• Velour

McDonalds

Ja, nu kör de med tallriksmodellen (har gjort det ett bra tag, men ändå), dvs man får välja frukt eller grönsak till t.ex. Happy Meal.

Men va fan? Hur gör några äpplen eller morötter McDonaldsmaten nyttigare?

Det är för 17 samma skit, men med äpplen eller morötter till.

Så jäkla dålig reklam. Man undrar ju vad de tänker om folk egentligen..

• Svar på tråden McDonalds
  • Velour

Det spelar nog ingen roll, eftersom min TS inte är lika komplicerad som du tror.
    Man kan vara helt oinsatt eller totalt insatt i det, men ändå förstå att maten inte blir nyttigare bara för att man äter ett äpple _efteråt_.

Danne123 skrev 2008-09-29 22:25:56 följande:
    Velour skrev 2008-09-29 22:15:32 följande:
    Det är inte näringslära hoppas jag?
  • Velour

Precis.
    Så är det här. "Köp ett Happy Meal (standard) och få äpplen/morötter till efterrätt".
    Man skulle kunna utesluta äpplen/morötter, för deras vara eller icke vara gör ingen skillnad i hur nyttig resten av maten blir.

Anna83KD skrev 2008-09-30 10:41:43 följande:
    Velour: Det skulle vara bra om du gick på en Mc Donalds restaurang innan du uttalar dig. För där kommer du att upptäcka att vissa varianter av Happy mealet INTE är enligt tallriksmodellen. De de gör reklam för är det, de som är enligt tallriksmodellen märks med "Tallriken".
  • Hanah
    Velour skrev 2008-09-30 12:40:12 följande:
    Det spelar nog ingen roll, eftersom min TS inte är lika komplicerad som du tror.Man kan vara helt oinsatt eller totalt insatt i det, men ändå förstå att maten inte blir nyttigare bara för att man äter ett äpple _efteråt_.
    Nä, hamburgaren, eller pf eller vad man nu äter blir ju inte nyttigare i sig. Men MÅLTIDEN blir ju nyttigare.
  • Velour

Hur?

Hanah skrev 2008-09-30 12:43:22 följande:
    Nä, hamburgaren, eller pf eller vad man nu äter blir ju inte nyttigare i sig. Men MÅLTIDEN blir ju nyttigare.
  • Hanah

Man får ju då i sig ämnen (vitaminer etc) som man annars inte skulle ha fått.

• Velour

Du kan ju lika gärna bara äta äpplet/morötterna och skippa resten. Då får du i dig nyttigt.

Men att ge sken av att de är nyttiga genom att bara pressa ner några bitar av någon av dessa två i Happy Meal-kartongen är ju bara strunt.

• Velour

Måste fråga, går du verkligen på det där?

• Hanah

Haha, om jag "går på det där"? Osäker på vad du menar. Men bara för att man förstår att måltiden blir nyttigare när man lägger till frukt eller grönsaker så innebär ju inte det att man tror att allt det andra också plötsligt blir nyttigt.

• Balehead
    frida20 skrev 2008-09-29 22:20:34 följande:
    maten blir nyttigare om föräldrana själva väljer vad dom vill ge sina barn..
    Eh? Hur i hela friden menar du då?

1. Föräldrarna välsignar den heliga skräpmaten så att tranfetterna försvinner i och med det aktiva valet?

2. Barn som äter skräpmat gör det emot föräldrarnas vilja?
  • Velour

Ok.

Hanah skrev 2008-09-30 12:55:17 följande:
    Haha, om jag "går på det där"? Osäker på vad du menar. Men bara för att man förstår att måltiden blir nyttigare när man lägger till frukt eller grönsaker så innebär ju inte det att man tror att allt det andra också plötsligt blir nyttigt.
Svar på tråden McDonalds