• Velour

McDonalds

Ja, nu kör de med tallriksmodellen (har gjort det ett bra tag, men ändå), dvs man får välja frukt eller grönsak till t.ex. Happy Meal.

Men va fan? Hur gör några äpplen eller morötter McDonaldsmaten nyttigare?

Det är för 17 samma skit, men med äpplen eller morötter till.

Så jäkla dålig reklam. Man undrar ju vad de tänker om folk egentligen..

• Svar på tråden McDonalds
  • Vattenpussen

Det är klart att det inte är nyttigt att äta på McDonalds för ofta. Det är heller inte nyttigt att äta husmanskost för ofta. Allt beror på mängder och proportioner. Det finns 7 cancerframkallande ämnen naturligt i äpple, men äpplen är ju bra på så många andra sätt.... ALLT handlar om hur mycket och hur ofta.

• logg81
    LickMeUp skrev 2008-10-01 11:29:44 följande:
    Vi kan erbjuda en mycket noggrann redovisning av näringsinnehållet i alla våra menyer och produkter både som foldrar på restaurangerna och här på webben. För den som väljer en annan restaurang än McDonald's kan det vara svårare att veta exakt vad man får i sig. Den klassiska så kallade husmanskosten är ofta fet och mängden fett är också beroende av vilka tillbehör du väljer. Det visar en undersökning som Hälsomålet inom Stockholms läns landsting genomförde hösten 2001.
    Fett är inte farligt. Inte i lagom mängd... Och inte rätt fett...
    När kattmat ät nyttigare än McD´s mat väljer jag nog hellre husmanskost som jag själv tillagat och får i mej bra med fett. Dessuotm är det godare, jag får en trevligare upplevelse både av folk runt omkring måltiden och platsen jag sitter på.

Det är dessutom 7 år sedan den där studien gjordes. Mycket kan ha hänt sedan dess... Både positiva och negativa saker...
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • LickMeUp
    logg81 skrev 2008-10-01 12:13:27 följande:
    Fett är inte farligt. Inte i lagom mängd... Och inte rätt fett...När kattmat ät nyttigare än McD´s mat väljer jag nog hellre husmanskost som jag själv tillagat och får i mej bra med fett. Dessuotm är det godare, jag får en trevligare upplevelse både av folk runt omkring måltiden och platsen jag sitter på. Det är dessutom 7 år sedan den där studien gjordes. Mycket kan ha hänt sedan dess... Både positiva och negativa saker...
    vilka ämnen i kattmaten är nyttigare än mcd? finns det nån seriös studie gjord på det?

ja mycket kan ha hänt, men mig vetligen så tillagas burgarna på samma sätt. det som förändrats mest är ju deras tänk...
    Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • white cheese
    logg81 skrev 2008-10-01 12:13:27 följande:
    När kattmat ät nyttigare än McD´s mat väljer jag nog hellre husmanskost som jag själv tillagat och får i mej bra med fett.
    Du menar att du är inte beredd att tro på en studie som Stockholms landsting har gjort, eftersom den är 7 år gammal (McDonald's serverar exakt samma rätter fortfarande), men du tror på nåt som "du har hört"? Ge mig en källa på att kattmat är nyttigare, eller sluta tjata om det.
  • stiletto

bara för att en måltid följer tallriksmodellen betyder det ju inte att det måste vara nyttig mat. Gäller både mat som intas ute och i hemmet.

Själv tycker jag det går till överdrift när man gastar över att det är vitt bröd och socker i ketchupen på mcD. Det är ju ett snabbmatsställe och man får vad man betalar för. Man får nog i sig mer socker än vad man tror iaf, även hemma. Tror att de flesta snabbmatsställen skulle gå rejält dåligt om man enbart hade grovt bröd, sockerfri ketchup, ingen läsk osv. Är det inte därför man äter på dessa ställen? för att få smaska i sig lite onyttigt? iaf jag de få gånger per år det händer

Men happy meal blir faktiskt nyttigare om man byter ut strips och läsk, är det något att ens diskutera? och det vita brödet och senapen och ketchup som tillhör hamburgaren gör nog ingen sockerförgiftad.

• Mallan76

Har bara läst TS, men..exakt VAD är det som är så onyttigt med låt oss säga hamburgare (utan dressing och ost), morötter, mjölk och äpplen?!
    Det är upp till en själv att välja de nyttiga alternativen.
    Fattar inte varför McDonalds ska få så mkt skit alltid....
    Folk äter ju potatis med gräddsås hemma, eller varför inte pannkakor med sylt och grädde...
    Hur nyttigt är DET egentligen!?

• Mallan76

Bra länk ovan!
    Klistrar in en mening från den...

"Intressant att notera är att de allra flesta av McDonald's värdemenyer ligger klart under de genomsnittliga värden för fetthalten på 50 gram, som kom fram i Hälsomålets undersökning av lunchmaten i sju län."

• Vattenpussen

Till Mallan76: klokt skrivet!!!

Vi har alltid ett val att gå in på McD eller låta bli. Samma gäller korvkiosker, vägkrogar.......

• Soffi propp

Har inte ens orkat med att läsa allt gnäll som skrivits.
    Jag jobbar själv på detta hemska ställe o äter denna mat var o varanan dag.
    Jag anser att det är bra med valmöjligheter, vilket tydligen vissa stör sig på.
    Att det skulle vara ett sätt att locka barnen, min unge e då inte de minsta intresserad av att det görs reklam för mjölk o bönsallad m.m
    Det är väl mer tänkt för oss föräldrar, det är vi som väljer vad våra barn äter o inte tvärtom...lr?
    Vi lär barnen vad dom ska äta.
    Vi har hur många olika väl att göra som helst i våra menyer o att ändra om hamburgare, man behöver inte ha tex. dressing o ost om man inte vill allt går att ändra på.
    Och om inte det är ett alternativ så kan man alltid ta sig tid o laga sin egen mat hemma eftersom den nu är så nyttig.

• logg81
    LickMeUp skrev 2008-10-01 12:39:00 följande:
    vilka ämnen i kattmaten är nyttigare än mcd? finns det nån seriös studie gjord på det?ja mycket kan ha hänt, men mig vetligen så tillagas burgarna på samma sätt. det som förändrats mest är ju deras tänk...
    white cheese skrev 2008-10-01 20:18:35 följande:
    Du menar att du är inte beredd att tro på en studie som Stockholms landsting har gjort, eftersom den är 7 år gammal (McDonald's serverar exakt samma rätter fortfarande), men du tror på nåt som "du har hört"? Ge mig en källa på att kattmat är nyttigare, eller sluta tjata om det.
    http://betaalfa.polymono.net/2006/03/26/hund-och-kattmat-nyttigare-an-big-mac/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article364411.ab

Artikeln är publicerad 2006. Den känns lite närmare sanningen än en 7 år gammal studie... Ska se om jag kan gräva djupare och hitta mer om det.
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
Svar på tråden McDonalds