• ÖNadja

min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..

Idag när jag var hos min mamma med min hund, kom min mammas granne och gick ute på sin egen tomt.
    Min och mammas hund sprang fram och skällde på hon och min hund bet hon i knäet.

Min lilla prinsessa är en osäker tjej och idag var första gången hon bet.

Det var ett litet bett, men jag vet att det finns inget att fundera på, det hade lika gärna kunnat vara ett barn.

oj vad det tar ont i hjärtat..min älskade hund.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 19:52
    för den som kanske missat det.
    Idag bet hon en liten pojke på 4 år.
    Han klarade sej bra från fysiska skador men blev jätte rädd.

• Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..
  • Ayya

Platslägg hunden i ett annat rum så hunden får vara ifred om du är osäker. Låt henne inte gå fram till folk överhuvudtaget om det finns risk att hon kan bli rädd eller liknande.

Försök åtminstone med omplacering innan du ger upp eftersom du inte törs chansa med kurs eller liknande.

• ÖNadja
    Ayya skrev 2008-08-15 21:25:31 följande:
    Koppel på hunden, inte låta hunden vara i samma rum som barn, munkorg, träna bort det osäkra, omplacering, finns många valmöjligheter.
    jag har börjat stänga in hon i sovrummet när vi får främmande efter att hon hälsat på alla, så att hon slipper springa undan för alla barnen, och det mår hon bara bra av.
    Men när ska ja ha munkorg på hon?
    Min älskling ska inte behöva ha nån munkorg..hon är egentligen världens snällaste, nåt blev bara tokigt idag.
    Jag vet inte hur jag ska kunna träna bort det osäkra.
  • ming

Dessutom tror jag att hunden kanske bet grannen pga att han är understimulerad. Det krävs mycket aktivering för båda dessa raser, och jag undrar verkligen om en person med småbarn och ingen hundvana kan ge hunden aktiveringen som behövs.

• Bellsam
    NorasMamma skrev 2008-08-15 21:33:18 följande:
    TS - det är din hund och du som känner den. Och du som sett situationen och tidgare händelser då du blivit osäker på din hund. Det är ditt val givetvis, men JAG hade aldrig vågat ha en sån hund i närheten av mina små / andras barn. Jag hade heller aldrig velat omplacera en sån hund pga vad som kan hända och jag hade inte velat känna skuld för det. En hund ska aldrig bita en människa - då är det något i huvudet på hunden som inte stämmer. Den ska endast bita en människa om den blivit tränad att göra det (tex polishund lr liknande)
    Det är inte hundens fel om den biter, utan ägarens. Ägaren till en hund som biter kanske inte har den ledarskapen som den här hunden kräver. Då kan man välja att omplacera hunden till någon som har vana, och då berättar man självklart vad hunden har för problem.
  • ming
    ÖNadja skrev 2008-08-15 21:34:22 följande:
    jag har börjat stänga in hon i sovrummet när vi får främmande efter att hon hälsat på alla, så att hon slipper springa undan för alla barnen, och det mår hon bara bra av.Men när ska ja ha munkorg på hon?Min älskling ska inte behöva ha nån munkorg..hon är egentligen världens snällaste, nåt blev bara tokigt idag.Jag vet inte hur jag ska kunna träna bort det osäkra.
    Din älskling ska inte behöva ha munkorg, men däremot går det bra att avliva henne??
  • Bellsam
    ÖNadja skrev 2008-08-15 21:34:22 följande:
    jag har börjat stänga in hon i sovrummet när vi får främmande efter att hon hälsat på alla, så att hon slipper springa undan för alla barnen, och det mår hon bara bra av.Men när ska ja ha munkorg på hon?Min älskling ska inte behöva ha nån munkorg..hon är egentligen världens snällaste, nåt blev bara tokigt idag.Jag vet inte hur jag ska kunna träna bort det osäkra.
    Men som du säger, du vet att hon trivs bäst att vara i sovrummet så låt henne vara där. Och är hon där så behöver hon självklart ingen munkorg på sig.
  • Hormigita

Min dotter vart biten i ansiktet av min syrrans hund när hon var nästan 2år men tänkte aldrig på att kräva att min syster skulle avliva hunden.
    De va ju mitt ansvar och inte hundens...

Så jag personligen tycker inte att det är hundars fel oavset vad det är för ras...

• Bellsam
    ming skrev 2008-08-15 21:36:19 följande:
    Din älskling ska inte behöva ha munkorg, men däremot går det bra att avliva henne??
    Håller med dig, låter konstigt att resonera så.
  • Sooofiet
    ÖNadja skrev 2008-08-15 21:32:03 följande:
    jag skulle så gärna vilja kunna visa hon. När hon är hemma och vi har främmande så går hon undan, hon lägger sej nånstans där hon får vara ifred, då behöver hon ingen munkorg. Men ibland vill hon komma in och se vad som händer, jag kan ju ändå inte sätta på hon munkorg så fort hon kommer in till oss utifall att.Jag hoppas du förstår hur jag menar.Det va hårda ord du sa.
    Det är möjligt att det var hårda ord, men jag tycker nog att det är lite hårdare att säga att man ska avliva sin hund. Vi har mkt problem med vår hund, men det kommer inte på frågan att ta livet av honom! Hon kan ha munkorg på sig även när hon ligger i sin lilla hörna. När du hör att det ringer på dörren kan du ta på munkorgen och göra det till en liten vana för henne under tiden som du socialtränar henne med hjälp av en som är kunnig inom det området. Hon behöver uppenbarligen stärka sin självkänsla, be om hjälp. Du har din hund för din egen skull och inte för dina gäster. Det gör ingenting om dom inte får gulla med henne osv.
  • ÖNadja
    Ayya skrev 2008-08-15 21:29:06 följande:
    Det står ju i TS att hunden är väldigt osäker och att TS själv känt sig osäker ifall hunden ska bita eller inte. Hade det varit min hund och min oro så hade jag aldrig haft hunden lös överhuvudtaget.
    Det var så typiskt, jag har i princip slutat ha hon lös, men just idag skulle vi låta hundarna få busa av sej några min, och det var helt fel tidpunkt.
    Varför jag inte har hon lös är för att hon inte kommer på komando, vi håller på att träna på det. På träning kommer hon 10 av 10 gånger, men fasiken inte i vardan..
Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..