• Fridapida

Smink smink smink vi fortsätter!

Här möts vi som älskar smink och allt vad det innebär! Diskutera fritt, tipsa om dina bästa produkter och knep, fråga andra om hjälp och tips, ordet är fritt.
    Alla är välkomna att delta, nya som gamla deltagare, det spelar ingen roll om din enda makeup-pryl är en torr mascara eller om du jobbar med din dröm, här pratar vi om det som enar oss - sminkintresset!

I TS i den den nedan länkade tråden finns massor av länkar till sminkshoppar på nätet. För att inte TS ska bli för lång så gör vi så här.
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m30525759.html

Här har vi förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33465870.html

Ni är även välkomna att titta in i min blogg:
    www.svalmarkskan.blogg.se

Nu har vi en lång höst framför oss. Sommaren tog slut alldeles för fort men vi får hoppas att höstmörkret inspirerar till färgstarka och intressanta makeuper. Vågar du mörkt röda läppar? Jag gör det inte även om jag tycker att det är så läckert!
    Är hon inte vacker i de röda läpparna och svarta eyelinern?
    www.handbag.com/&func=display&fileId=29703

Trevlig höst på er allesammans!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-18 17:54
    Länk till tråden där många av oss har skrivit upp vilka som är våra favoriter.

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m38424225.html

• Svar på tråden Smink smink smink vi fortsätter!
  • Karisma

lät invecklat m cakeeyeliner. Men det kanske det inte är bara man testar.

jo en bra eyelinerpenna behöver jag, en som verkligen sitter. Tips? Jag brukar måla svart "inne i ögat" där uppe, men faktiskt aldrig tänkt på att försöka få det mellan fransarna.

Nya penslar behöver jag verkligen, MEN när man åker för att köpa så finns det ju miljoner olika. Svårt att veta vilka man ska ha. Läste nyligen i någons blogg där hon räknade upp olika penslar får försöka läsa på där då kanske jag fattar vad jag ska köpa.

/Kristina

• Linny
    Karisma skrev 2008-10-19 09:40:22 följande:
    Linny: Först nu ser jag ju inlägg 858. Fattade aldrig att du hade skrivit innuti det blåa fältet. Jag ska kolla in Rio på MUS, sen tror jag lättast blir om jag får presentkort på kicks, de har ju ganska mkt att välja på där.Knott: Kanske är det så att jag får skylla mig själv som inte klagade nog då jag satt i stolen. Men eftersom de ska vara proffs på makeup så förväntade jag mig att vara ganska nöjd då jag gick därifrån.Anna83: Låter ju bra det, ska hålla utkik efter det märket.________Så vad ska jag använda för att få en mörkare kant ovan franskanten? Svart penna, sån där flytande "smörja" eller ögonskugga. Vad fungerar bäst./K
    Nä det fattade jag inte heller Vet inte hur det gick till!
  • Linny

Karisma: Jag använder cake eyeliner från MUS. Det går också att använda mörka skuggor och vatten med pensel.

• Linny
    Karisma skrev 2008-10-19 11:20:36 följande:
    lät invecklat m cakeeyeliner. Men det kanske det inte är bara man testar.jo en bra eyelinerpenna behöver jag, en som verkligen sitter. Tips? Jag brukar måla svart "inne i ögat" där uppe, men faktiskt aldrig tänkt på att försöka få det mellan fransarna. Nya penslar behöver jag verkligen, MEN när man åker för att köpa så finns det ju miljoner olika. Svårt att veta vilka man ska ha. Läste nyligen i någons blogg där hon räknade upp olika penslar får försöka läsa på där då kanske jag fattar vad jag ska köpa./Kristina
    Jag tycker det är superlätt med cakeeyeliner! Har provat vanlig eyeliner man köper i liten behållare. Tycker inte penslarna är så bra då. Jag använder en platt snedställd pensel (en sk. angle brush). Blöter den med lite vatten och rör runt i eyelinerkakan (som när man ska måla med vattenfärg typ). Sök tex. på youtube så kan du få tips på hur man lägger eyeliner snyggt
  • Karisma

Linny: Kollade nu på youtube, verkar ju inte allt för svårt och faktiskt värt att köpa. Tror den kommer ge den effekten på ögonen som jag vill ha.

Så den använder man närmast franskanten uppe och nere? Såg på youtube och den tjejen hade den torr när hon körde på nedansidan. Varför ska man ha penseln blöt? Sprider det sig jämnare då eller?

Ska definitivt köpa en sån pensel, en platt sned. Verkar som det är ngt som verkligen saknas hos mig.

Nu ska jag åka till karln som jobbar extra idag. Han ska byta till vinterdäck på en av bilarna.

Är jättetacksam för ALL hjälp jag får. Älskar smink och vill bli bättre, inte bara beundra alla andra som är skitsnygga. Nu ska här spenderas pengar på makeup, fast de stora inköpen blir efter julen.

/Kristina

• Fluffguf

Karisma: Om man blötar penseln när man målar blir strecket mer intensivt i färgen, målar man torrt blir det mer suddigt. Jag använder både torr och fuktad pensel, det beror på hur man vill att strecket ska se ut

• trolltyg
    Karisma skrev 2008-10-19 11:20:36 följande:
    lät invecklat m cakeeyeliner. Men det kanske det inte är bara man testar.jo en bra eyelinerpenna behöver jag, en som verkligen sitter. Tips? Jag brukar måla svart "inne i ögat" där uppe, men faktiskt aldrig tänkt på att försöka få det mellan fransarna. Nya penslar behöver jag verkligen, MEN när man åker för att köpa så finns det ju miljoner olika. Svårt att veta vilka man ska ha. Läste nyligen i någons blogg där hon räknade upp olika penslar får försöka läsa på där då kanske jag fattar vad jag ska köpa./Kristina
    När det gäller eyelinerpenna så har jag testat Isadoras, Lancomes och Diors, de två senare är vattenfasta och jag gillar Diors bäst. Men tyvärr så kladdar de lite ändå när man lägger den på sk vattenlinjen på den undre fransraden och flyter liksom bort. Däremot sitter den ändå bättre än en som inte är vattenfast.

Jag är sugen att desta urban decays 27/7 eyeliner penna, den ska vara bra enl många.
  • Phantera

Kan man använda "alla" penslar blöta?? (Kanske inte till foundation, puder etc).

I.d har ju t ex penslar som heter wet/dry. Men jag har en pensel som inte heter så och har funderat på om man kan fukta den för att få lite "mörkare" skugga då...?

• trolltyg
    Phantera skrev 2008-10-19 14:02:39 följande:
    Kan man använda "alla" penslar blöta?? (Kanske inte till foundation, puder etc).I.d har ju t ex penslar som heter wet/dry. Men jag har en pensel som inte heter så och har funderat på om man kan fukta den för att få lite "mörkare" skugga då...?
    Ingen pensel blir förstörd av att vara blöt, sedan om resultatet blir snyggt kanske kan variera. Det är bara att testa
Svar på tråden Smink smink smink vi fortsätter!