• ÖNadja

min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..

Idag när jag var hos min mamma med min hund, kom min mammas granne och gick ute på sin egen tomt.
    Min och mammas hund sprang fram och skällde på hon och min hund bet hon i knäet.

Min lilla prinsessa är en osäker tjej och idag var första gången hon bet.

Det var ett litet bett, men jag vet att det finns inget att fundera på, det hade lika gärna kunnat vara ett barn.

oj vad det tar ont i hjärtat..min älskade hund.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 19:52
    för den som kanske missat det.
    Idag bet hon en liten pojke på 4 år.
    Han klarade sej bra från fysiska skador men blev jätte rädd.

• Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..
  • ÖNadja
    Bellsam skrev 2008-08-15 21:50:20 följande:
    Kanske hunden får för mycket frihet? Har du försökt med att säga till hunden att gå ut från rummet eller något utan att locka? Visa ledarroll?
    tycker jag att det är för stökigt i vardagsrummet och hon kommer in så ber jag hon självklart att gå ut, hon är en duktig flicka och lyssnar då på matte och går sin väg. =)
  • Ayya

Vad härligt.

Det jag ser i den aktivering kan jag nästan direkt säga att det är för lite.

Har själv en blandras med BC i sig och det är full rulle hela tiden. Han är oxå osäker och väldigt undergiven och det hör ju lite till rasen BC. Sen har du ju oxå en väldigt tuff hund i din. Det osäkra och det tuffa i din hund kan säkert vara en svår mix.

Försök och cykla lite då och då, lägg lite spår, söka godis och leksaker, kör lydnad på promenaderna, mycket passivitetsträning, lägg henne plats och låt henne ligga där medans du diskar t.ex. När hon gör rätt så beröm massor, gör en litet "party"... Om hon gör fel, skäll inte utan nonchalera hennes fel, lägg bara märke till om hon gör rätt.

Och framför allt, gå kurs i höst.

Du kommer lyckas, bara du ger henne din tid och din uppmärksamhet.

ÖNadja skrev 2008-08-15 21:52:21 följande:
    Känner redan nu att jag har börjat tänka annorlunda.Just nu så är det mycket promenader ( är mammaledig) Far och släpper hon i skogen nån gång i veckan, försöker träna med hon 2-3 ggr i veckan, om än bara 15 min, ibland blir det av och ibland inte.
  • Ayya

Exakt... de kan nypa får som inte gör som dom vill.... Nu menar jag givetvis inte att din kusin är ett får men det förstår inte hunden.

ÖNadja skrev 2008-08-15 21:54:02 följande:
    Just när hon kom var hon inte på väg bortåt.Men jag ser när min kusin på 3 år leker så tror jag att hon försöker valla, och jag är rädd att närsomhelst så kommer hon att nafsa han för att han inte gör som hon vill..det är ju deras sista knep för att få ihop flocken..
  • Ayya

Jag är oxå kass på att cykla. Men jag köpte en sån där grej till cykeln som hunden sitter fast i och det spelar ingen roll hur mycket han drar och jäklas med mig. Jag sitter stadigt på cykeln iallafall. O min hund är inte liten, ungefär 70 i mankhöjd och ungefär 40 kg.

ÖNadja skrev 2008-08-15 21:55:08 följande:
    Jag är fruktansvärt dålig på att cykla och hon gör utfall mot andra hundar så jag är livrädd på cykel med hon, har provat! =)Har köpt hon en skrinda som hon får dra när vi ska och handla, den tycker hon är jätte kul!
  • ming
    ÖNadja skrev 2008-08-15 21:45:01 följande:
    Hon är understimulerad! Jag har inte tränat med hon på tre veckor! Jag lovar, jag vet vad hon behöver och kräver. =)
    Då är det inget konstigt alls att hon bet någon.
    Helt klart kan hon må bättre av omplacering, och du behöver nog inte oroa dig för att hon ska bitas igen om hon kommer till en person som har tid och vilja.
    ÖNadja skrev 2008-08-15 21:52:21 följande:
    Känner redan nu att jag har börjat tänka annorlunda.Just nu så är det mycket promenader ( är mammaledig) Far och släpper hon i skogen nån gång i veckan, försöker träna med hon 2-3 ggr i veckan, om än bara 15 min, ibland blir det av och ibland inte.
    En hund av den blandning behöver mycket mer än så. Hunden behöver arbeta. Verkligen jobba med både kropp och psyke.
    Om du inte vill omplacera kan du gå med i Brukshundsklubben. Finns en hel del där som du kan aktivera hunden med. Kanske prova drag, agility eller spårning?
  • ÖNadja
    Silvertrollet skrev 2008-08-15 21:56:28 följande:
    TS: Om du känner att du inte klarar av hunden, att det är en tidsfråga innan hon skadar någon allvarligt, att du inte kan/vill/orkar lägga ned det arbete som krävs, så är du ju mest ansvarsfull om du placerar om henne. Det finns folk som vill ha blandraser, men det kan ju ta tid att hitta det rätta hemmet. Det hela är ju en blandning av hur mycket motivation man själv har, samt de förutsättningar som ligger i själva hunden. Vissa blandningar (alltså föräldradjur, inte raser) funkar ju bara inte, och kullarna blir därefter. I vissa fall är hundarna inte bra mentalt, och det kan vara svårt att träna bort. Och i vissa fall går det att åstadkomma så mycket med träning och aktivering. Det är ju upp till dig, det är du som känner dig själv och din hund.
    Jag tror aldrig att hon skulle kunna bita nån allvarligt, däremot att bita som hon gjorde idag, är jag faktiskt inte förvånad över, det känns som att det nån gång skulle komma. Men hon är ju ett djur, och man kan aldrig säga aldrig.
    Det är som du säger, rätt person kanske finns där ute nånstans, men vad kan hända i väntan på det?

Det var som instuktören sa till mej idag som själv haft en osäker hund som bet hennes dotter. Att våra hundars Stress"kopp" är precis på väg att rinna över hela tiden, det behövs så lite, medans en "normal" hunds "kopp" bara är täckt till botten, och allstå tål mycket mer.
  • NorasMamma

Åh herregud. Så för att en hund är undestimulerad är det inte konstigt att den biter människor? Herregud nu ger jag upp.

TS - lycka till oavsett vad du väljer att göra. Hoppas bara inte du ångrar ditt val när och om hunden går över gränsen en gång till. Nästa gång kanske det är ditt eller någon annans barn som blir offer.

• Silvertrollet
    NorasMamma skrev 2008-08-15 22:04:12 följande:
    Åh herregud. Så för att en hund är undestimulerad är det inte konstigt att den biter människor? Herregud nu ger jag upp. TS - lycka till oavsett vad du väljer att göra. Hoppas bara inte du ångrar ditt val när och om hunden går över gränsen en gång till. Nästa gång kanske det är ditt eller någon annans barn som blir offer.
    Nej, det är inte konstigt. Om tillräckligt mycket frustration byggs upp i kroppen och huvudet hos en redan osäker hund, som dessutom är understimulerad och inte har fått göra sig av med all energi som byggts upp, så är det inte alls konstigt om den biter någon. Konstigt att du tycker det är konstigt, snarare.
    En trygg hund kanske inte gör det, men ts hund är ju inte trygg.
  • Ayya

En understimulerad hund är i mina ögon en olycklig hund. En hund som inte mår bra. En hund som inte mår bra kan man heller inte lita på och kan göra oväntade saker och lägga till med beteenden som inte alltid uppskattas hos ägaren.

Jag lägger allt ansvar på ägarna och aldrig ansvaret på djuret.

NorasMamma skrev 2008-08-15 22:04:12 följande:
    Åh herregud. Så för att en hund är undestimulerad är det inte konstigt att den biter människor? Herregud nu ger jag upp. TS - lycka till oavsett vad du väljer att göra. Hoppas bara inte du ångrar ditt val när och om hunden går över gränsen en gång till. Nästa gång kanske det är ditt eller någon annans barn som blir offer.
  • Bellsam
    NorasMamma skrev 2008-08-15 21:52:28 följande:
    Klart att det är något som inte stämmer i huvudet på den hund som biter en människa. Men det som inte stämmer i huvudet på den hunden bottnar i ägarens hantering av hunden. Så kan man ju oxå tolka det eller hur. Hade du resonerat på samma sätt om en främmande hund sprungit fram oprovocerat och bitit ditt barn i ansiktet? För det spelar ingen roll hur hårt eller var en hund biter. Biter den har den gått över gränsen. Oavsett vad den har för "anledning"
    Du skrev inte ett ord om att det bottnar i hundens ägare utan enbart att hunden har ett fel i huvudet, så då är det lite svårt att tolka det så.

Om en hund hade sprungit fram och bitit mitt barn i ansiktet så nog fan hade jag blivit förbannad och ledsen, men det ändrar ju självklart inte att beteendet bottnar i hundens ägare och att den inte får den stimulering som den behöver.
Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..