• Fridapida

Smink smink smink vi fortsätter!

Här möts vi som älskar smink och allt vad det innebär! Diskutera fritt, tipsa om dina bästa produkter och knep, fråga andra om hjälp och tips, ordet är fritt.
    Alla är välkomna att delta, nya som gamla deltagare, det spelar ingen roll om din enda makeup-pryl är en torr mascara eller om du jobbar med din dröm, här pratar vi om det som enar oss - sminkintresset!

I TS i den den nedan länkade tråden finns massor av länkar till sminkshoppar på nätet. För att inte TS ska bli för lång så gör vi så här.
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m30525759.html

Här har vi förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33465870.html

Ni är även välkomna att titta in i min blogg:
    www.svalmarkskan.blogg.se

Nu har vi en lång höst framför oss. Sommaren tog slut alldeles för fort men vi får hoppas att höstmörkret inspirerar till färgstarka och intressanta makeuper. Vågar du mörkt röda läppar? Jag gör det inte även om jag tycker att det är så läckert!
    Är hon inte vacker i de röda läpparna och svarta eyelinern?
    www.handbag.com/&func=display&fileId=29703

Trevlig höst på er allesammans!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-18 17:54
    Länk till tråden där många av oss har skrivit upp vilka som är våra favoriter.

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m38424225.html

• Svar på tråden Smink smink smink vi fortsätter!
  • Linny
    Karisma skrev 2008-10-19 12:01:29 följande:
    Linny: Kollade nu på youtube, verkar ju inte allt för svårt och faktiskt värt att köpa. Tror den kommer ge den effekten på ögonen som jag vill ha.Så den använder man närmast franskanten uppe och nere? Såg på youtube och den tjejen hade den torr när hon körde på nedansidan. Varför ska man ha penseln blöt? Sprider det sig jämnare då eller?Ska definitivt köpa en sån pensel, en platt sned. Verkar som det är ngt som verkligen saknas hos mig.Nu ska jag åka till karln som jobbar extra idag. Han ska byta till vinterdäck på en av bilarna. Är jättetacksam för ALL hjälp jag får. Älskar smink och vill bli bättre, inte bara beundra alla andra som är skitsnygga. Nu ska här spenderas pengar på makeup, fast de stora inköpen blir efter julen. /Kristina
    Precis som Fluffguff skrev så får du ett intensivt och skarpt streck om du blöter. För att få det att sitta med torr pensel så brukar man oftast få lägga en bas med tex ett stift under.
    Mac har tex. sådana "shadesticks" i beige och liknande. Om man tar lite sådant på runt ögonen så fastnar även torra skuggor lättare..

När jag lägger eyeliner tar jag som sagt med blöt pensel och målar så jag får en liten vinge. Sedan låter jag det torka (typ 10 sekunder). Därefter tar jag en tops och drar den försiktig utmed kanten på linjen. Då softar jag upp linjen lite så det ser snyggare ut Dessutom slipper man att det under dagen släpper ifrån sig små små korn av färg, för det kan det göra annars. Inte så att du ser kornen eller något när du har målat men sådant kan alltså synas senare under dagen.  Sitter alltså bättre då.
  • Fridapida
    Karisma skrev 2008-10-18 22:21:38 följande:
    Har varit på sminkkurs på make up store samt kicks (som svärfar betalat ), såg ut som en drake då jag kom ut från båda ställena. Och inte en snygg sådan. Känns så tråkigt att inte veta att den som kommer sminka mig är duktig och kan ge mig bra tips. Funderar på om de är duktiga på wish tror jag det heter, de har makeovers där. Men skulle först vilja se foton av tjejer som blivit sminkade.Jag är inte apdålig på att sminka, men vet inte vilka märken man ska använda, har noll koll. Eller vilka sminkprodukter man inte får vara utan. Kollar mkt i tidningar hur tjejer är sminkade men kopplar inte direkt vilka produkter de använt för att åstadkomma sån "konst". Vill ju vara lika snygg som alla andra eller kunna fejka mig till skönhet iaf. Vet jag vad jag ska köpa så tror jag att jag kan kladda det snyggt i fejjan. Leijån: Men annars så var det ett bra tips. /K
    Det kanske är så att de inte förstått vad du velat ha? Jag kan tänka mig att ofta vill kunder ha en rejäl förändring och gärna i mörka häftiga färger. Då drar de på ordentligt. Det är nog itne så många som betalar för att få en naturlig mejk.
  • trollsanna

Karisma
    Jag använder ibland en flytande eyeliner och ibland ögonskugga som jag blöter och målar dit med en tunn pensel.

Knott
    Nu har jag gjort ett litet försök på en grön sminkning. (Dock lite bakis så bra blev det inte men det fick duga) Ska försöka mig på med lite guld och grönt imorgon.

Dagens sminkning finns nu på min blogg.
    http://trollsannasmakeup.blogspot.com/

• Karisma

Fridapida: Nä jag vet vad jag vill ha. Definitivt ingen vardagsmakeup om jag går och blir sminkad. Jobbar inom industrin så jag är osminkad till vardags, förutom mascara. Blir ändå så oljig och skitig i ansiktet.

På MUS blev det bara konstigt då jag hade 50 olika färger i ansiktet, inget passade ihop. För mig är det en onaturlig makeup. En naturlig makeup för mig är när allt passar ihop färgmässigt, allt ska som fluta ihop, tex inga tydliga kanter mellan 2 olika nyanser på ögonskuggan. läggs mkt färg på ögat så ska det inte va det på kinder och läppar utan bara naturligt där, typ lite rosiga kinder, men inget mörkt.

På kicks blev makeupen så lam, jag sa det och hon la på extra mörk ögonskugga och sa att mer kunde hon inte göra för att det skulle bli häftigare. Användes ingen eyeliner, ingen penna någonstans. Eftersom jag då inte var helt insatt i smink så kunde jag inte ge tips på vad jag ville hon skulle använda. Kändes inte som det var min uppgift heller.

Men om jag ska ut med karln eller kompisar eller bara för en fredagkväll hemma så vill jag sminka mig rejält. Inte bara mascara och en färg på ögonskuggan. Gärna hitta två färger som passar. Som jag såg idag på youtube brun/brons (på ögonlocket)tillsammans m en som metallic blå färg (längst ut på ögonlocket som ett v), skitsnyggt.

Oj nu blev det mkt från mig, hoppas ni orka läsa ända hit.

Jag ska på fre inhandla cakeeyeliner, pensel och ny mascara, ev åxå ny ögonfransböjare om jag hittar. (Ska läsa igenom tråden och se vilka tips jag fått på olika märken )

/kristina

• Anna83
    Pokergirl skrev 2008-10-19 11:18:50 följande:
    Anna83: Intohimo? Du vet inte var man kan läsa mer? Heter inte ett hardcoreband Intohimo?
    Märket har inte startat sin försäljning än men det lär inte ta så jätte länge tills det startar. kan säga till när jag vet mer =)
  • Phantera

Blev ju inte som jag hade tänkt, eller som det skulle...mjäff!

• MissC24

Skja till stan om några tim med en vän. Ska shoppa lite tänkte jag,bland annat en eye primer i affären istället för på nätet

• Linny
    Karisma skrev 2008-10-19 21:39:26 följande:
    Fridapida: Nä jag vet vad jag vill ha. Definitivt ingen vardagsmakeup om jag går och blir sminkad. Jobbar inom industrin så jag är osminkad till vardags, förutom mascara. Blir ändå så oljig och skitig i ansiktet. På MUS blev det bara konstigt då jag hade 50 olika färger i ansiktet, inget passade ihop. För mig är det en onaturlig makeup. En naturlig makeup för mig är när allt passar ihop färgmässigt, allt ska som fluta ihop, tex inga tydliga kanter mellan 2 olika nyanser på ögonskuggan. läggs mkt färg på ögat så ska det inte va det på kinder och läppar utan bara naturligt där, typ lite rosiga kinder, men inget mörkt.På kicks blev makeupen så lam, jag sa det och hon la på extra mörk ögonskugga och sa att mer kunde hon inte göra för att det skulle bli häftigare. Användes ingen eyeliner, ingen penna någonstans. Eftersom jag då inte var helt insatt i smink så kunde jag inte ge tips på vad jag ville hon skulle använda. Kändes inte som det var min uppgift heller. Men om jag ska ut med karln eller kompisar eller bara för en fredagkväll hemma så vill jag sminka mig rejält. Inte bara mascara och en färg på ögonskuggan. Gärna hitta två färger som passar. Som jag såg idag på youtube brun/brons (på ögonlocket)tillsammans m en som metallic blå färg (längst ut på ögonlocket som ett v), skitsnyggt.Oj nu blev det mkt från mig, hoppas ni orka läsa ända hit. Jag ska på fre inhandla cakeeyeliner, pensel och ny mascara, ev åxå ny ögonfransböjare om jag hittar. (Ska läsa igenom tråden och se vilka tips jag fått på olika märken )/kristina
    Jag älskar guld/brunt ihop. Har flera kort på det i mitt galleri
  • Fluffguf

Ni som har koll: vad är det för skillnad på de olika sorternas ögonskugga hos MUS? Jag kollar på deras hemsida, och det finns ju typ 10 olika sorter!

Svar på tråden Smink smink smink vi fortsätter!