• ÖNadja

min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..

Idag när jag var hos min mamma med min hund, kom min mammas granne och gick ute på sin egen tomt.
    Min och mammas hund sprang fram och skällde på hon och min hund bet hon i knäet.

Min lilla prinsessa är en osäker tjej och idag var första gången hon bet.

Det var ett litet bett, men jag vet att det finns inget att fundera på, det hade lika gärna kunnat vara ett barn.

oj vad det tar ont i hjärtat..min älskade hund.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 19:52
    för den som kanske missat det.
    Idag bet hon en liten pojke på 4 år.
    Han klarade sej bra från fysiska skador men blev jätte rädd.

• Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..
  • Ayya

Helt rätt inställning. Kan ju dock vara en idé att kanske ha munkorg på henne när du har henne lös, finns barn eller andra människor i närheten. Tills du känner att du stärkt henne och törs lita på henne igen.

ÖNadja skrev 2008-08-15 22:22:31 följande:
    Hon bet inte för att hon var arg, hon är aldrig arg, hon är bara osäker. Ont, nog kan hon ha det, men jag betvivlar starkt.Munkorg löser inget problem tycker jag, hon kommer fortfarande att vara lika osäker och bli stressad, visst hon kan ju inte bitas med den på, men problemet kvartstår..
  • ÖNadja

Mephala the ranger skrev 2008-08-15 22:21:42 följande:

Vi har två hundar, en border och en rysk stövare. Jättefina hundar båda två som vi älskar. Men vi har barn och skulle någon av dem bita så skulle vi avliva dem direkt. Vågar inte riskera att Siri ska bli biten.
    Så där har jag alltid sagt. "Skulle min hund bita, skulle ja inte tveka, inte en sekund"..men nu sitter jag här och tvekar.

Som min kompis sa efter att hennes hund bitit hennes dotter, "dagen efter så sitter jag ändå och tänker: men kanske.." Den hunden dog samma dag.
  • Silvertrollet

Mephala the ranger skrev 2008-08-15 22:21:42 följande:

Vi har två hundar, en border och en rysk stövare. Jättefina hundar båda två som vi älskar. Men vi har barn och skulle någon av dem bita så skulle vi avliva dem direkt. Vågar inte riskera att Siri ska bli biten.
    Jag tycker att det är en enorm skillnad på bett och "nafs". Naturligtvis givetvis självklart ska hunden inte ägna sig åt någotdera, men en hund är trots allt en levande varelse och inte en robot. Jag har en hund som jag litar på till hundra procent MEN jag är alltid med när han träffar barn. Jag har många småbarn i min omgivning, men jag är alltid med när de umgås med vovven, eftersom det är mitt ansvar som hans flockledare att se till så att inget händer.
  • Bellsam

Mephala the ranger skrev 2008-08-15 22:25:05 följande:

Om de agerar på understimulation med att bita så är det inte så mycket hund att ha kvar. Igor gräver gropar i understimulation eller biter sönder sin filt. Det får vi leva med, även om det kan vara irriterande ibland. Men bet han när han blev understimulerad så skulle då jag inte vilja ha en sådan hund.
    Ok. Men det jag skrev var tillen människa som inte förstod att hundar kan bitas eller göra andra saker pga understimulering.
    Sen måste man ju se från fall till fall vad det är för hund vi pratar om osv.
  • ming
    Ayya skrev 2008-08-15 22:23:08 följande:
    Tycker tvärtom. Tycker det är tråkigt att så många hundar avlivas pga att ägarna inte tagit reda på tillräckligt om rasen och istället skyller taskiga beteenden på att hunden har nåt fel i huvudet.
    Det tycker jag med! Och oftast i 90% av fallen handlar det om att ägaren inte har läst på och vet vad det innebär att ha just den rasen. Så tror de att det går att ha hunden hemma och gå på en halvtimmespromenader varje dag och förstår inte aaaalls varför hunden verkar aggro och osäker.
    Och liknande scenario är tyvärr inte heller ovanligt.
  • ÖNadja

Mephala the ranger skrev 2008-08-15 22:25:05 följande:

Om de agerar på understimulation med att bita så är det inte så mycket hund att ha kvar. Igor gräver gropar i understimulation eller biter sönder sin filt. Det får vi leva med, även om det kan vara irriterande ibland. Men bet han när han blev understimulerad så skulle då jag inte vilja ha en sådan hund.
    Det är ju ingen som säger att hon bet för att hon är understimulerad, det är bara en spekulation.
  • Mephala the ranger

Självklart är det skillnad på bit och nafs. Våra hundar "nafsar" oss ibland, i alla fall den yngre men bara då man busar. Jag pratar bara om att bita.

Silvertrollet skrev 2008-08-15 22:27:12 följande:
    Mephala the ranger skrev 2008-08-15 22:21:42 följande:Jag tycker att det är en enorm skillnad på bett och "nafs". Naturligtvis givetvis självklart ska hunden inte ägna sig åt någotdera, men en hund är trots allt en levande varelse och inte en robot. Jag har en hund som jag litar på till hundra procent MEN jag är alltid med när han träffar barn. Jag har många småbarn i min omgivning, men jag är alltid med när de umgås med vovven, eftersom det är mitt ansvar som hans flockledare att se till så att inget händer.
  • Ayya

Mm, eller tuggar sönder allt när den är själv, eller jagar grannens katt, eller pinkar inne, eller jagar bilar, eller skäller på fåglar, eller ja.. listan kan göras lång...

ming skrev 2008-08-15 22:27:48 följande:
    Det tycker jag med! Och oftast i 90% av fallen handlar det om att ägaren inte har läst på och vet vad det innebär att ha just den rasen. Så tror de att det går att ha hunden hemma och gå på en halvtimmespromenader varje dag och förstår inte aaaalls varför hunden verkar aggro och osäker.Och liknande scenario är tyvärr inte heller ovanligt.
  • Mephala the ranger

Självklart, men det lät som om det var mer okej om den bet pga den var understimulerad. Jag tycker snarare det är värre.

ÖNadja skrev 2008-08-15 22:28:01 följande:
    Mephala the ranger skrev 2008-08-15 22:25:05 följande:Det är ju ingen som säger att hon bet för att hon är understimulerad, det är bara en spekulation.
  • ÖNadja
    Ayya skrev 2008-08-15 22:25:40 följande:
    Helt rätt inställning. Kan ju dock vara en idé att kanske ha munkorg på henne när du har henne lös, finns barn eller andra människor i närheten. Tills du känner att du stärkt henne och törs lita på henne igen.
    du ger mej hopp! =)

Det är sant..i dom situationer där det kanske kan hända nåt så kan man ju har korg på..som när min 3 årige kusin leker..tex..
    Det är konstigt att säga att jag litar på hon, samtidigt som det bara var väntat..

gå in på www.nadrik.pixbox.se och mappen Akka och Tjej, så får du se världens underbaraste. =)
Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..