• Velour

McDonalds

Ja, nu kör de med tallriksmodellen (har gjort det ett bra tag, men ändå), dvs man får välja frukt eller grönsak till t.ex. Happy Meal.

Men va fan? Hur gör några äpplen eller morötter McDonaldsmaten nyttigare?

Det är för 17 samma skit, men med äpplen eller morötter till.

Så jäkla dålig reklam. Man undrar ju vad de tänker om folk egentligen..

• Svar på tråden McDonalds
  • Danne123
    Velour skrev 2008-09-29 20:57:25 följande:
    Det kan vi göra här också. So what?Har jag skrivit att det inte går? Jag påpekar att maten inte blir nyttigare med äpplen/morötter TILL.När vi beställer vanlig Happy Meal och de frågar om dessa två tillägg, så känns det inte som att deras mat blir nyttigare helt plötsligt.
    Vi har alltså kommit fram till att det går att välja och vraka fritt från sortimentet. Du behöver alltså inte välja pommes.

Tycker du att dessa två mål är lika (o)nyttiga?
    *Hamburgare, morötter, äpplen, lättmjölk
    *Cheeseburgare, pommes, äpplen, cola

Jag vill påstå att första alternativet är nyttigare. Så vad är problemet? De anger även i detalj hur många kalorier, andel fett, protein, kolhydrat, socker, salt osv. Det står till och med på alla förpackningar. Hur många andra restauranger kan då få denna info?
  • bisektris
    Velour skrev 2008-09-29 20:37:24 följande:
    Det är same shit ändå.
    Ursäkta. I mitt citat, från McDonald's hemsida, framgick det mycket tydligt att syftet med de olika tillbehören är att föräldrarna själva ska kunna komponera en måltid åt sina barn som följer tallriksmodellen.
    Ditt svar på det är alltså enligt ovan? Det var en mycket speciell argumentationsteknik måste jag säga.
  • bisektris
    Danne123 skrev 2008-09-29 21:12:58 följande:
    Vi har alltså kommit fram till att det går att välja och vraka fritt från sortimentet. Du behöver alltså inte välja pommes.Tycker du att dessa två mål är lika (o)nyttiga?*Hamburgare, morötter, äpplen, lättmjölk*Cheeseburgare, pommes, äpplen, colaJag vill påstå att första alternativet är nyttigare. Så vad är problemet? De anger även i detalj hur många kalorier, andel fett, protein, kolhydrat, socker, salt osv. Det står till och med på alla förpackningar. Hur många andra restauranger kan då få denna info?
    Ännu en bra poäng. Eftersom McD redovisar näringsinnehållet bättre än någon annan restaurang jag vet så torde det vara omöjligt för en intresserad förälder att missa hur man ska göra för att få ihop en bra måltid åt sitt barn. Det torde även vara omöjligt att, som TS påstår, luras att ett mål innehållande pf är nyttigt. Men det är som vanligt. Inget eget ansvar, utan man hittar en lämplig syndabock.
  • Velour

Ge dig nu. Eller läs TS. Uförligt.

Danne123 skrev 2008-09-29 21:12:58 följande:
    Vi har alltså kommit fram till att det går att välja och vraka fritt från sortimentet. Du behöver alltså inte välja pommes.Tycker du att dessa två mål är lika (o)nyttiga?*Hamburgare, morötter, äpplen, lättmjölk*Cheeseburgare, pommes, äpplen, colaJag vill påstå att första alternativet är nyttigare. Så vad är problemet? De anger även i detalj hur många kalorier, andel fett, protein, kolhydrat, socker, salt osv. Det står till och med på alla förpackningar. Hur många andra restauranger kan då få denna info?
  • Velour

Tolka inte in för mycket. Inte sunt.

Men det handlar fortfarande inte om den oändliga möjligheten att kunna välja och vraka på McD.
    Eller du kanske förstår, men vill envisas med att tycka motsatsen ändå?

Hur kommer det sig?

bisektris skrev 2008-09-29 21:25:20 följande:
    Ännu en bra poäng. Eftersom McD redovisar näringsinnehållet bättre än någon annan restaurang jag vet så torde det vara omöjligt för en intresserad förälder att missa hur man ska göra för att få ihop en bra måltid åt sitt barn. Det torde även vara omöjligt att, som TS påstår, luras att ett mål innehållande pf är nyttigt. Men det är som vanligt. Inget eget ansvar, utan man hittar en lämplig syndabock.
  • bisektris
    Velour skrev 2008-09-29 21:52:42 följande:
    Kan du förklara för mig hur en måltid INTE blir nyttigare om man tilsätter nyttiga vitaminer och antioxidanter.
    Om man nu utgår ifrån vad du, utförligt, skriver i din TS.

Och som jag skrev innan. Om du är så säker på att deras reklam är vilseledande så bör du ju givetvis gå vidare med ärendet. Konsumentverket är lämplig instans. Och eftersom fallet är klockrent så är det ju marknadsdomstolen nästa.
  • bisektris
    Velour skrev 2008-09-29 21:54:28 följande:
    Tolka inte in för mycket. Inte sunt.Men det handlar fortfarande inte om den oändliga möjligheten att kunna välja och vraka på McD. Eller du kanske förstår, men vill envisas med att tycka motsatsen ändå?Hur kommer det sig?
    Nej, det verkar handla om att vuxna människor måste vara urbota dumma, om de skulle tro att pf är nyttigt för att McD har en reklam som påstår att tallriksmodellen är sund. I min värld så tänker människor själva, och gör medvetna val utifrån fakta.
  • Danne123
    Velour skrev 2008-09-29 21:52:42 följande:
    Svara på frågorna istället.
  • ChokladBanan

Måltiden som helhet blir ju faktiskt nyttigare även om man bara lägger till äpplen och morötter efteråt. Tycker att McDonald´s är grymt bra på att introducera nyttigare alternativ till den annars så feta och ensidiga maten. Det känns inte som att Frasses och Max har kommit så långt än. Men jag äter ganska sällan burgare nuförtiden. Förut var jag dock stammis på Mc :P

• Dripknot

Jag synda på donken ersboda idag men valde bort strips och tog morötter istället, sprite zero o en mcchicken.. OKOK den är ju friterad.. men WTF *S*

Man kan komma långt med aktiva val!!

Svar på tråden McDonalds