• Velour

McDonalds

Ja, nu kör de med tallriksmodellen (har gjort det ett bra tag, men ändå), dvs man får välja frukt eller grönsak till t.ex. Happy Meal.

Men va fan? Hur gör några äpplen eller morötter McDonaldsmaten nyttigare?

Det är för 17 samma skit, men med äpplen eller morötter till.

Så jäkla dålig reklam. Man undrar ju vad de tänker om folk egentligen..

• Svar på tråden McDonalds
  • Hanah
    Velour skrev 2008-10-02 18:29:09 följande:
    När jag beställer vanlig Happy Meal och de har tagit emot beställningen, brukar de alltid fråga om man vill ha morötter eller äpplen TILL maten, inte istället för andra saker.Vet att det går att byta ut, men det var inte det som var frågan.
    Nä, det har de aldrig frågat mig. Om jag säger "Med morötter" tex, så får jag bara det - ingen pommes.
  • Inka
    LickMeUp skrev 2008-10-02 13:52:57 följande:
    då lär det finnas i dressingen du har hemma med. och även i pommesen du tillagar i ugnen...för att inte tala på MAX, sibylla, BK osv.... konstigt att det alltid är mcd som hamnar i blåsväder...
    Ja,det är klart att det finns där oxå!
  • white cheese
    Velour skrev 2008-10-02 14:53:43 följande:
    Oj, här är det hålligång.Märk att min TS inte handlar om att byta ut de onyttiga mot det nyttiga.Och det handlar inte om att välja att äta nån annanstans heller.Handlar kort o gott om att maten inte blir nyttigare om man äter standard Happy Meal bara för att man äter morötter/äpplen EFTERÅT.Men det tror McD att folk tror på.
    Det är klart att måltiden blir nyttigare om du äter morötter eller äpplen efter. Den innehåller inte mindre fett, men den innehåller mer vitaminer.
  • white cheese
    logg81 skrev 2008-10-02 12:18:10 följande:
    betaalfa.polymono.net/2006/03/26/hund-och-kat.../www.aftonbladet.se/nyheter/article364411.abArtikeln är publicerad 2006. Den känns lite närmare sanningen än en 7 år gammal studie... Ska se om jag kan gräva djupare och hitta mer om det.
    Jag tycker det var en underlig undersökning. Det står inte om det är mjukmat (som innehåller 80% vatten - inte så konstigt att den är fettsnål) eller torrfoder. Inte heller om de har jämfört 100 g kattmat med en måltid McD-mat, eller om det är en "portion" kattmat (och är det då kattstorlek eller människostorlek på portionen?).
  • LickMeUp
    logg81 skrev 2008-10-02 12:18:10 följande:
    betaalfa.polymono.net/2006/03/26/hund-och-kat.../www.aftonbladet.se/nyheter/article364411.abArtikeln är publicerad 2006. Den känns lite närmare sanningen än en 7 år gammal studie... Ska se om jag kan gräva djupare och hitta mer om det.
    känns ju sådär tillförlitligt faktiskt.
    ingen länk till den engelska studien som gjorts?
    aftonblaskan är sällan det mest seriösaste mediet enligt mig...
    Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • bisektris

white cheese skrev 2008-10-03 10:05:24 följande:

Det är klart att måltiden blir nyttigare om du äter morötter eller äpplen efter. Den innehåller inte mindre fett, men den innehåller mer vitaminer.
    Precis. Och i proportion till måltidens storlek så innehåller den faktiskt mindre fett om man lägger till frukt.
  • Velour

Det är ändå skillnad. Men det kanske är jag som ser den?

Det är mest psykologiskt det där, att om de erbjuder Happy Meal med morötter/äpplen till efterrätt så ska man få ett nyttigare intryck av maten. Man drivs att se förbi själva McD-maten och koncentrera sig på frukten/grönt och får då en känsla av att man är nyttig.

På sätt och vis blir nog inte maten nyttigare. Blir mest plus minus noll, för om man tror att morötterna/äpplena kommer att väga tyngre (nyttighetsmässigt) så är det inte så. Det är bara ett intryck man får.
    white cheese skrev 2008-10-03 10:05:24 följande:

• white cheese
    Velour skrev 2008-10-03 21:51:37 följande:
    Det är ändå skillnad. Men det kanske är jag som ser den?Det är mest psykologiskt det där, att om de erbjuder Happy Meal med morötter/äpplen till efterrätt så ska man få ett nyttigare intryck av maten. Man drivs att se förbi själva McD-maten och koncentrera sig på frukten/grönt och får då en känsla av att man är nyttig.På sätt och vis blir nog inte maten nyttigare. Blir mest plus minus noll, för om man tror att morötterna/äpplena kommer att väga tyngre (nyttighetsmässigt) så är det inte så. Det är bara ett intryck man får.
    Jag förstår inte. Menar du att du inte tror att man får i sig mer vitaminer? Att det "bara är ett intryck man får"?
    Jag antar att du tänker att nyttigt enbart kan betyda "fettsnålt", men så är det ju inte.
  • Mallan76

Velour -jag tror du har fått det hela om bakfoten. Morötter och äpplen ska inte alls se som "någon efterrätt" utan som ett av många alternativ. När mina barn får Happy meal väljer vi alltid hamburgare, morötter, äpplen och mjölk. Kan det bli nyttigare? Ingen tillstymmelse till flötig korv med gräddig sås som jag kan lova var och varannan barmfamilj serverat sina barn ikväll....!
    Eller ta exemplet pannkor, som många barn älskar. Inte en grönsak, inte en frukt så långt ögat kan nå. Däremot flottig grädde och sockerbombad sylt. Hur nyttigt är det på en skala?

• Mrs Vader

Jag fattar fortfarande inte vad TS menar. Grundmåltiden är FORTFARANDE inte hamburgare, pommes och läsk. 

Man väljer enligt följande: 
    1: Hamburgare eller McNuggets
    2: Pommes, bönor, morötter eller fruktpåse
    3: Mjölk, läsk, vatten eller juice
    4: äpple eller ev morötter

(har kanske missat nåt alternativ)
    De lurar inte NÅN! Man väljer HELT själv för de FRÅGAR vad man vill ha.

Vacker utan schampo
  • Earth Angel

Har bara läst TS så svarar bara på det;

har läst lite näringslära och som jag fattat det så är det inte direkt hamburgargarna som är det "fetaste" på McDonald´s (om det inte är massa dressingar och dyl på sålart), utan det är framförallt pommesen och läsken. Därför kan man välja bort det idag på McDonald´s för att göra mealet lite nyttigare.

• vernis

ja men det är väl hur ofta man äter något också...

det gör inte något om äter något ibland men hela tiden

• vernis
    Styrkekram skrev 2008-10-04 21:12:32 följande:
    Jag fattar fortfarande inte vad TS menar. Grundmåltiden är FORTFARANDE inte hamburgare, pommes och läsk. Man väljer enligt följande: 1: Hamburgare eller McNuggets 2: Pommes, bönor, morötter eller fruktpåse 3: Mjölk, läsk, vatten eller juice 4: äpple eller ev morötter (har kanske missat nåt alternativ)De lurar inte NÅN! Man väljer HELT själv för de FRÅGAR vad man vill ha.
    man kan få fiskhamburgare med
  • Mrs Vader
    vernis skrev 2008-10-06 19:20:33 följande:
    man kan få fiskhamburgare med
    Ah du ser
    Vacker utan schampo
  • systersandra

McDonalds är skit.Jag tycker det är dyrt,man får nästan alltid vänta på hamburgaren samt är jag så trött på att se deras förpackningsmaterial ligga och skräpa överallt på vägarna.
    Om jag äter hamburgare så köper jag hellre på gatukök det känns bättre för miljön samt kostar det mindre.
    Går aldrig dit!

• Smurfan JM

SysterSandra; Men det är väl baske mig inte McDonalds fel att FOLK slänger skräp på marken?!

Svar på tråden McDonalds