• iida84

Pergotime behandling

Nu ska jag genomgå min första pergotime behandling med min pojkvän :) jag hoppas verkligen de ska funka..
    Någon mer än mej som ska göra det denna månaden?
    vore kul och få komma i kontakt med andra kvinnor som ska genomgå denna behandling.

vad är eg chansen för flerfödsel? har hört både 1/10 och 1/100..

• Svar på tråden Pergotime behandling
  • xxJessikaxx
    lindberg78 skrev 2008-10-09 12:54:15 följande:
    Hoppar in på tråden...Ska på utredning 21/10. Har försökt i snart ett år med barn nr 5. Fick konstaterat pco för 4 år sen, har haft mens 3 ggr i år..Hoppas att utredningen går fort och att jag blir insatt på pergo snart.Har sökt privat.... Hur lång tid tog det för era utredningar? Hur lång tid efter blev ni insatta på pergo?
    Hejsan och välkommen! Jag blev utredd ganska snabbt då jag påtalade att jag varit utan mens i flera år, dock hade den kommit igång då jag fick lämna proverna. Så man kan säga att fr att jag fick ordentlig kontakt med kk till jag fick pergo var kanske tiden typ 2 månader. Har inte pco men låg progesteron som tyder på lite svagare ägglossning.
  • lindberg78

Ahaa....ok.
    Jag e bara lite nervös för vad som kommer att ske på första besöket för utredning. Dessutom åker vi ca 35 mil enkel väg... Hoppas att man slipper åka upp för många gånger....

• xxJessikaxx

Vid min utredning togs en massa prover, och de som är viktiga till en början tror jag är just de tester som tas mitt i mensen och på dag 21-22. Det första tror jag ger ett värde på hur hårt kroppen jobbar för att producera ägg kortfattat sagt och det andra om man haft ägglossning och med vilken "styrka". För mig var det så att att det första provet var väldigt bra och det andra mindre bra, och detta gjorde att de tyckte jag kunde få prova Pergo. Då hade vi försökt få barn typ ett år då jag inte hade mens och då heller inte längtan efter barn var akut och kanske 3 månader med mens. Min mens försvann efter ett viktras och en jobbig separation. Lycka till, går säkert bra. Proven får du inte besked på med en gång om du inte tar dem i förväg innan di skall till mottagningen förstås.

• xxJessikaxx

Jo. om du inte läst det tidigare så fick vi barn på första pergoförsöket -06

• lindberg78

Jag ska inte ta några prover innan. Första besöket är med läkare. Dom bad mig ta med journalen från kejsarsnittet där det konstaterades pco, för att underlätta och förkorta utredningen.
    Innan jag fick tid till cvl-kliniken fick jag tid hos barnmorskan här hemma. Undrar om hon kan skriva ut pergo istället, så jag slipper åka så långt.... Jag evt ju redan att jag inte har ägglossning speciellt ofta/regelbundet....

• Busunge06

någon här som tagit pergo på dag 3-7????

• Totta75

Bägge mina kurer tog jag på dag 3-7,det är lite olika från läkare till läkare vad de skriver..

♥♥Vår älskling Liam 10/9/07♥♥
  • Busunge06

totta75
    varför fick du ta det 3-7?? hur lång cykel hade du innan o sen m pergo??äl??

• Totta75

Ingen aning faktiskt,hon bara skrev så på receptet,det var först när jag läste här på fl efteråtsom jag såg att många tar tabletterna på dag 5-9 istället..

Jag har alltid haft relativt regelbunden cykel runt 30-32 dagar,lite dålig kvalitet på äggen bara som hon konstaterade,fick diagnosen pco för typ 12 år sen men har alltid haft egen äl men när vi försökt 1 år utan resultat skrev hon ut pergo för att ge lite extra skjuts åt äggen..
    När jag åt pergo hade jag äl på dag 16 i cykeln,alltså 10 dagar efter avslutad pergokur..testade positivt sen på dag 31..

Denna gång åt jag oxå på dag 3-7,hade äl på dag 14 i cykeln denna gång, 8 dagar efter avslutad kur..Plussade nu på dag 25,dock svagt men ett plus iaf..

• Totta75

Förresten,du har ju bim idag?!? Ingen mens hoppas jag....

Svar på tråden Pergotime behandling