• Velour

McDonalds

Ja, nu kör de med tallriksmodellen (har gjort det ett bra tag, men ändå), dvs man får välja frukt eller grönsak till t.ex. Happy Meal.

Men va fan? Hur gör några äpplen eller morötter McDonaldsmaten nyttigare?

Det är för 17 samma skit, men med äpplen eller morötter till.

Så jäkla dålig reklam. Man undrar ju vad de tänker om folk egentligen..

• Svar på tråden McDonalds
  • Velour

Precis, men McD vill ge intrycket av att: "Kom och ät en vanlig Happy Meal, men det blir nyttigare och följer tallriksmodellen om du käkar morötter eller äpplen efteråt"

Filippa06 skrev 2008-09-29 11:57:19 följande:
    När jag väl går på Mc donalds går jag dit för att vara onyttig, för att smälla i mej stor fet hamburgare med mass pommes och helst glass eller milkshake efteråt Nyttig kan du väl vara hemma!? Sen är det ju bra att man får med morötter som lite nyttigt iaf för barnen.
  • Velour

Vilket intryck får du om du jämför två maträtter, båda lika onyttiga, men där den ena säger att de följer tallriksmodellen?
    Vilken skulle du välja?

Och hur skulle du tänka när du upptäckte att den som erbjöd "tallriksmodellen" bara hade lagt till morötter eller äpplen som efterrätt?

Nej, jag tycker de är väldigt sluga, McD.

bisektris skrev 2008-09-29 12:15:36 följande:
    Jag beskyller ingen för något. Jag har enbart klargjort min syn på saken.Klart att din tråd är svårtförstådd när den inte är logisk.Tallriksmodellen säger inget om hur nyttig en måltid är, bara att balansen mellan olika näringskällor är väl avvägd.McDonald's reklam är alltså helt ärlig.Varför är DET så svårt för dig att förstå?
  • Velour

Nej, det blir inte nyttigare. Du får bara i dig lite grönt och that's it. Enligt reklamen får du i dig samma gamla med standardtillbehör, fast du kan äta grönt efteråt.

Balehead skrev 2008-09-29 13:09:12 följande:
    Mig veterligt kan man få frukt BÅDE istället för pommes OCH som efterrätt i Happy Meal. Och det är klart att frukt är nyttigare än pommes! Många bäckar små... Förstår inte hur TS inte kan förstå det. Det är väl ingen som säger att måltiden i och emd det blir totalnyttig, men det bli ju ändå nyttigARE än den hade varit annars.
  • Velour

Det är same shit ändå.

bisektris skrev 2008-09-29 13:23:05 följande:
    " Happy Meal är god och rolig mat för barn. Happy Meal innehåller alltid frukt eller grönt. Dessutom kan föräldrar komponera måltiden utifrån tallriksmodellen. På så vis kan barnet få en mer balanserad fördelning mellan Kött & Kyckling, Bröd & Potatis, Frukt & Grönt, och därtill en nyttig dryck som till exempel ekologisk lättmjölk. Så barnens måltid väljs numera i fyra steg. En leksak ingår som vanligt vid beställningen. "Verkligen vilseledande. Ett solklart fall för MD.
  • Velour

Ok. Nu vet jag iaf att man inte ska äta leksakerna.

Danne123 skrev 2008-09-29 16:24:41 följande:
    Att du väljer till en massa extra mat är knappast något man kan lasta McD för utan mer ett tecken på att du äter för mycket alt. trycker i dina barn för mycket mat. Om du äter målet som det är tänkt blir det givetvis nyttigare. BYT UT pommes mot morötter som det är tänkt så blir det nyttigare. Så du menar att där du handlar är ett vanligt happy meal bestående av Hamburgare, morötter, frukt, pommes och dryck?Detta är inte ett Happy Meal."Efter lanseringen innehåller barnmåltiden Happy Meal följande olika valmöjligheter: * Hamburgare/Cheeseburgare/Chicken McNuggets/Chicken Selects/Garden McNuggets * Mjölk/äppeljuice/apelsinjuice/fruktdryck/liten lightdryck/liten läsk * Minimorötter/liten pommes frites/side sallad * Leksak"Som du helt klart ser här ska det vara ETT tillbehör. Komponerar du då följande:Hamburgare, minimorötter, mjölk + leksak (ska inte ätas) så är det ett nyttigare alternativ än om du väljer pommes.Att du sedan trycker i dina barn menyer som verkar vara mer anpassade för vuxna är inte så bra.
  • Velour

Såhär låter det när man ska köpa Happy Meal:

-Var det bra så?

-Ja, tack!

-Vill ni har äpplen eller morötter till?

Notera "TILL".

That's what's my thread is all about.

"Men va fan? Hur gör några äpplen eller morötter McDonaldsmaten nyttigare?"

• SchumiFerrari
    Velour skrev 2008-09-29 20:40:01 följande:
    Ok. Nu vet jag iaf att man inte ska äta leksakerna.

När du beställer din Happy Meal så säger du vad du ska ha i den..

Allså säger du jag vill ha ett Happy meal med: Hambugrare och pommes så får du det.

Säger du att du ska ha ett Happy Meal med: Garden nuggets, mjölk och sidesalad så får du det.! Du har bestämt dig för att McDonalds är dåligt och lyssnar inte!

*Älskade Noa*
  • Danne123

Var på donken alldeles nyss och var tvungen att fråga om det gick att skippa pommes och köra morötter och frukt istället. Givetvis gick det bra.

• Velour

Nej, så enkelt är det inte. Jag tänker bara att maten inte blir nyttigare med morötter/äpplen efteråt.

Har aldrig skrivit att det är fel att ersätta pommesen, drickan eller annat.
    Har gått exakt efter reklamen jag sett här på FL.

SchumiFerrari skrev 2008-09-29 20:44:42 följande:
    När du beställer din Happy Meal så säger du vad du ska ha i den.. Allså säger du jag vill ha ett Happy meal med: Hambugrare och pommes så får du det.Säger du att du ska ha ett Happy Meal med: Garden nuggets, mjölk och sidesalad så får du det.! Du har bestämt dig för att McDonalds är dåligt och lyssnar inte!
  • Velour

Det kan vi göra här också. So what?

Har jag skrivit att det inte går? Jag påpekar att maten inte blir nyttigare med äpplen/morötter TILL.
    När vi beställer vanlig Happy Meal och de frågar om dessa två tillägg, så känns det inte som att deras mat blir nyttigare helt plötsligt.

Danne123 skrev 2008-09-29 20:46:24 följande:
    Var på donken alldeles nyss och var tvungen att fråga om det gick att skippa pommes och köra morötter och frukt istället. Givetvis gick det bra.
Svar på tråden McDonalds