• ÖNadja

min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..

Idag när jag var hos min mamma med min hund, kom min mammas granne och gick ute på sin egen tomt.
    Min och mammas hund sprang fram och skällde på hon och min hund bet hon i knäet.

Min lilla prinsessa är en osäker tjej och idag var första gången hon bet.

Det var ett litet bett, men jag vet att det finns inget att fundera på, det hade lika gärna kunnat vara ett barn.

oj vad det tar ont i hjärtat..min älskade hund.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 19:52
    för den som kanske missat det.
    Idag bet hon en liten pojke på 4 år.
    Han klarade sej bra från fysiska skador men blev jätte rädd.

• Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..
  • ÖNadja
    ming skrev 2008-08-15 21:34:48 följande:
    Dessutom tror jag att hunden kanske bet grannen pga att han är understimulerad. Det krävs mycket aktivering för båda dessa raser, och jag undrar verkligen om en person med småbarn och ingen hundvana kan ge hunden aktiveringen som behövs.
    Hon är understimulerad! Jag har inte tränat med hon på tre veckor! Jag lovar, jag vet vad hon behöver och kräver. =)
  • Ayya

Du kommer nog känna lite annorlunda imorgon. Om du väljer att träna så tänk på att det kommer ta tid och kräva massor. Men försök åtminstone med annat alternativ än avlivning.

Vad kör du för aktiviteter`?

• Silvertrollet
    NorasMamma skrev 2008-08-15 21:44:24 följande:
    Nej men snälla nu går det här lite för långt. Okej at rasen är en vallhund men varför skulle ts hund plötsligt få för sig att "valla grannen"?
    Förmodligen för att vallhundar kan reagera så...?
  • Bellsam
    NorasMamma skrev 2008-08-15 21:41:02 följande:
    Jag har aldrig sagt att det är hundens fel. Jag vet mycket väl var felet ligger! Men att hålla på ågh omplacera hundar som har problem är just vad som leder till att små barn blir skadebitna på stan osv. Hundar ska inte bita människor. Gör den det har den gått över en gräns som jag inte tror människan kan ta den tillbaka över. och dessutom så måste folk kunna "bete sig nervöst" runt en hund. Jag har haft två schäferhundar och har en svärmor som är EXTREMT rädd för just schäfrar. Hon betedde sig nervöst runt dom hela hela tiden - men det stressade ALDRIG mina hundar utan de lät henne va istället. Friska sunda hundar biter inte människor. punkt slut
    Du skrev "En hund ska aldrig bita en människa - då är det något i huvudet på hunden som inte stämmer". Jag kan inte tolka det som annat än att du menar att det är hundens fel.

Klart att andra ska kunna bete sig lite nervöst, men ledaren får aldrig visa nervositet osv. Gör den det så ger den över ledarrollen till hunden.
  • NorasMamma
    Silvertrollet skrev 2008-08-15 21:45:41 följande:
    Förmodligen för att vallhundar kan reagera så...?
    Jaha och då är det okej? Vallhundar får lov att bita främlingar för att de får hjärnsläpp och "tror att de vallar grannen" Okej. Bra resonemang!
  • Ayya

Kanske för att dom vallar instinktivt....

Om nån lämnar flocken, så är deras instinkt att föra det tillbaka... O många BC biter får, inte tillåtet men i stundens hetta så kan det ske, speciellt om de inte är rätt utbildade och rätt tränade.

Nej men snälla nu går det här lite för långt. Okej at rasen är en vallhund men varför skulle ts hund plötsligt få för sig att "valla grannen"?
  • Free Spirit
    ming skrev 2008-08-15 21:04:02 följande:
    Om hunden är osäker kanske den kan omplaceras till en mycket hundvan person som kan och orkar uppfostra hunden på det vis som det behövs?
    For en gang skyld holder jeg helt med deg der ..trenger inte drepe hunden for det.
  • Bellsam
    Vallhundar kan även börja valla människor när dom inte får den stimuleringen.
  • Silvertrollet
    NorasMamma skrev 2008-08-15 21:46:56 följande:
    Jaha och då är det okej? Vallhundar får lov att bita främlingar för att de får hjärnsläpp och "tror att de vallar grannen" Okej. Bra resonemang!
    Ööööh? När skrev jag att det var ok därför?
  • Ayya

Ne, men det är sånt som kan hända om ägaren inte vet vad det är för hund man har. En vallhund ska valla och göra det de är tränade för. En vallhund som inte är rätt tränad och vet hur det rätta sättet är kan givetvis inte heller veta vad som är tillåtet och inte tillåtet.

NorasMamma skrev 2008-08-15 21:46:56 följande:
Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..