt säga att det är för lite.Har själv en blandras med BC i sig och det är full rulle hela tiden. Han är oxå osäker och väldigt undergiven och det hör ju lite till rasen BC. Sen har du ju oxå en väldigt tuff hund i din. Det osäkra och det tuffa i din hund kan säkert vara en svår mix.Försök och cykla lite då och då, lägg lite spår, söka godis och leksaker, kör lydnad på promenaderna, mycket passivitetsträning, lägg henne plats och låt henne ligga där medans du diskar t.ex. När hon gör rätt så beröm massor, gör en litet "party"... Om hon gör fel, skäll inte utan nonchalera hennes fel, lägg bara märke till om hon gör rätt.Och framför allt, gå kurs i höst.Du kommer lyckas, bara du ger henne din tid och din uppmärksamhet.
    O ja, jag vet. Cykla, som ja sa i tidigare inlägg, är inte att tänka på. Jag är usel på att cykla och hon gör utfall mot andra hundar så då om nån gång så har ja hjärtklappning hela tiden, jag har provat! =)

Spår är hon inte så jätte sugen på, har provat på lite sök å de tycker hon om. Dessvärre behöver man vara två för det och jag har ingen att fara med.

Lite lydnad kommer alltid in i promenaderna och i hela vardan, in och ut genom dörren, upp och nerför trappen mm.
    Platsliggning medans jag gör nåt hemma funkar inte då min son på en gång skulle se sin chans att peta på hon! =)

Lydnad är nåt hon verkligen älskar, min tanke var/är att med hjälp av kursen ska ja bli säkrare och få upp intresset ordentligt. Skulle så gärna vela gå en klass 1 lydnad med hon nästa år..de va ett litet mål under mitt senaste il..
  • Bellsam
    Åh herregud. Så för att en hund är undestimulerad är det inte konstigt att den biter människor? Herregud nu ger jag upp. TS - lycka till oavsett vad du väljer att göra. Hoppas bara inte du ångrar ditt val när och om hunden går över gränsen en gång till. Nästa gång kanske det är ditt eller någon annans barn som blir offer.
    Har du någonsin ägt en hund? Läst någon bok om hundar? Gått en kurs med en hund? Tittat på "Mannen som kan tala med hundar"? Har du någonsin gjort något som gör att du fått någon läran om hundar?
  • Silvertrollet
    ÖNadja skrev 2008-08-15 22:04:01 följande:
    Jag tror aldrig att hon skulle kunna bita nån allvarligt, däremot att bita som hon gjorde idag, är jag faktiskt inte förvånad över, det känns som att det nån gång skulle komma. Men hon är ju ett djur, och man kan aldrig säga aldrig.Det är som du säger, rätt person kanske finns där ute nånstans, men vad kan hända i väntan på det?Det var som instuktören sa till mej idag som själv haft en osäker hund som bet hennes dotter. Att våra hundars Stress"kopp" är precis på väg att rinna över hela tiden, det behövs så lite, medans en "normal" hunds "kopp" bara är täckt till botten, och allstå tål mycket mer.
    Jag känner verkligen med dig, det är ett fruktansvärt svårt beslut. Om du känner dig säker på att hon inte kommer att skada någon, kan hålla henne kopplad /munkorg när du har gäster, så kan du ju leta efter omplacering och låta det ta lite tid, men som sagt: det är ju du som måste leva med vilket beslut du än tar. Jag hoppas att allt löser sig till det bästa, och önskar dig och vovven lycka till! Kram på dig
  • ÖNadja
    Ayya skrev 2008-08-15 22:00:05 följande:
    Exakt... de kan nypa får som inte gör som dom vill.... Nu menar jag givetvis inte att din kusin är ett får men det förstår inte hunden.
    Jag vet, så där tänker jag också! Det är ju inte konstigt om hon skulle göra det, men hon får INTE göra det. Jag kan ju inte heller säga åt min kusin att han inte får springa omkring och leka..det är hårfint det där..
  • ÖNadja
    Ayya skrev 2008-08-15 22:01:46 följande:
    Jag är oxå kass på att cykla. Men jag köpte en sån där grej till cykeln som hunden sitter fast i och det spelar ingen roll hur mycket han drar och jäklas med mig. Jag sitter stadigt på cykeln iallafall. O min hund är inte liten, ungefär 70 i mankhöjd och ungefär 40 kg.
    Jag är ju rädd att hon ska "rycka undan" hela bakhjulet för mej om hon gör ett utfall om jag har en sån där. Jag skulle verkligen behöva full mundering när jag cyklar, och jag har helt klart börjat överväga seriöst att köpa en hjälm. =)
  • ÖNadja
    ming skrev 2008-08-15 22:01:47 följande:
    En hund av den blandning behöver mycket mer än så. Hunden behöver arbeta. Verkligen jobba med både kropp och psyke.Om du inte vill omplacera kan du gå med i Brukshundsklubben. Finns en hel del där som du kan aktivera hunden med. Kanske prova drag, agility eller spårning?
    Jag är med i bruks och brukar fara på dom fria onsdagsträffarna. I höst så drar kurserna igång igen och vi är anmälda till tävlingslydnaden
  • Ayya

Man behöver inte vara två för sök. Lägg henne plats och gå och göm nånting. Spåra gillar nog andra hundar och oftast är ju problemet att man inte gör slutmålet tillräckligt attraktivt. När jag började spåra med min hund som inte alls var intresserad i början så la jag hans favvogodis på slutmålet + hans favvoleksak. Så fick han sitt godis och sen lekte vi och hade skojigt på slutmålet. Så körde vi så några ggr. De första spåren jag la var nog inte mer än typ 20 meter.

• ÖNadja
    Tack för dina ord, jag har lyssnat och tagit åt mej, som från alla andra.
Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..