• ÖNadja

min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..

Idag när jag var hos min mamma med min hund, kom min mammas granne och gick ute på sin egen tomt.
    Min och mammas hund sprang fram och skällde på hon och min hund bet hon i knäet.

Min lilla prinsessa är en osäker tjej och idag var första gången hon bet.

Det var ett litet bett, men jag vet att det finns inget att fundera på, det hade lika gärna kunnat vara ett barn.

oj vad det tar ont i hjärtat..min älskade hund.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 19:52
    för den som kanske missat det.
    Idag bet hon en liten pojke på 4 år.
    Han klarade sej bra från fysiska skador men blev jätte rädd.

• Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..
  • Ayya

Läste nu om raserna i hunden... var ingen lätt blandning. Vad kör du för aktivering`?

Border Collie är ju vallhundar och de är just avlade för att valla. Kan det varit så att hon vallade grannen? Var grannen på väg bort från det hållet där ni satt?

• Silvertrollet

Hur är det med motionen? Båda de raserna är ju sådana som verkligen måste JOBBA, annars kan det ju tyvärr gå snett. har du testat att tex cykla med henne, jogga, låta henne leka med andra hundar, simma... etc. ? Det sk "Cesar Millan receptet" med excersise-dicipline-affection :)

• idisb

som man säger, en människa är en människa, en hund är en hund, ha i min närhet där en hund bet sin husse men valde att inte göra något. en hund måste ändå kunna försvara sig, men i detta faller verkar hunden osäker o rädd, saken är att det kan hända i gen och ja det kan va ett barn. lär mina barn att inte gå nära andras hundar men barn vet inte bättre. förstår dej det är jätte jobbigt. men bara du vet det rätta

• lantmamman

känner med dig, hade inte heller vågat ha kvar hundarna om de börjat bitas oprovocerat.
    mina svärföräldrar fick avliva sin hund av sammma orsak. de försökte länge, men när vår dotter föddes vågade de inte chansa längre.

• NorasMamma
    Bellsam skrev 2008-08-15 21:35:26 följande:
    Det är inte hundens fel om den biter, utan ägarens. Ägaren till en hund som biter kanske inte har den ledarskapen som den här hunden kräver. Då kan man välja att omplacera hunden till någon som har vana, och då berättar man självklart vad hunden har för problem.
    Jag har aldrig sagt att det är hundens fel. Jag vet mycket väl var felet ligger! Men att hålla på ågh omplacera hundar som har problem är just vad som leder till att små barn blir skadebitna på stan osv. Hundar ska inte bita människor. Gör den det har den gått över en gräns som jag inte tror människan kan ta den tillbaka över.

och dessutom så måste folk kunna "bete sig nervöst" runt en hund. Jag har haft två schäferhundar och har en svärmor som är EXTREMT rädd för just schäfrar. Hon betedde sig nervöst runt dom hela hela tiden - men det stressade ALDRIG mina hundar utan de lät henne va istället. Friska sunda hundar biter inte människor. punkt slut
  • ming

Ts vad gör du för att aktivera hunden, hur hårt kör ni och hur länge och ofta gör ni det?

• ÖNadja
    Bellsam skrev 2008-08-15 21:34:08 följande:
    När hon väl kommer in och vill se vad som händer, hur reagerar ni då? Går ni runt och är nervösa för att hon ska bita ifrån och beter er nervöst, eller visar ni att ni är ledaren och att ni har ett säkert sätt att hantera eran hund?Detta är väldigt viktigt.
    När hon kommer in så fortsätter jag med det jag håller på med, ser jag att min kompis pojk är på väg mot hon och hon börjat bli trängd så ber jag pojken att komma till mej, eller så flyttar jag bordet eller va det kan vara som är ivägen för hon och ber hon lungt och sansat, precis som när ja lockar på hon för att ge hon en godis, att komma till mej. Klappar sen om hon å låter hon gå dit hon då vill. Ser ja redan då att hon tyckte att det vart lite obehagligt så stänger jag in hon så hon kan slappna av.
  • Ayya

Har själv tagit hand om en omplaceringshund som bitit folk. Hade henne i 8 år och hon bet aldrig nån så länge jag hade henne.

• ÖNadja
    Ayya skrev 2008-08-15 21:34:20 följande:
    Platslägg hunden i ett annat rum så hunden får vara ifred om du är osäker. Låt henne inte gå fram till folk överhuvudtaget om det finns risk att hon kan bli rädd eller liknande.Försök åtminstone med omplacering innan du ger upp eftersom du inte törs chansa med kurs eller liknande.
    Jag brukar sätta hon i hallen när vi får främmande, främmandet får komma in och hänga av sej och sen får hon gå fram och hälsa. Vet jag att det blir livat med mycket barn så får hon vara i vårat sovrum med lite godis. Är det bara vuxen folk så får hon röra sej fritt. =)

Klart mina tankar går till att träna, jag är fortfarande i chock och ser väl allt bara i svart eller vitt.
  • NorasMamma
    Ayya skrev 2008-08-15 21:37:58 följande:
    Läste nu om raserna i hunden... var ingen lätt blandning. Vad kör du för aktivering`?Border Collie är ju vallhundar och de är just avlade för att valla. Kan det varit så att hon vallade grannen? Var grannen på väg bort från det hållet där ni satt?
    Nej men snälla nu går det här lite för långt. Okej at rasen är en vallhund men varför skulle ts hund plötsligt få för sig att "valla grannen"?
Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..