• ÖNadja

min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..

Idag när jag var hos min mamma med min hund, kom min mammas granne och gick ute på sin egen tomt.
    Min och mammas hund sprang fram och skällde på hon och min hund bet hon i knäet.

Min lilla prinsessa är en osäker tjej och idag var första gången hon bet.

Det var ett litet bett, men jag vet att det finns inget att fundera på, det hade lika gärna kunnat vara ett barn.

oj vad det tar ont i hjärtat..min älskade hund.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 19:52
    för den som kanske missat det.
    Idag bet hon en liten pojke på 4 år.
    Han klarade sej bra från fysiska skador men blev jätte rädd.

• Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..
  • NorasMamma

Nu innan jag får hela hjorden över mej - nej jag menar inte att ni tycker det är "okej" men jag tycker inte det är okej att man till varje pris ska hålla liv i en hund som rent utav är farlig för omgivningen. Tyvärr finns många hundar i händerna på fel ägare och det är tragiskt. Men när en hund väl gått över gränsen och gett sig på en människa tycker inte jag man ska lita på att det kan tränas bort. I vissa fall kanske det kan det - och i vissa fall inte. Tråkigt att hundar med förstört lynne plockas bort först när det är försent.

Nu lämnar jag denna tråden. Lycka till Ts

• NorasMamma
    Bellsam skrev 2008-08-15 22:18:45 följande:
    Sen visste du inte om att understimulerade hundar kan bitas eller visa annat beteende som man inte vill ha. Detta är också något som man får inprintandes i huvudet överallt.
    KAN och ska är två skillda saker vet du
  • Mephala the ranger

Vi har två hundar, en border och en rysk stövare. Jättefina hundar båda två som vi älskar. Men vi har barn och skulle någon av dem bita så skulle vi avliva dem direkt. Vågar inte riskera att Siri ska bli biten.

• ÖNadja
    GrönaDruvan skrev 2008-08-15 22:19:00 följande:
    Det är inte många hundar som biter pga aggresion!! Det är nog något annat som hänt. Avliva inte hunden innan du vet! Kanske den har ont någonstans?? Har den inte varit aggresiv innan, så är inte chansen så stor att det händer igen. I värsta fall finns det munkorg.
    Hon bet inte för att hon var arg, hon är aldrig arg, hon är bara osäker. Ont, nog kan hon ha det, men jag betvivlar starkt.
    Munkorg löser inget problem tycker jag, hon kommer fortfarande att vara lika osäker och bli stressad, visst hon kan ju inte bitas med den på, men problemet kvartstår..
  • ming
    NorasMamma skrev 2008-08-15 22:16:18 följande:
    Jag har haft glada friska hundar hela mitt liv. Har inte haft en utan faktiskt sju hundar! Hundar som ALDRIG bitit eller skulle fått för sig det. Ja jag har läst böcker, japp jag har gått massvis med kurser och tävlat med mina hundar, yes jag har sett mannen som kunde tala med hundar. NEJ det är fortfarande inte okej för en hund att bita människor. Totalt oacceptabelt beteende som bottnar hos ägaren - men som tyvärr måste gå ut över hunden.
    Okej, men kunskapen syns inte i det du skriver bara.
  • Ayya

Tycker tvärtom. Tycker det är tråkigt att så många hundar avlivas pga att ägarna inte tagit reda på tillräckligt om rasen och istället skyller taskiga beteenden på att hunden har nåt fel i huvudet.

NorasMamma skrev 2008-08-15 22:20:35 följande:
    Nu innan jag får hela hjorden över mej - nej jag menar inte att ni tycker det är "okej" men jag tycker inte det är okej att man till varje pris ska hålla liv i en hund som rent utav är farlig för omgivningen. Tyvärr finns många hundar i händerna på fel ägare och det är tragiskt. Men när en hund väl gått över gränsen och gett sig på en människa tycker inte jag man ska lita på att det kan tränas bort. I vissa fall kanske det kan det - och i vissa fall inte. Tråkigt att hundar med förstört lynne plockas bort först när det är försent. Nu lämnar jag denna tråden. Lycka till Ts
  • Bellsam
    NorasMamma skrev 2008-08-15 22:21:14 följande:
    KAN och ska är två skillda saker vet du
    Jo det är skillda, men det är inte hundens fel om den blir understimulerad och väljer att visa sina behov på annat sätt än det vi tycker är "bra". Har den inte lärt sig annat så...
    Tycker det är konstigt att du säger dig ha kunskap i det när du visar hur mycket okunskap som helst.
  • Bellsam
    Ayya skrev 2008-08-15 22:23:08 följande:
    Tycker tvärtom. Tycker det är tråkigt att så många hundar avlivas pga att ägarna inte tagit reda på tillräckligt om rasen och istället skyller taskiga beteenden på att hunden har nåt fel i huvudet.
    Håller med dig.
  • ÖNadja
    Bellsam skrev 2008-08-15 22:20:04 följande:
    Vänta med det drastiska beslutet att avliva i alla fall. Försök att ha det så roligt som möjligt imorgon och njut av sin sons första födelsedag! I övermorgon så konsentrerar du dig på hunden och om du känner för att försöka ge den den stimulering, träning m.m. som den behöver.
    Absolut, det blir inget beslut taget imorrn. Det är min ögonsten vi pratar om. Oavsett vad jag kommer att besluta så kommer jag helt klart att fokusera på hon närmsta tiden för att se vad som går att göra!
  • Mephala the ranger

Om de agerar på understimulation med att bita så är det inte så mycket hund att ha kvar. Igor gräver gropar i understimulation eller biter sönder sin filt. Det får vi leva med, även om det kan vara irriterande ibland. Men bet han när han blev understimulerad så skulle då jag inte vilja ha en sådan hund.

Bellsam skrev 2008-08-15 22:23:13 följande:
    Jo det är skillda, men det är inte hundens fel om den blir understimulerad och väljer att visa sina behov på annat sätt än det vi tycker är "bra". Har den inte lärt sig annat så...Tycker det är konstigt att du säger dig ha kunskap i det när du visar hur mycket okunskap som helst.
Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..