• cid

Västervik X

Snart är gamla tråden på utgång igen. Så här kommer en ny.
    Är världssämst på att skriva i tråden, så det är ju tur att ni andra är duktiga! Däremot är jag fltig på att läsa, så jag finns här i alla fall

Välkomna in alla gamla, nya och alla nyfikna!

• Svar på tråden Västervik X
  • Aannna
    ekarny skrev 2008-09-19 10:03:27 följande:
    Hej på er Västerviksbor!Hittade en aktiv tråd efter mkt sökande Jag och min sambo går i funderingar på att ev flytta till Västervik. Min sambo är väldigt förtjust i staden. Tänkte höra lite med er om ni ville berätta om staden? Jag vill gärna veta lite om omsorgs jobb. Vad finns det i stan för arbetsplatser el i omnejd. jobbar nu som boendeass. Förskolor, finns det privata också? Är det någon förskola som har inriktning på något? Affärer, är det typ bara matbutiker el finns affärscentrum? Hur är staden på årets månader? Festivaler el liknande? Ja allt möjligt. Inboxa mig gärna om ni tycker inläggen blir för långa Hoppas det är ok att jag tränger mig på.
    Hej Ekarny.
    Jag har flyttat hit från Norrköping och jag bara älskar denna stad!!! vi har ju några stora kedjor, okej inte många men elkedjan, rusta, Ö&B, mfl. och fler lär komma, jobb inom omvårdnad finns det tror jag, och mycket bra förskolor och skolor finns exakt som väduren82 har sagt, som jag vet om ska det starta en privat förskola till våren annars vet jag inte om det finns. Och du är väldigt välkommen till Västervik!!!! om ni flyttar hit!!!
    Lycka till!!!!
  • Endag

Hej Ekarny.
    Här är en till som flyttat till denna stad. För några år sedan.
    Har bara gott att säga om staden, den är bara så fin. Speciellt på sommaren då den är vacker, och det händer massa kul.
    Jag ångrar mig inte att jag flyttade, kommer nog inte ni heller göra

• ekarny

Tack alla för era svar!
    Tittade på hemnet och det finns inte jätte mkt hus el lgh i västervik men utanför. Hur är det med bussar och sånt? Går det mkt bussar ut till de små orterna utanför? Finns det gym och simhall? Hur är det med utelivet? Förstår att staden blommar upp på sommaren och framför allt under visfestivalen, men i övrigt hur är det med restauranger (både finare och klassiska kedjor som Mc Donalds, BK och Max tex) och utelivet? Finns det pubar el dansställen för oss som närmar oss 30?   Fik där man kan sitta och lära känna nya

Kan ni tipsa om nått bra ställe som man kan bo på med en ettåring över en helg? Inte för dyrt för vi tänkte åka upp och lära känna staden lite. Ingen som har en husvagn på camping som vill hyra ut en helg?
    Finns det "områden" som är mer populära för barnfamiljer?

¸.?°´¯) Älskade underbara Familj (¯`°?.¸
  • TvåM
    ekarny skrev 2008-09-21 19:59:29 följande:
    Tack alla för era svar!Tittade på hemnet och det finns inte jätte mkt hus el lgh i västervik men utanför. Hur är det med bussar och sånt? Går det mkt bussar ut till de små orterna utanför? Finns det gym och simhall? Hur är det med utelivet? Förstår att staden blommar upp på sommaren och framför allt under visfestivalen, men i övrigt hur är det med restauranger (både finare och klassiska kedjor som Mc Donalds, BK och Max tex) och utelivet? Finns det pubar el dansställen för oss som närmar oss 30?   Fik där man kan sitta och lära känna nya Kan ni tipsa om nått bra ställe som man kan bo på med en ettåring över en helg? Inte för dyrt för vi tänkte åka upp och lära känna staden lite. Ingen som har en husvagn på camping som vill hyra ut en helg? Finns det "områden" som är mer populära för barnfamiljer?
    Hej!
    Jag bor i Gamleby, ca 2 mil norr om V-vik, ett litet samhälle som går under namnet "byn" Är nyinflyttad här men är uppvuxen i o runt v-vik. Trivs jättebra o det är mycket barnfamiljer som bor här, finns 2 kommunala dagis o ett privat. Skola åk 1-9. Centrum med allt man behöver, mataffär, system, apotek, vårdcentral o lite småbutiker. Åker inte så mycket kommunalt till v-vik men det går i alla fall både buss o tåg. I v-vik finns simhall, McDonalds, mycket kafeer o pubar.

Inte svar på allt men en del i alla fall...
  • ekarny

tack för ditt svar TvåM!

Nu har jag o gubben fyllt i en blankett från V-viks inflyttnings service. Ahhh! Helt galet!
    Det pirrar lite i magen när man tänker på det. Hoppas det är ok att jag terroriserar tråden lite med alla mina frågor Cool. Kanske den knäppaste frågan av alla och igentligen inte så viktig men har ni snö innan nyår? Är Julafton i V-vik vit? Här nere är julafton alltid = grön/grå. Dock så kommer ju våren tidigt och det är ju härligt.

• Ankan217

ekarny: Kul att ni funderar på att flytta till västervik.

Man kan väl inte säga att jul och nyår alltid är vitt. Men det händer ibland iallafall. Om jag inte missminner mig så var det snö kring jul och nyår förra året och det var väl den ända på hela vintern nästan.

Du får gärna fråga frågor vi svarar så gott vi kan.

• ekarny

Hur är det i Västervik med invandrare? Finns det bostads områden där många bor?
    Vi har nämligen flera bostads områden i stan vi bor som har många invandrare och det är så mkt bråk och tom barn som hotat varann med vapen. Jätte obehagligt. 

• Ankan217

Ekarny: Det finns tre större bostadsområden. Men jag kan väl inte påstå att det är för mycket bråk på någon av områdena. Där jag har upplevt att det är värst är på Midgård. Dit skulle jag aldrig flytta.

Sen har vi Markörgatan och Långrevsgatan. På båda dessa ställen finns blandad kultur. Jag har själv bott på Markör större del av mitt liv. Där finns både skola och dagis och butik. Men skulle jag behöva välja något av ställena idag skulle jag välja Långrevet. Det ligger lite längre ut från centrum än dom andra två men det går bussar varje halvtimma.

• nelie

Jag bodde ett kort tag på Midgård, och jag upplevde aldrig några problem. Kanske hade jag tur som bodde i ett bra hus, men då är det stökigare här på Peru-området där vi bor för tillfället.

• väduren82

Invandrare finns ju överallt, i nästan alla områden!

Svar på tråden Västervik X