• ÖNadja

min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..

Idag när jag var hos min mamma med min hund, kom min mammas granne och gick ute på sin egen tomt.
    Min och mammas hund sprang fram och skällde på hon och min hund bet hon i knäet.

Min lilla prinsessa är en osäker tjej och idag var första gången hon bet.

Det var ett litet bett, men jag vet att det finns inget att fundera på, det hade lika gärna kunnat vara ett barn.

oj vad det tar ont i hjärtat..min älskade hund.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 19:52
    för den som kanske missat det.
    Idag bet hon en liten pojke på 4 år.
    Han klarade sej bra från fysiska skador men blev jätte rädd.

• Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..
  • Bellsam
    ÖNadja skrev 2008-08-15 21:41:51 följande:
    När hon kommer in så fortsätter jag med det jag håller på med, ser jag att min kompis pojk är på väg mot hon och hon börjat bli trängd så ber jag pojken att komma till mej, eller så flyttar jag bordet eller va det kan vara som är ivägen för hon och ber hon lungt och sansat, precis som när ja lockar på hon för att ge hon en godis, att komma till mej. Klappar sen om hon å låter hon gå dit hon då vill. Ser ja redan då att hon tyckte att det vart lite obehagligt så stänger jag in hon så hon kan slappna av.
    Kanske hunden får för mycket frihet? Har du försökt med att säga till hunden att gå ut från rummet eller något utan att locka? Visa ledarroll?
  • Free Spirit
    ÖNadja skrev 2008-08-15 21:14:42 följande:
    Jag såg hela händelse förloppet. Grannen, som båda hundarna har träffat ofta, kom å gick helt normalt på sin tomt hundarna springer fram, hon drar upp armarna mot sej och vänder sej bortåt..och hon biter.Inget stort bett, det var precis så att det gick hål och lyckades komma ut en droppe blod.Hon är så osäker min madam, mot andra hundar, barn och allt som skiljer sej mot det "normala".Jag har känt att det bara är en tidsfråga att hon ska nafsa efter min kusin på tre år när han springer och busar, hon vet inte riktigt vad hon ska göra, om han leker eller om det är nåt på allvar.Jag har gått kurser med hon och tränar då och då på brukshundsklubben och väntar bara på att kurserna ska börja för i höst, tanken var/är att vi skulle gå tävlingslydnads kurs i höst.Omplaceras skulle ju va guld om man verkligen verkligen hittade RÄTT person, men den personen är riktigt svår att hitta. & vem vill ha en blandras?Sålde min första häst till nån jag trodde va den rätta, men där blev hon vanvårdad, vill inte vara med om det igen..
    Jeg har sett på tv noe som heter hundevisker..oj hva han får orden på hundene som har mange forskjelige dårlige oppførsler. Verdt å prøve?
  • ÖNadja
    Ayya skrev 2008-08-15 21:45:39 följande:
    Du kommer nog känna lite annorlunda imorgon. Om du väljer att träna så tänk på att det kommer ta tid och kräva massor. Men försök åtminstone med annat alternativ än avlivning.Vad kör du för aktiviteter`?
    Känner redan nu att jag har börjat tänka annorlunda.

Just nu så är det mycket promenader ( är mammaledig) Far och släpper hon i skogen nån gång i veckan, försöker träna med hon 2-3 ggr i veckan, om än bara 15 min, ibland blir det av och ibland inte.
  • NorasMamma
    Bellsam skrev 2008-08-15 21:46:48 följande:
    Du skrev "En hund ska aldrig bita en människa - då är det något i huvudet på hunden som inte stämmer". Jag kan inte tolka det som annat än att du menar att det är hundens fel.Klart att andra ska kunna bete sig lite nervöst, men ledaren får aldrig visa nervositet osv. Gör den det så ger den över ledarrollen till hunden.
    Klart att det är något som inte stämmer i huvudet på den hund som biter en människa. Men det som inte stämmer i huvudet på den hunden bottnar i ägarens hantering av hunden. Så kan man ju oxå tolka det eller hur. Hade du resonerat på samma sätt om en främmande hund sprungit fram oprovocerat och bitit ditt barn i ansiktet? För det spelar ingen roll hur hårt eller var en hund biter. Biter den har den gått över gränsen. Oavsett vad den har för "anledning"
  • Ayya

Ja precis, lyktstolpar, bilar, cyklar, barn, allt som rör sig. De har ju en uppgift och det är att valla, hålla ihop flocken. Den uppgiften finns ju där dygnet runt och tränar man det inte och hittar på/avstängningsknappen så kan det ju bli så att hunden börjar valla allt.

Nu kanske inte TS hund alls vallar, behöver ju inte vara så bara för att det är BC i den.

Bellsam skrev 2008-08-15 21:48:24 följande:
    Vallhundar kan även börja valla människor när dom inte får den stimuleringen.
  • Sooofiet

TS, jag hoppas att det löser sig för dig och att du får den hjälp för din hund som den behöver. Det finns absolut hopp för att din hund ska bli "normal" om du bara hjälper henne. Avliva inte ditt djur p.g.a. okunskap. Nu lämnar jag iaf denna tråden. Lycka till!

• ÖNadja
    Ayya skrev 2008-08-15 21:37:58 följande:
    Läste nu om raserna i hunden... var ingen lätt blandning. Vad kör du för aktivering`?Border Collie är ju vallhundar och de är just avlade för att valla. Kan det varit så att hon vallade grannen? Var grannen på väg bort från det hållet där ni satt?
    Just när hon kom var hon inte på väg bortåt.
    Men jag ser när min kusin på 3 år leker så tror jag att hon försöker valla, och jag är rädd att närsomhelst så kommer hon att nafsa han för att han inte gör som hon vill..det är ju deras sista knep för att få ihop flocken..
  • ÖNadja
    Silvertrollet skrev 2008-08-15 21:39:34 följande:
    Hur är det med motionen? Båda de raserna är ju sådana som verkligen måste JOBBA, annars kan det ju tyvärr gå snett. har du testat att tex cykla med henne, jogga, låta henne leka med andra hundar, simma... etc. ? Det sk "Cesar Millan receptet" med excersise-dicipline-affection :)
    Jag är fruktansvärt dålig på att cykla och hon gör utfall mot andra hundar så jag är livrädd på cykel med hon, har provat! =)

Har köpt hon en skrinda som hon får dra när vi ska och handla, den tycker hon är jätte kul!
  • Pappatilltwins

Hade hunden istället bitit ett barn i ansiktet hade nog inte så många här fortsatt pusha för träning/omplacering.
    Nästa gång gång kanske det inte är grannens knä utan just ett barn som råkar illa ut.

Jag tycker hunden ska omplaceras till ngn som verkligen har tid och erfarenhet av detta eller avlivas.

• Silvertrollet

TS: Om du känner att du inte klarar av hunden, att det är en tidsfråga innan hon skadar någon allvarligt, att du inte kan/vill/orkar lägga ned det arbete som krävs, så är du ju mest ansvarsfull om du placerar om henne. Det finns folk som vill ha blandraser, men det kan ju ta tid att hitta det rätta hemmet.
    Det hela är ju en blandning av hur mycket motivation man själv har, samt de förutsättningar som ligger i själva hunden. Vissa blandningar (alltså föräldradjur, inte raser) funkar ju bara inte, och kullarna blir därefter. I vissa fall är hundarna inte bra mentalt, och det kan vara svårt att träna bort. Och i vissa fall går det att åstadkomma så mycket med träning och aktivering. Det är ju upp till dig, det är du som känner dig själv och din hund.

Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..